Als je aan jezelf
denkt, ben je niet
per se egoïstisch
JHpaai
WERK AAN JEZELF
13
ASSERTIVITEIT
Gevonden op
Gaspedaal.nl
Voor jezelf opkomen en niet over je
heen laten lopen: vooral vrouwen lijken
er moeite mee te hebben. Hoe word je
assertiever? De drie grootste valkuilen,
en wat je eraan kunt doen.
Valkuil 1 Je kent je grenzen niet
DIT KUN JE ERAAN DOEN: Wees duidelijk, zegt
psycholoog Carola van Dijk, die het boek Hoe
word ik assertiever? schreef. ,,Als je gaat schutte
ren en woorden gebruikt als 'eigenlijk' of 'mis
schien', blijft het vaag. Zeg gewoon: 'Nee, ik wil
nu even geen afspraak maken, want ik heb het te
druk.' Het is prettig voor de ander als die weet
waar hij aan toe is. Het dwingt ook respect af.''
Weet je van jezelf dat je moeite hebt met nee
zeggen, geef dan niet meteen antwoord. Stadel
maier: ,,Als iemand wil dat je iets voor hem of
haar doet, zeg dan: 'Leuk, morgen hoor je van
mij.' Dan heb je even tijd om na te denken.''
Valkuil 2 Je praat jezelf iets aan
DIT KUN JE ERAAN DOEN: Stadelmaier: ,,We
denken altijd dat de ander enorm met ons bezig
is, maar dat ^s gewoon niet zo. Zorg dat je grip
krijgt op die commentaarstem in je hoofd.
Hecht niet te veel waarde aan die gedachten, ze
zijn vaak niet waar.'' Van Dijk: ,,Richt je anten
nes eens niet naar de buitenwereld, maar naar
binnen. Kijk naar wat je zélf wilt. Heb je zin om
naar die werkborrel te gaan? Word je blij van het
idee om die extra klus op te pakken? Volg je
gevoel en maak dat kenbaar.''
Valkuil 3 Je eist niets op
DIT KUN JE ERAAN DOEN: ,,Zet jezelf eens bo
ven aan je prioriteitenlijstje", zegt Stadelmaier.
,,Vooral vrouwen denken dat het egoïstisch of
arrogant is als je aan jezelf denkt. Maar waarom
zou je egoïstisch zijn als je goed voor jezelf
zorgt? Neem een salarisverhoging. Denk niet dat
je het niet waard bent en bedenk niet allerlei
redenen waarom je die verhoging niet zou krij
gen, maar schrijf op waarom je er wél recht op
hebt. Dat moeten inhoudelijke argumenten zijn.
En laat je niet meteen met een kluitje in het riet
sturen als het antwoord nee is, maar zie het als
de start van de onderhandeling.''
m
Amerika, die in Litouwen snel en goed
koop zijn opgeknapt. Als het te mooi is
om waar te zijn, is dat het vaak ook.''
Ontzorgen
Wil je als autokoper zulke valkuilen
vermijden, dan kunnen bedrijven als
MrWheelson, Easy Import en Das Im
port uitkomst bieden. Je hoeft dan niet
zelf te bepalen of een auto goed genoeg
is, niet te onderhandelen over de prijs,
niet zelf heen en weer naar Duitsland te
rijden, geen tijdelijk kenteken te regelen
en ook niet langs de RDW voor een
importkeuring. Ook de financiering kan
meteen worden meegenomen.
Deze manier van 'ontzorgen' is in trek.
Oprichter Job Das van Das Import
spreekt over 'een consequente groei van
minimaal 25 a 30 procent'. ,,Veel klanten
kiezen voor gemak, zij hebben vaak geen
tijd of zin om dit zelf uit te zoeken.''
Huyskens van Bovag benadrukt dat
het verstandig is om een geïmporteerde
auto via een autodealer of een professio
neel universeel bedrijf te kopen. ,,Dan
koop je met een gerust hart en met alle
gewenste zekerheden, zoals garantie.
Een professionele aanbieder moet ervoor
zorgen dat de auto 'klopt' en kan zich
niet veroorloven dat er bijvoorbeeld
teruggedraaide kilometerstanden aan
het licht komen.''
In principe geldt: hoe meer hulp je
vraagt, hoe hoger de kosten. Vrijwel elk
importbedrijf werkt met verschillende
pakketten waarin diverse services zitten
gebundeld. Bij Easy Import word je voor
347 euro bijvoorbeeld geholpen met de
bpm-aangifte en een tijdelijk kenteken,
maar moet je nog zelf onderhandelen,
transporteren en langs de RDW-keu-
ring. Das Import vermeldt op zijn web
site precies wat de afzonderlijke onder
delen van het importproces kosten: voor
de tenaamstelling en de leges bij de
RDW-keuring betaal je 107,20 euro, voor
de losse bpm-aangifte 50 euro, voor
'transport en aankoopafwikkeling' 650
euro, voor een professionele wasbeurt 30
euro en voor een onafhankelijke aan
koopkeuring 200 euro. Als je de impor
teur ook laat onderhandelen over de aan
koop, betaal je daar een commissie voor.
