7
K
Tbs'er Henk E
opgepakt
Meer nieuwe
besmettingen
Kamer: meer
tests Schiphol
'h/.
INTERVIEW TOPVROUW NS
Sneller naar Brussel
-*3!
Het moet wel zo'n beetje
het ellendigste moment
ooit zijn om baas van de
Nederlandse spoorwe
gen te worden. Reizi
gers laten de trein sinds de corona
crisis massaal links liggen en de ver
wachting is dat dat nog jaren zo
blijft. Dus moet er voor bijna 1,5 mil
jard euro worden gesneden en wor
den 2300 banen geschrapt, weliswaar
via natuurlijk verloop. De nieuwe
baas van de NS, Marjan Rintel, lijkt
er niet tegenop te zien. Ze hoefde
niet lang na te denken om te beslui
ten Roger van Boxtel per 1 oktober op
te volgen als president-directeur.
Rintel zegt aan het roer te komen
staan van 'één van de mooiste bedrij
ven van Nederland'. ,,We hebben
grote ambities en moeten juist nu
met de mensen die ons bedrijf goed
kennen, waar ik er één van ben,
doorpakken. De NS moet terug op de
kaart, zoals we ervoor stonden vóór
het coronatijdperk.''
Vandaag geeft de toekomstige top
vrouw alvast een voorzet met de
nieuwe internationale plannen. De
spoorwegen willen reizigers vanaf
2024 sneller vervoeren op de trajec
ten naar Brussel en Berlijn, met een
half uur tijdwinst op beide trajec
ten. De inzet van nieuwe, snellere
intercitytreinen en het schrappen
van kleine stations op de routes
moeten die wens mogelijk maken.
,,Naar Duitsland rijden we nu nog
met dezelfde snelheid als na de val
van de muur'', zucht ze. ,,Er is een
sprong vooruit nodig.''
Londen
Het blijft wat Rintel betreft niet bij
deze twee bestemmingen. ,,Per okto
ber start de rechtstreekse verbinding
naar Londen en in december de
nachttrein naar München, Innsbruck
en Wenen.'' Daar moeten de reizi
gers straks ook snel naartoe kunnen
zou ik treintickets graag een jaar van
tevoren kunnen boeken.''
Dat NS in coronatijd over interna
tionale ambities begint, is niet
vreemd, meent Rintel. Het interna
tionale treinverkeer lijdt lang zo hard
niet onder de coronacrisis als de bin
nenlandse ritten. ,,We zaten heel snel
op de IC Brussel weer op 70 procent.
Vóór het uitbreken van de crisis za
gen we al een enorme groei naar Bel
gië, Frankrijk en ook Duitsland. Dat
momentum is gebleven.''
Probleem voor de NS is wel dat
staatssecretaris Stientj e van Veldho
ven (Spoor) ruimte wil geven aan
treinvervoerders om per 2025 nieuwe
internationale verbindingen te ex
ploiteren. Rintel is kritisch: „Uitein
delijk moet de reiziger betrouwbaar
van A naar B kunnen. En als ik één les
heb geleerd tijdens de coronacrisis:
de intercity naar Brussel is 100 pro
cent blijven rijden, ondanks het aan
tal reizigers. Hoe denkt u dat dit gaat
als er ook andere, veel commerciëlere
vervoerders op dat spoor rijden?''
Investeren
Ze vindt dat het kabinet mede gezien
de klimaatdoelstellingen volop moet
investeren in internationale spoor
verbindingen. ,,Nu zit het spoor vol,
dus moet er ruimte komen. Dat kost
nou eenmaal geld. Ik geloof in voor
uitdenken.'' De vraag rijst desalniet
temin of de torenhoge ambities van
de NS sporen met de financiële situa
tie. Door corona verwacht de ver
voerder tot 2025 zo'n 4,7 miljard euro
omzet te verliezen. Rintel: ,,We zul
len die crisis zoals elk bedrijf moeten
opvangen. De overheid moet echt
kleur gaan bekennen. De beloofde fi
nanciële steun voor 2020 is nog niet
eens binnen. We hopen dat dit geld
er in oktober is, maar het duurt best
lang.''
Ondertussen starten deze maand
de gesprekken voor een steunpakket
in 2021. NS heeft van het kabinet tot
2024 nóg een flinke zak geld nodig.
