Als je aan jezelf denkt, ben je niet per se egoïstisch JHpaai WERK AAN JEZELF 13 ASSERTIVITEIT Gevonden op Gaspedaal.nl Voor jezelf opkomen en niet over je heen laten lopen: vooral vrouwen lijken er moeite mee te hebben. Hoe word je assertiever? De drie grootste valkuilen, en wat je eraan kunt doen. Valkuil 1 Je kent je grenzen niet DIT KUN JE ERAAN DOEN: Wees duidelijk, zegt psycholoog Carola van Dijk, die het boek Hoe word ik assertiever? schreef. ,,Als je gaat schutte ren en woorden gebruikt als 'eigenlijk' of 'mis schien', blijft het vaag. Zeg gewoon: 'Nee, ik wil nu even geen afspraak maken, want ik heb het te druk.' Het is prettig voor de ander als die weet waar hij aan toe is. Het dwingt ook respect af.'' Weet je van jezelf dat je moeite hebt met nee zeggen, geef dan niet meteen antwoord. Stadel maier: ,,Als iemand wil dat je iets voor hem of haar doet, zeg dan: 'Leuk, morgen hoor je van mij.' Dan heb je even tijd om na te denken.'' Valkuil 2 Je praat jezelf iets aan DIT KUN JE ERAAN DOEN: Stadelmaier: ,,We denken altijd dat de ander enorm met ons bezig is, maar dat ^s gewoon niet zo. Zorg dat je grip krijgt op die commentaarstem in je hoofd. Hecht niet te veel waarde aan die gedachten, ze zijn vaak niet waar.'' Van Dijk: ,,Richt je anten nes eens niet naar de buitenwereld, maar naar binnen. Kijk naar wat je zélf wilt. Heb je zin om naar die werkborrel te gaan? Word je blij van het idee om die extra klus op te pakken? Volg je gevoel en maak dat kenbaar.'' Valkuil 3 Je eist niets op DIT KUN JE ERAAN DOEN: ,,Zet jezelf eens bo ven aan je prioriteitenlijstje", zegt Stadelmaier. ,,Vooral vrouwen denken dat het egoïstisch of arrogant is als je aan jezelf denkt. Maar waarom zou je egoïstisch zijn als je goed voor jezelf zorgt? Neem een salarisverhoging. Denk niet dat je het niet waard bent en bedenk niet allerlei redenen waarom je die verhoging niet zou krij gen, maar schrijf op waarom je er wél recht op hebt. Dat moeten inhoudelijke argumenten zijn. En laat je niet meteen met een kluitje in het riet sturen als het antwoord nee is, maar zie het als de start van de onderhandeling.'' m Amerika, die in Litouwen snel en goed koop zijn opgeknapt. Als het te mooi is om waar te zijn, is dat het vaak ook.'' Ontzorgen Wil je als autokoper zulke valkuilen vermijden, dan kunnen bedrijven als MrWheelson, Easy Import en Das Im port uitkomst bieden. Je hoeft dan niet zelf te bepalen of een auto goed genoeg is, niet te onderhandelen over de prijs, niet zelf heen en weer naar Duitsland te rijden, geen tijdelijk kenteken te regelen en ook niet langs de RDW voor een importkeuring. Ook de financiering kan meteen worden meegenomen. Deze manier van 'ontzorgen' is in trek. Oprichter Job Das van Das Import spreekt over 'een consequente groei van minimaal 25 a 30 procent'. ,,Veel klanten kiezen voor gemak, zij hebben vaak geen tijd of zin om dit zelf uit te zoeken.'' Huyskens van Bovag benadrukt dat het verstandig is om een geïmporteerde auto via een autodealer of een professio neel universeel bedrijf te kopen. ,,Dan koop je met een gerust hart en met alle gewenste zekerheden, zoals garantie. Een professionele aanbieder moet ervoor zorgen dat de auto 'klopt' en kan zich niet veroorloven dat er bijvoorbeeld teruggedraaide kilometerstanden aan het licht komen.'' In principe geldt: hoe meer hulp je vraagt, hoe hoger de kosten. Vrijwel elk importbedrijf werkt met verschillende pakketten waarin diverse services zitten gebundeld. Bij Easy Import word je voor 347 euro bijvoorbeeld geholpen met de bpm-aangifte en een tijdelijk kenteken, maar moet je nog zelf onderhandelen, transporteren en langs de RDW-keu- ring. Das Import vermeldt op zijn web site precies wat de afzonderlijke onder delen van het importproces kosten: voor de tenaamstelling en de leges bij de RDW-keuring betaal je 107,20 euro, voor de losse bpm-aangifte 