7 verte zie ik geen lichten. Dan weet je vaak al: het wordt rustig. Als er wei nig verkeer op de weg is, is er ook weinig kans op klussen.'' Er zit niets anders op dan in Bra bant te blijven. Daar kunnen ze wel wat extra handjes gebruiken. De col lega van Team Breda heeft drie klus sen waar hij nog langs moet en heeft Het valt op dat J effrey communica tief ijzersterk is. ,,Daar krijgen we vanuit de ANWB ook cursussen voor'', vertelt hij. De Roosendaler stelt iedereen vrij snel op zijn of haar gemak en iedere handeling die hij op locatie verricht, ligt hij toe. Ook nog in jip-en-janneketaal. Een beetje zo als een arts dat kan doen tijdens een onderzoek. Zonder kennis van zaken weet je eigenlijk precies waar auto dokter Jeffrey mee bezig is tijdens een operatie langs de weg. Hij vindt zichzelf ook meer een hulpverlener dan een monteur. ,,Je komt soms mensen tegen die echt met de handen in het haar staan. Die het even niet meer zien zitten, omdat hun auto problemen heeft'', zegt de wegenwacht. ,,Natuurlijk doe ik mijn best om de auto te repareren, maar je bent ook met de mensen bezig. Soms zouden ze je zo om de nek willen vliegen van blijdschap, als je klaar bent. Dat vind ik mooie momenten.'' Ruim acht jaar werkt hij inmiddels voor de Wegenwacht van de ANWB, waarvan dus vijf bij Team Kapelle. Daarvoor was hij vooral werkzaam in garages, als monteur. ,,Maar dat zou ik nu niet meer willen'', zegt hij daar over. ,,Mijn huidige werk vind ik su per leuk. Als ik ooit iets anders wil, zou ik het liefst daadwerkelijk de hulpverlening in gaan. Op de ambu lance bijvoorbeeld, of bij de brand weer.'' Inspectie Ja, de Brabander in Zeeuwse dienst lijkt behoorlijk zorgzaam. Als hij na de routineklussen op een melding in de buurt van Breda afgaat waar ie mand met serieuze problemen staat, lijkt hem dat echt iets te doen. Na een grondige inspectie van zeker drie kwartier, op een verlaten industrie terrein, komt hij erachter dat er een gat in de motor van de auto zit. Niet meer te verhelpen. „Maar deze me neer moet nog helemaal naar Nij- kerkerveen. Ik ga meteen alles voor hem regelen." Jeffrey pakt zijn telefoon en begint wat rond te bellen. Een sloopbedrijf, om het defecte voertuig op te halen. Een taxi, om de gestrande man op weg te helpen. En een bedrijf in de buurt, waar hij deze nacht nog een vervangend voertuig op kan halen. ,,In België was zijn auto al stil gevallen", vertelt hij. ,,Door de politie is hij toen de grens over gesleept en een an der sleepbedrijf heeft hem toen weer opgehaald. En dat op dit tijdstip..." Gelukkig is alles redelijk snel in orde gemaakt, weet de man waar hij aan toe is en kan Jeffrey ook weer verder op pad. Op zijn tablet ziet hij dat zijn gele bus nog verder Brabant in moet. „Waalwijk.klinkt het met enige twijfel in zijn stem. „Tja, de centrale heeft deze klus zelf voor mij op de planning v gezet. Dat doen ze niet voor niets. Laten we maar gaan." In Zeeland is het nog altijd stil. Geen enkele melding op het scherm, niks. „Als er zo tóch iets binnenkomt, kan het zo zijn dat we meteen moe ten omdraaien. Degene die pech heeft, zal dan wel even moeten wachten. Maar dat moeten ze eigenlijk meestal." En er is ook altijd nog een plan B, legt Jeffrey uit. „Stel dat ik te ver weg ben, dan kunnen ze ook nog iemand uit de regio Rotterdam naar Zeeland sturen.'' Brandstofpomp Het blijkt allemaal niet nodig deze nacht. Zonder gestoord te worden brengt hij op de parkeerplaats van bol.com de klus tot een goed einde: een kapotte brandstofpomp. Dan kan hij rond 03.30 uur eindelijk weer richting het ANWB-point in Kapelle. Alle oproepen zijn weggewerkt. ,,Wat ik ga doen? Ik zet de televisie Er is altijd ook een plan B; als ik ver weg in Brabant zit, kunnen collega's vanuit de regio Rotterdam bijspringen - Jeffrey van Hest aan of ik sluit even mijn ogen op de bank. Als mijn telefoon gaat, word ik wakker en ga ik weer op pad.'' Maar zoals het er nu uitziet, kan Jeffrey de laatste uurtjes van zijn dienst net zo goed slapend door brengen. ,,De kans is klein dat er nu nog iets gaat gebeuren op de Zeeuwse wegen. Heel misschien aan het begin van de ochtend.'' Al weet je het nooit. Twee dagen later mailt Jeffrey. Te gen de ochtend hadden de Zeeuwen hem toch nog nodig. ,,Misschien nog wel leuk om te vermelden'', zegt hij. Het ging om iemand met een lekke band bij Yerseke, die eerder die dag ook in Frankrijk al langs de weg had gestaan, en om een accuprobleem in Middelburg. ,,De nacht van een we genwacht is niet te voorspellen", lacht hij. Dit was de laatste aflevering. geen ruimte meer voor extra pechvogels. Jeffrey is de moei lijkste niet en springt bij. Een accu probleempje bij Roosendaal, een lekke band in de buurt van de Belgi sche grens. Voor de wegenwacht zijn het routineklussen, maar voor de klanten van groot belang dat hij ze uitvoert. vrijdag 28 augustus 2020 A^-Y Wegen wacht Jeffrey van Hest legt elke handeling die hij langs de weg ver richt duidelijk uit. Hij vindt zichzelf meer een hulpver lener dan een monteur: ,,Het is fijn dat ik mensen met pech gerust kan stellen." FOTO'S MARCELLE DAVIDSE

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 35