7 K Tbs'er Henk E opgepakt Meer nieuwe besmettingen Kamer: meer tests Schiphol 'h/. INTERVIEW TOPVROUW NS Sneller naar Brussel -*3! Het moet wel zo'n beetje het ellendigste moment ooit zijn om baas van de Nederlandse spoorwe gen te worden. Reizi gers laten de trein sinds de corona crisis massaal links liggen en de ver wachting is dat dat nog jaren zo blijft. Dus moet er voor bijna 1,5 mil jard euro worden gesneden en wor den 2300 banen geschrapt, weliswaar via natuurlijk verloop. De nieuwe baas van de NS, Marjan Rintel, lijkt er niet tegenop te zien. Ze hoefde niet lang na te denken om te beslui ten Roger van Boxtel per 1 oktober op te volgen als president-directeur. Rintel zegt aan het roer te komen staan van 'één van de mooiste bedrij ven van Nederland'. ,,We hebben grote ambities en moeten juist nu met de mensen die ons bedrijf goed kennen, waar ik er één van ben, doorpakken. De NS moet terug op de kaart, zoals we ervoor stonden vóór het coronatijdperk.'' Vandaag geeft de toekomstige top vrouw alvast een voorzet met de nieuwe internationale plannen. De spoorwegen willen reizigers vanaf 2024 sneller vervoeren op de trajec ten naar Brussel en Berlijn, met een half uur tijdwinst op beide trajec ten. De inzet van nieuwe, snellere intercitytreinen en het schrappen van kleine stations op de routes moeten die wens mogelijk maken. ,,Naar Duitsland rijden we nu nog met dezelfde snelheid als na de val van de muur'', zucht ze. ,,Er is een sprong vooruit nodig.'' Londen Het blijft wat Rintel betreft niet bij deze twee bestemmingen. ,,Per okto ber start de rechtstreekse verbinding naar Londen en in december de nachttrein naar München, Innsbruck en Wenen.'' Daar moeten de reizi gers straks ook snel naartoe kunnen zou ik treintickets graag een jaar van tevoren kunnen boeken.'' Dat NS in coronatijd over interna tionale ambities begint, is niet vreemd, meent Rintel. Het interna tionale treinverkeer lijdt lang zo hard niet onder de coronacrisis als de bin nenlandse ritten. ,,We zaten heel snel op de IC Brussel weer op 70 procent. Vóór het uitbreken van de crisis za gen we al een enorme groei naar Bel gië, Frankrijk en ook Duitsland. Dat momentum is gebleven.'' Probleem voor de NS is wel dat staatssecretaris Stientj e van Veldho ven (Spoor) ruimte wil geven aan treinvervoerders om per 2025 nieuwe internationale verbindingen te ex ploiteren. Rintel is kritisch: „Uitein delijk moet de reiziger betrouwbaar van A naar B kunnen. En als ik één les heb geleerd tijdens de coronacrisis: de intercity naar Brussel is 100 pro cent blijven rijden, ondanks het aan tal reizigers. Hoe denkt u dat dit gaat als er ook andere, veel commerciëlere vervoerders op dat spoor rijden?'' Investeren Ze vindt dat het kabinet mede gezien de klimaatdoelstellingen volop moet investeren in internationale spoor verbindingen. ,,Nu zit het spoor vol, dus moet er ruimte komen. Dat kost nou eenmaal geld. Ik geloof in voor uitdenken.'' De vraag rijst desalniet temin of de torenhoge ambities van de NS sporen met de financiële situa tie. Door corona verwacht de ver voerder tot 2025 zo'n 4,7 miljard euro omzet te verliezen. Rintel: ,,We zul len die crisis zoals elk bedrijf moeten opvangen. De overheid moet echt kleur gaan bekennen. De beloofde fi nanciële steun voor 2020 is nog niet eens binnen. We hopen dat dit geld er in oktober is, maar het duurt best lang.'' Ondertussen starten deze maand de gesprekken voor een steunpakket in 2021. NS heeft van