Zij was die wervelwind tussen de rookmachines van hét popprogramma van de jaren 70 en 80. Een danseres met heupen van elastiek. ,,Ik had dat losse, dat wilde, een lenig lichaam.'' Vuurrood lang haar, nagels als ijs priemen en een indrukwekkend witte jurk die ook dienstdoet als ligplaats voor haar onafscheidelijke chihuahua Star. Danseres Penney de Jager (72) oogt in het grand café in woonplaats Maarssen even opvallend als tijdens de hoogtijdagen van het jubileren de, 50-jarige Toppop. Ook in de jaren 70 was groots en meeslepend haar handelsmerk. Met kapsels als vulkaanuitbarstingen, el lenlange boa's, capes, tutu's en een orgie aan franjes verscheen zij wekelijks voor de camera's van het door Ad Visser gepresenteerde iconische popprogramma. Een droomtijd, omschrijft de pensionado ('ik geef nog wel dansadviezen') de periode die vijf decennia terug haar leven op zijn kop zette en waarin zij oog in oog stond met wereldsterren als Michael Jackson, David Bowie, Iggy Pop, Ozzy Osbourne en Queen. Niet zozeer omdat zij onder de indruk was van die vips en hun wereld vol managers en bombarie en eisen; ze was heel nuchter, vergat zelfs hun namen, zegt ze. Het was een droomtijd omdat haar leven een totaal andere wending kreeg. Want De Jager was een klassiek geschoolde ballerina die furore maakte bij Het Nationale Ballet toen Toppop-regisseur Rien van Wijk bij haar aanklopte, vertelt ze. ,,Hij had me gezien tijdens een gast optreden in een ander popprogramma, Moef Ga Ga. Daar werd geëxperimenteerd met optredens op bijzondere locaties: oude fabrieken, een afvalberg, een sloperij. Heel apart. Hij was op zoek naar een popperig type dat bij wijze van terugkerende gim mick op de grote Toppop-letters zou dan sen. Hij dacht dat mijn stijl bij dat beeld zou passen.'' 50 JAAR TEKST ANNEMART VAN RHEE FOTO'S SHODY CAREMAN, ANP, HOLLANDSE HOOGTE, KIPPA De eerste uitzending van AVRO's Toppop was op 22 september 1970. Als de artiesten niet naar de studio konden komen, danste Penney de Jager op hun muziek.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 107