50 euro, voor 'transport en aankoopafwikkeling' 650 euro, voor een professionele wasbeurt 30 euro en voor een onafhankelijke aan koopkeuring 200 euro. Als je de impor teur ook laat onderhandelen over de aan koop, betaal je daar een commissie voor. Laat dus altijd eerst een kostenraming maken. Zelf doen Is het dan toch gunstig om zelf te im porteren? Autoliefhebber Chris de Waal uit Sleeuwijk haalde al meerdere Duitse auto's naar Nederland en meent van wel: ,,Niet iedereen zal er zelf moeite voor willen doen, want er gaat best wat tijd in zitten, maar het is financieel echt aantrekkelijk. Laatst vonden we een Range Rover Evoque voor een vriend: in clusief invoerkosten is er uiteindelijk zo'n 32.000 euro voor betaald, terwijl in Nederland minder mooie exemplaren te koop staan voor iets van 43.000 euro. Er zijn dagen waarop ik dat verschil met verdien, zal ik maar zeggen.'' Ook De Waal raadt aan goed op te let ten als je zelf het avontuur wilt aangaan: ,,Ik heb al zóveel troep te koop zien staan. Toen we op zoek waren naar een Mini bijvoorbeeld. Die auto's waren toen erg gewild, dus kwamen er exemplaren voorbij waar aan gerommeld was. Ik zeg altijd: je moet als een soort autofluiste- raar de auto's controleren: alle randjes nalopen op rommelig spuitwerk en de uitgebreide geschiedenis van de auto opvragen. Je moet zelfs de boutjes con troleren waarmee de voorschermen vastzitten. Klopt daar iets niet? Grote kans dat de auto schade heeft gehad. Ik koop altijd een unfallfreie auto en hap niet snel toe: neem geen genoegen met een zeventje, maar zoek grondig en heb geduld. Die negen of tien staat er echt wel tussen. Het is flink zoeken, maar dat is voor mij de hobby.'' PC VRIJDAG 28 AUGUSTUS 2020 Nee zeggen vind je eng, waardoor je makke lijk over je heen laat lopen. Vooral vrouwen hebben die neiging, zegt Vréneli Stadelmaier, directeur van SheConsult en auteur van het boek F*ck die onzekerheid: ,,We willen zo graag aardig gevonden worden, dat we liever iemand over onze grenzen heen laten gaan dan dat we iets moeten zeggen waardoor de ander ons misschien niet meer aardig vindt.'' Je praat jezelf steeds aan dat je niet goed genoeg bent en dat je je maar beter op de achtergrond kunt houden omdat je anders door de mand valt, of denkt voor een ander ('hij of zij zal wel denken dat ik...'). Je durft niets voor jezelf op te eisen. Een salarisverhoging? No way dat je daarom vraagt, je kijkt wel mooi uit. - ROXANNE VIS I Meer leren over assertiviteit? I Bekijk het cursusaanbod van I Intermediair op I intermediair.nl/assertiviteit Het aantal importauto's in 37.010 kilometer €26.995 2017 79.844 kilometer €33.718 Zo'n vijf jaar terug was de Merce des-Benz C-klasse erg in trek in Nederland. Inmiddels is hij tweede hands beschikbaar. In verreweg de meeste gevallen tref je de C350e plug-inhybride, die veel werd ver kocht vanwege de lagere bijtelling. In Duitsland staan naar verhouding veel andere versies, vaak met aller lei opties en - in tegenstelling tot Nederlandse ex-leaseauto's - rela tief lage kilometerstanden. Hoewel de huidige generatie later dit jaar wordt vervangen, behoort deze C- klasse nog altijd tot de fijnste auto's in dit segment. En gebruikte exem plaren zijn inmiddels betaalbaarder. De Volkswagen Tiguan is een van de populairste semi-terreinwagens van ons land, maar ook in Duitsland staan veel exemplaren te koop. Met veel ruimte, een soepel rijgedrag en moderne techniek is de Tiguan een stoere, stevige familieauto. Dit exemplaar met vijf zitplaatsen (er bestaat ook een Tiguan Allspace met zeven zitplaatsen) staat nog in Duitsland en is in 2016 gebouwd, maar in vier jaar tijd legde de 1.4 TSI-motor slechts 37.000 kilometer af. Mercedes-Benz C-Klasse Estate Volkswagen Tiguan 1.4 TSI 12016 S&raPRSaiiHMw v.- Nederland stijgt al jaren. foto anp

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 41