het kabinet tot 2024 nóg een flinke zak geld nodig. ,,Anders wordt het heel lastig om het hoofd boven water te houden.'' Naar Duitsland rijden we nu nog met dezelfde snelheid als na de val van de muur reizen. Voor steden als Kopenhagen, Zürich en meerdere plaatsen in Duitsland moet de trein op termijn eveneens een alternatief worden. ,,Binnen de 700 kilometer is het te gek voor woorden dat mensen met het vliegtuig gaan'', vindt Rintel. ,,Zulke korte vluchten dragen aan geen enkele milieudoelstelling bij.'' Enkele jaren geleden werkte ze zelf bij een luchtvaartmaatschappij, KLM. Volgens haar is het ook voor de blauwe vloot van Pieter Elbers goed om samen te werken met de treinbe- drijven. ,,Voor KLM biedt dat de kans om vrijgekomen capaciteit in te zet ten voor internationale vluchten.'' Tickets Van haar luchtvaartachtergrond pro fiteert ze dagelijks. Zo snapt Rintel niet dat het nog steeds onmogelijk is via de NS-site tickets te boeken voor allerlei buitenlandse bestemmingen. Reizigers moeten naar de site van de buitenlandse vervoerder of naar de gespecialiseerde treinreiswinkel. Rintel: ,,Dat is toch eigenlijk van de zotte? In de luchtvaart zijn tickets al veel langer op één plaats te boeken.'' Ze heeft goed nieuws wat dat be treft: binnenkort kunnen reizigers alle tickets binnen de 700 kilometer via NS boeken. Ze wil die afstand bo vendien oprekken. ,,Waarom is een ticket voor Praag of Barcelona niet even gemakkelijk als voor Brussel of Berlijn? En, net als in de luchtvaart donderdag 27 augustus 2020 DEN BURG De voortvluch tige tbs'er Henk E. is aan gehouden op Texel. Dat meldt het Openbaar Minis terie. E. keerde begin juli niet terug van verlof. De 61- jarige man werd in 1998 tot zes jaar cel en tbs veroor deeld wegens meerdere geweldsdelicten. Mogelijk zit hij achter een gewa pende overval op een su permarkt in Den Helder maandagavond. Dinsdag werd een melding via Bur- gernet verspreid, nadat E. mogelijk was gezien in het Belgische deel van het Bra bantse grensdorp Putte. BILTHOVEN De GGD'en in het land hebben tussen dinsdag- en woensdagoch tend 571 nieuwe coronabe smettingen doorgegeven aan het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM). Dat zijn er meer dan een dag eerder, toen de teller op 415 stond. De trend blijft dat het virus zich vooral verspreidt onder relatief jonge men sen: de helft van de positief geteste personen is tussen de 20 en 40 jaar, 13 pro cent is onder de 20, een kwart is tussen de 40 en de 60 jaar en slechts 12 procent is 60 jaar of ouder. SCHIPHOL De capaciteit in de coronateststraat op Schiphol moet zó worden vergroot, dat alle reizigers uit risicogebieden daar kunnen worden getest. Ook moeten de openings tijden veel ruimer worden. Dat wil een meerderheid van de Tweede Kamer. Mo menteel kan de teststraat ongeveer 20 procent van de reizigers uit oranje en rode gebieden aan. Er komen ongeveer 5000 mensen per dag uit een ri sicogebied aan op de luchthaven, daarvan wor den er zo'n 1000 getest. Ook op de luchthavens van Eindhoven, Rotterdam en Maastricht zouden mensen zich moeten kunnen laten testen, vindt de Kamer. De NS Geen locomotiefwissel. Rotterdam^ Antwerpen-, yNoorderkempen Antw.-Bercnemr chelen Brussel-Noord ^-Zavente'm Brussel-Centr. Mechelen item Brussel Zuid Mogelijk minder stops op Belgisch deel traject. Berlijn 270820 KAART: MAPCR. Edwin van der Aa David Bremmer Utrecht Z - Marjan Rintel

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 7