Laat dus altijd eerst een kostenraming
maken.
Zelf doen
Is het dan toch gunstig om zelf te im
porteren? Autoliefhebber Chris de
Waal uit Sleeuwijk haalde al meerdere
Duitse auto's naar Nederland en meent
van wel: ,,Niet iedereen zal er zelf moeite
voor willen doen, want er gaat best wat
tijd in zitten, maar het is financieel echt
aantrekkelijk. Laatst vonden we een
Range Rover Evoque voor een vriend: in
clusief invoerkosten is er uiteindelijk
zo'n 32.000 euro voor betaald, terwijl in
Nederland minder mooie exemplaren te
koop staan voor iets van 43.000 euro. Er
zijn dagen waarop ik dat verschil met
verdien, zal ik maar zeggen.''
Ook De Waal raadt aan goed op te let
ten als je zelf het avontuur wilt aangaan:
,,Ik heb al zóveel troep te koop zien staan.
Toen we op zoek waren naar een Mini
bijvoorbeeld. Die auto's waren toen erg
gewild, dus kwamen er exemplaren
voorbij waar aan gerommeld was. Ik zeg
altijd: je moet als een soort autofluiste-
raar de auto's controleren: alle randjes
nalopen op rommelig spuitwerk en de
uitgebreide geschiedenis van de auto
opvragen. Je moet zelfs de boutjes con
troleren waarmee de voorschermen
vastzitten. Klopt daar iets niet? Grote
kans dat de auto schade heeft gehad.
Ik koop altijd een unfallfreie auto en
hap niet snel toe: neem geen genoegen
met een zeventje, maar zoek grondig en
heb geduld. Die negen of tien staat er
echt wel tussen. Het is flink zoeken, maar
dat is voor mij de hobby.''
PC VRIJDAG 28 AUGUSTUS 2020
Nee zeggen vind je eng, waardoor je makke
lijk over je heen laat lopen. Vooral vrouwen
hebben die neiging, zegt Vréneli Stadelmaier,
directeur van SheConsult en auteur van het
boek F*ck die onzekerheid: ,,We willen zo
graag aardig gevonden worden, dat we liever
iemand over onze grenzen heen laten gaan
dan dat we iets moeten zeggen waardoor de
ander ons misschien niet meer aardig vindt.''
Je praat jezelf steeds aan dat je niet goed
genoeg bent en dat je je maar beter op de
achtergrond kunt houden omdat je anders
door de mand valt, of denkt voor een ander
('hij of zij zal wel denken dat ik...').
Je durft niets voor jezelf op te eisen. Een
salarisverhoging? No way dat je daarom
vraagt, je kijkt wel mooi uit.
- ROXANNE VIS
I Meer leren over assertiviteit?
I Bekijk het cursusaanbod van
I Intermediair op
I intermediair.nl/assertiviteit
Het aantal importauto's in
37.010 kilometer €26.995
2017 79.844 kilometer €33.718
Zo'n vijf jaar terug was de Merce
des-Benz C-klasse erg in trek in
Nederland. Inmiddels is hij tweede
hands beschikbaar. In verreweg de
meeste gevallen tref je de C350e
plug-inhybride, die veel werd ver
kocht vanwege de lagere bijtelling.
In Duitsland staan naar verhouding
veel andere versies, vaak met aller
lei opties en - in tegenstelling tot
Nederlandse ex-leaseauto's - rela
tief lage kilometerstanden. Hoewel
de huidige generatie later dit jaar
wordt vervangen, behoort deze C-
klasse nog altijd tot de fijnste auto's
in dit segment. En gebruikte exem
plaren zijn inmiddels betaalbaarder.
De Volkswagen Tiguan is een van
de populairste semi-terreinwagens
van ons land, maar ook in Duitsland
staan veel exemplaren te koop. Met
veel ruimte, een soepel rijgedrag en
moderne techniek is de Tiguan een
stoere, stevige familieauto. Dit
exemplaar met vijf zitplaatsen (er
bestaat ook een Tiguan Allspace
met zeven zitplaatsen) staat nog in
Duitsland en is in 2016 gebouwd,
maar in vier jaar tijd legde de 1.4
TSI-motor slechts 37.000 kilometer
af.
Mercedes-Benz C-Klasse Estate
Volkswagen Tiguan 1.4 TSI 12016
S&raPRSaiiHMw v.-
Nederland stijgt al jaren. foto anp