'Ik was zo vakblind dat ik nooit naar geld of een contract heb gevraagd' Gevraagd naar haar eigen omschrijving van die stijl zegt zij: Penney-stijl. ,,Ik had dat losse, dat wilde, een lenig lichaam waardoor ik op die manier kon bewegen.'' Hierna wil zij een punt maken, verduide lijken dat zij qua dansopvatting is door gegroeid. ,,We zijn vijftig jaar verder. En ik merk dat veel mensen zich niet kunnen verplaatsen in die tijd. Ik bedoel: je mag eigenlijk niet met de ogen van nu naar dat showballet kijken. Dans heeft zo'n enorme ontwikkeling doorgemaakt. Er is een groot aantal opleidingen bijgekomen. Ongeloof lijk veel stijlen ook: urban, hiphop, modern, burlesque. Je ziet het in tv-programma's en talentenjachten en via YouTube kijk ik soms naar complete lessen van internatio nale academies. Een halve eeuw terug was er nauwelijks iets, ik verzon bijna alles zelf. Luisterde naar de tekst van een nummer en dan ging ik los.'' om Penney de Jager te horen praten, ze vuurt volzinnen af als schaterlachen. Des te eigenaardiger is het omdat zij zestien jaar lang geen woord heeft gezegd op televisie. ,,Ik zweeg bij Toppop en dat deed ik jaren later bij de show van Willem Ruis weer. Mensen weten niet hoe ik klink'', zegt de danseres. Op de hernieuwde belangstelling voor haar persoon had ze niet gerekend. ,,Mijn instelling is: ik kijk niet terug, voorbij is voorbij. Maar ik vind het nu toch leuk om herinneringen op te halen.'' Haar overstap van Het Nationale Ballet naar de studio van Toppop oogstte niet louter applaus. Zowel haar ouders als artis tiek leider Rudi van Dantzig waren not amused. Ballet was de heilige graal, show bizz werd in bepaalde kringen gezien als ordinair, zegt zij. ,,Ik wilde Het Nationale Ballet combineren met Toppop. Racete ik na een optreden met een taxi terug naar de oe fenruimte om aan de bar klassieke pliés te doen. Tot ik op kantoor werd geroepen door Van Dantzig. Ik zie mezelf nog die trappen aflopen in de Amsterdamse Stadsschouw burg. Ik voelde het al aankomen: je moet kiezen, zei hij. Nu zou dat anders zijn, Igone de Jongh schuift gewoon aan als jurylid van Dance Dance Dance." De Jager koos met volle overtuiging voor Toppop. Een waanzinnig avontuur en een grandioos podium, put zij zich uit in super latieven over het programma dat wekelijks vier miljoen kijkers trok. ,,Top of the cream en cream of the top. Ik was dol op show, dan sen en improviseren. Ik kneep regelmatig in mijn eigen arm: is dit echt? Ik voelde me bevoorrecht dat ik naast al die sterren mocht optreden, hoewel ik van de meesten niet eens meer weet hoe ze heetten. Ik ben zo slecht in namen.'' Hoewel ze twaalf jaar lang een werkdag per week aan Toppop besteedde en een pro minente rol naast Ad Visser innam, kreeg zij nooit een cent salaris. Ze betaalde en maakte zelfs haar eigen kostuums, die ze met het grootste plezier van de wereld bij elkaar zocht. ,,Ik had wel 150 paar zilveren hakken en tapschoenen. Het was de tijd van de opkomst van de boetiekjes; die ging ik af met een vriendin. En we bezochten van die opslagplaatsen waar mensen oude gordijnen dumpten. Gehaakte exemplaren, meters vol bloemetjes. Daar maakte ik thuis achter de naaimachine dan jurken en andere kleding van. Nu nog vind ik dat leuk om doen. ,,Ik denk dat ik vakblind was dat ik nooit naar geld of een contract heb gevraagd, ik wilde zó graag voor Toppop werken. Ik zal het ook niet hebben gedurfd, bang als ik was de relatie te verbreken. Niemand van het programma zei er iets over, het was gewoon zo. Ik denk dat Ad en de regisseur wel betaald kregen, maar we hebben daar nooit met elkaar over gesproken. Nu zou dat ondenkbaar zijn.'' 1970 Het eerste jaar 1973 Lang haar en flared 1973 De Jager maakte showballet in Toppop. pants voor Ad en Penney. zelf haar kostuums. Het is een eigenaardige gewaarwording

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 108