- w-Jviii van school kwam, op m'n 20ste, niet eens dat dat bestond. Je staat buiten de maatschappij. Ik had stage gelopen, maar daar leerde je de stap maken naar werk, niet naar een vervolgopleiding.'' Hoe mooi zou het zijn: geen onder scheid, normaal met elkaar om gaan, alle kinderen naar dezelfde school zodat iedereen met elkaar in aanraking komt. ,,Misschien niet alle kinderen met een beperking, ik kan niet voor iedereen spreken. Veel mensen hebben het idee dat mensen met een verstandelijke be perking 'raar' zijn. Maar wij zijn heel gewoon. We kunnen veel, en we willen van alles leren. We gaan ook uit en hebben lief. Je moet docen ten op regulier onderwijs scholen. h't 'r ?r t 'f t, 11A Qtlrl/*#!*!'*rW IDMAN NUR VOLGDE SPECIAAL ONDER WIJS EN STAPTE IN 2013 OVER NAAR EEN REGULIERE MBO. IN ZEIST WERKT ZE BIJ LFB, DE BELANGENVERENIGING VOOR EN DOOR MENSEN MET EEN VERSTANDELIJKE BEPERKING. ,,Pas na het afronden van school maakte ik kennis met de wereld'', zegt Idman Nur (34). Veel liever had ze regulier onderwijs gevolgd. ,,Ik heb een lichte verstandelijke beperking; op de 'gewone' school had ik moeite met rekenen en lezen. Later, in groep 4 geloof ik, ben ik naar het speciaal onderwijs gegaan. Een mbo? Ik wist toen ik Leer ze omgaan met kinderen als ik. Daar is geld voor nodig. En tijd. Gelukkig was er op mijn school een docent die mij 'zag'. Hij hielp me met kleine stapjes. Op tijd zijn, afspraken nakomen. Ook nadat ik van school was en begeleid ging wonen had ik nog zijn steun. Daar heb ik veel aan gehad.'' Sinds vijf jaar woont Idman zelf standig, samen met haar man. ,,Of ik gelukkig ben? Echt wel. Ik train mensen met een beperking die voor een zorgaanbieder aan het werk gaan. Die mensen denken dan mee met cliënten van de zorgaanbieder over huisvesting en dergelijke. Ik help dus nu ande ren, dat vind ik het mooiste wat er bestaat.'' ZATERDAG 29 AUGUSTUS 2020 21

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 101