,,Anders wordt het heel lastig om het
hoofd boven water te houden.''
Naar
Duitsland
rijden we
nu nog met
dezelfde
snelheid
als na de val
van de muur
reizen. Voor steden als Kopenhagen,
Zürich en meerdere plaatsen in
Duitsland moet de trein op termijn
eveneens een alternatief worden.
,,Binnen de 700 kilometer is het te
gek voor woorden dat mensen met
het vliegtuig gaan'', vindt Rintel.
,,Zulke korte vluchten dragen aan
geen enkele milieudoelstelling
bij.'' Enkele jaren geleden werkte ze
zelf bij een luchtvaartmaatschappij,
KLM. Volgens haar is het ook voor de
blauwe vloot van Pieter Elbers goed
om samen te werken met de treinbe-
drijven. ,,Voor KLM biedt dat de kans
om vrijgekomen capaciteit in te zet
ten voor internationale vluchten.''
Tickets
Van haar luchtvaartachtergrond pro
fiteert ze dagelijks. Zo snapt Rintel
niet dat het nog steeds onmogelijk is
via de NS-site tickets te boeken voor
allerlei buitenlandse bestemmingen.
Reizigers moeten naar de site van de
buitenlandse vervoerder of naar de
gespecialiseerde treinreiswinkel.
Rintel: ,,Dat is toch eigenlijk van de
zotte? In de luchtvaart zijn tickets al
veel langer op één plaats te boeken.''
Ze heeft goed nieuws wat dat be
treft: binnenkort kunnen reizigers
alle tickets binnen de 700 kilometer
via NS boeken. Ze wil die afstand bo
vendien oprekken. ,,Waarom is een
ticket voor Praag of Barcelona niet
even gemakkelijk als voor Brussel of
Berlijn? En, net als in de luchtvaart
donderdag 27 augustus 2020
DEN BURG De voortvluch
tige tbs'er Henk E. is aan
gehouden op Texel. Dat
meldt het Openbaar Minis
terie. E. keerde begin juli
niet terug van verlof. De 61-
jarige man werd in 1998 tot
zes jaar cel en tbs veroor
deeld wegens meerdere
geweldsdelicten. Mogelijk
zit hij achter een gewa
pende overval op een su
permarkt in Den Helder
maandagavond. Dinsdag
werd een melding via Bur-
gernet verspreid, nadat E.
mogelijk was gezien in het
Belgische deel van het Bra
bantse grensdorp Putte.
BILTHOVEN De GGD'en in
het land hebben tussen
dinsdag- en woensdagoch
tend 571 nieuwe coronabe
smettingen doorgegeven
aan het Rijksinstituut voor
Volksgezondheid en Milieu
(RIVM). Dat zijn er meer
dan een dag eerder, toen
de teller op 415 stond. De
trend blijft dat het virus
zich vooral verspreidt
onder relatief jonge men
sen: de helft van de positief
geteste personen is tussen
de 20 en 40 jaar, 13 pro
cent is onder de 20, een
kwart is tussen de 40 en
de 60 jaar en slechts 12
procent is 60 jaar of ouder.
SCHIPHOL De capaciteit in
de coronateststraat op
Schiphol moet zó worden
vergroot, dat alle reizigers
uit risicogebieden daar
kunnen worden getest.
Ook moeten de openings
tijden veel ruimer worden.
Dat wil een meerderheid
van de Tweede Kamer. Mo
menteel kan de teststraat
ongeveer 20 procent van
de reizigers uit oranje en
rode gebieden aan. Er
komen ongeveer 5000
mensen per dag uit een ri
sicogebied aan op de
luchthaven, daarvan wor
den er zo'n 1000 getest.
Ook op de luchthavens van
Eindhoven, Rotterdam en
Maastricht zouden mensen
zich moeten kunnen laten
testen, vindt de Kamer.
De NS
Geen locomotiefwissel.
Rotterdam^
Antwerpen-, yNoorderkempen
Antw.-Bercnemr
chelen
Brussel-Noord ^-Zavente'm
Brussel-Centr.
Mechelen
item
Brussel Zuid
Mogelijk minder
stops op Belgisch
deel traject.
Berlijn
270820 KAART: MAPCR.
Edwin van der Aa
David Bremmer
Utrecht
Z
- Marjan Rintel