F*CK LEVE Top 10 /WB& F*ck de prijs, leve de service! De talentenjacht werd een van de grootste hits uit de geschiedenis van SBS 6. mijn hand uitstak. Dan hebben we nu een deal. Zat ik toch een beetje in de piepzak, want zo'n 'Die ne men we', zei Lef, geluk en.rancune. ,,Ik weet nog goed dat ik in 1998 ge beld werd door John de Mol, des tijds alleen producent. Hij had ru zie met RTL. Ik kon al die sterren krijgen met hun programma's. Ik dacht echt dat ik in Bananasplit zat, maar het was echt zo. On-ge- loof-lijk! Zo kwamen dus Robert ten Brink, Peter R. de Vries, Willi brord Frequin en Peter Jan Rens naar ons. Die laatste wilde ik ei genlijk niet. Was toen al op z'n re tour, maar die moest ik meeko- pen.'' Tien jaar na de oprichting werd Tina Nijkamp directeur televisie. John de Mol had net zijn eigen Talpa-zender gelanceerd. Nij kamp vertelt: ,,De kreet was: 'Voor Tina wordt het schieten met een klappertjespistool tegen de tank die Talpa heet'. Wij waren ook best bang. Zij hadden ongelooflijk veel geld. En wij..misschien de helft. Het was een kwestie van heel slim programmeren.'' Dat hield vooral in: goedkoop werken, met titels als Reportage, Afvallers en Hart in Aktie. ,,Ons dioprogramma was Sterren Dansen op het IJs. Daarmee hadden we als eerste amusement op de vrijdagavond.'' Spraakmakend Over slim gesproken: SBS 6 begon onder Nijkamp ineens half augus tus al met het nieuwe tv-seizoen. Eerder dan concurrenten Talpa en RTL. ,,Met programma's die alle maal dicht bij de gewone mensen stonden. Het moest wel spraak makend zijn en reuring veroorza ken. Undercover in Nederland, Peter R. de Vries Misdaadverslaggever..." Nijkamp gebruikte in haar keu zes vaak haar zus en haar gezin als ijkpersonen: ,,Kz zoekt K3. Nie mand wilde dat format. RTL had het al afgewezen en bij ons intern zag ook niemand het zitten. 'Te kinderachtig.' Mijn zus zei: 'Doen!' Dus drukte ik het er echt doorheen. 'Als dit niet scoort, eet ik mijn schoenen op', riep ik zelf verzekerd. Te kinderachtig? Ik wist zeker dat ook meer volwas sen mannen gingen kijken voor de mooie deelnemende dames.'' Nijkamp introduceerde ook een commerciële aanpak die nieuw was voor Nederland. Naar volgende programma's werd let terlijk in beeld afgeteld. Met kre ten als: 'Eindelijk is het zover, over tien dagen..hét programma waar héél Nederland op zit te wachten!' ,,En dan kwam Geer (Gerard Joling) ineens uit dat af tellogo zetten. Als een soort vo geltje: koekoek! Mensen vonden het schreeuwerig, maar het werkte'', aldus Nijkamp, die in 2008 Omroepvrouw van het jaar werd, twaalf jaar nadat Van Wes- terloo Omroepman van het jaar was. Die toonde in zijn tijd al lef, ook met voetbal. ,,Op een gegeven moment kwam de directeur van de KNVB langs, Henk Kesler'', vertelt Van Westerloo. ,,Hij wilde de wedstrijden van het Neder lands elftal aan ons verkopen. Graag zei ik, maar dan moet ik even overleg voeren met onze aandeelhouders. Het ging ten slotte over miljoenen. Dat vond Kesler te lang duren, waarop ik hand - heb ik me laten vertellen - is rechtsgeldig. Ze hadden mij op staande voet kunnen ontslaan. Zat ik te zweten op een mail van twintig kantjes 'naar de Ameri kaanse aandeelhouders'. Waarop Bart In 't Hout zei: 'Doe het ge woon kort'. Ik schreef: 'Just acqui red the rights to the Dutch national soccerteam, halleluja!' Kreeg ik te rug: 'Well done, my boy'." Campingzender Na successen als Domino Day volgden later, onder Tina Nij kamp, hits als Holland's Got Talent, (de terugkeer van) Wie Ben Ik? en Het Beste Idee van Nederland. Nij- kamp: ,,De gevleugelde term 'campingzender' vond ik nooit een probleem. Het was namelijk hartstikke duidelijk waar we voor stonden. En iedereen in Neder land gaat naar de camping, waar het gezellig is. Ik kom uit een boe rengezin. Met je poten in de mod der. Bij ons thuis keken we echt niet naar Zomergasten, maar lekker naar Dallas en Dynasty. Daar heb ik me nooit voor geschaamd.'' Het voordeel van PZC I DE PRIJS, iftj. DE SERVICE! Zo overleef je als bedrijf Bedrijven raken steeds meer verzeild in een negatieve prijsspiraal. Om dat te doorbreken is excellente service leveren een waardevolle oplossing, neeeen must. Dit boek staat bomvol modellen, voorbeelden en praktische tips hoe je als bedrijf of organisatie écht dienstbaar kunt worden en klanten aan je kunt binden. Eerst "dienen" en dan "verdienen". Bestel nu op pzc.nl/paulmoers vrijdag 28 augustus 2020 Weerman Piet Paulusma. Willibrord Frequin met Maxima (2000). Robert ten Brink in All you need is love. Realityshow De Bus. A De start van SBS 6, met Fons van Westerloo (rechts onder). FOTO'SSBS, EPA, COR VOS, WILLIAM HOOGTEYLING, EDWIN SMULDERS, MARNIX 1. Peter R. de Vries Misdaad verslaggever (uitzending met Joran van der Sloot): 7.030.000 kijkers (3 fe bruari 2008) 2. Domino Day: 2.899.000 kij SCHMIDT kers (13 november 2009) 3. Sterren Dansen op het IJs: 2.565.000 kijkers (21 ok tober 2006) 4. Popstars, de uitslag: 2.536.000 kijkers (29 ja nuari 2010) 5. All You Need is Love, Kerst- special: 2.441.000 kijkers (24 december 2002) 6. Domino Day, de uitslag: 2.453.000 kijkers (16 no vember 2007) 7. K2 Zoekt K3, de beslissing: 2.449.000 kijkers (3 okto ber 2009) 8. De Nieuwe Uri Geller, finale: 2.286.000 kijkers (6 maart 2009) 9. Groeten uit de Rimboe: 2.269.000 kijkers (21 ok tober 2006) 10. Popstars, de uitslag: 2.098.000 kijkers (24 ok tober 2008) Bron: SKO, meting in de leef tijdscategorie 6 jaar en ouder *Sportuitzendingen niet mee gerekend UNIEKE UITGAVE Omdat je het verdient! p OVERLEEF JË ALS BEDRUP *Exclusief verzendkosten.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 25