-
w-Jviii
van school kwam, op m'n 20ste,
niet eens dat dat bestond. Je staat
buiten de maatschappij. Ik had
stage gelopen, maar daar leerde
je de stap maken naar werk, niet
naar een vervolgopleiding.''
Hoe mooi zou het zijn: geen onder
scheid, normaal met elkaar om
gaan, alle kinderen naar dezelfde
school zodat iedereen met elkaar
in aanraking komt. ,,Misschien niet
alle kinderen met een beperking, ik
kan niet voor iedereen spreken.
Veel mensen hebben het idee dat
mensen met een verstandelijke be
perking 'raar' zijn. Maar wij zijn heel
gewoon. We kunnen veel, en we
willen van alles leren. We gaan ook
uit en hebben lief. Je moet docen
ten op regulier onderwijs scholen.
h't 'r
?r t 'f t,
11A
Qtlrl/*#!*!'*rW
IDMAN NUR
VOLGDE SPECIAAL ONDER
WIJS EN STAPTE IN 2013 OVER
NAAR EEN REGULIERE MBO. IN
ZEIST WERKT ZE BIJ LFB, DE
BELANGENVERENIGING VOOR
EN DOOR MENSEN MET EEN
VERSTANDELIJKE BEPERKING.
,,Pas na het afronden van school
maakte ik kennis met de wereld'',
zegt Idman Nur (34). Veel liever
had ze regulier onderwijs gevolgd.
,,Ik heb een lichte verstandelijke
beperking; op de 'gewone' school
had ik moeite met rekenen en
lezen. Later, in groep 4 geloof ik,
ben ik naar het speciaal onderwijs
gegaan. Een mbo? Ik wist toen ik
Leer ze omgaan met kinderen als
ik. Daar is geld voor nodig. En tijd.
Gelukkig was er op mijn school een
docent die mij 'zag'. Hij hielp me
met kleine stapjes. Op tijd zijn,
afspraken nakomen. Ook nadat ik
van school was en begeleid ging
wonen had ik nog zijn steun.
Daar heb ik veel aan gehad.''
Sinds vijf jaar woont Idman zelf
standig, samen met haar man.
,,Of ik gelukkig ben? Echt wel. Ik
train mensen met een beperking
die voor een zorgaanbieder aan
het werk gaan. Die mensen denken
dan mee met cliënten van de
zorgaanbieder over huisvesting
en dergelijke. Ik help dus nu ande
ren, dat vind ik het mooiste wat
er bestaat.''
ZATERDAG 29 AUGUSTUS 2020 21