Doorvaart op Kanaal door Walcheren ernstig beperkt Zomerstorm op de camping Voormalig bondstrainer luidt de noodklok De voortent van de familie Verdonck hield het niet Wedstrijdtennis dreigt te verdwijnen uit Zeeland ,,Met een beetje pech lig ik uren te wachten voordat ik verder kan va ren", zegt binnenvaartschipper Kees Egas uit Arnemuiden. Hij is niet de enige die zich ergert aan het bedieningsregime. De belangen vereniging voor de binnenvaart BLN-Schuttevaer zou graag zien dat bruggen en sluizen vaker be diend worden, aldus Marjolein de Voogd, regiocoördinator in Zee land. Hordenloop Het Kanaal door Walcheren is voor de scheepvaart een soort horden loop. Eerst de sluis in Vlissingen, dan twee bruggen in Vlissingen, één in Souburg en twee in Middel burg (eigenlijk drie, maar de Schroebrug en de pal daarnaast ge legen voetgangersbrug gaan tegelijk open) en ten slotte de sluis in Veere. Door de renovatie van de Stati- onsbrug in Middelburg en de tijde lijk pontonbrug had de scheepvaart vanaf september vorig jaar al te kampen met beperkingen. Dat werk was in april klaar, maar toen woedde de coronacrisis in alle he vigheid. Doordat er vanwege de co ronamaatregelen minder personeel in de bediencentrale kan werken zijn er ook minder bedientijden, al dus de provincie op haar website. Getijstroom De Middelburgse zand- en grint- handel Van Ouwerkerk, gevestigd op bedrijventerrein Arnestein aan een zijtak van het Kanaal door Wal cheren, wordt bij de planning flink gehinderd door het beperkt bedie nen van bruggen en sluizen. Van Ouwerkerk wint met eigen sleep hopperzuigers zand en schelpen in de Noordzee. Een deel wordt gelost in Middelburg. Het liefst varen de schepen met gunstig tij, maar dat is door het bedieningsregime niet al- tijd mogelijk. Doordat schepen lang moeten wachten op het kanaal moeten ze nu soms tegen de getij- stroom de Westerschelde opvaren. Je hebt net gelost of geladen en dan moet je, als je pech hebt, vier uur wachten ,,Dat is ook niet best voor het milieu want we moeten dan meer gasolie stoken", zegt Sander van Ouwer- kerk. Schipper Egas uit Arnemuiden zit zich vaak te verbijten als hij met zijn beunschip Noordendiep over het Kanaal door Walcheren moet varen. ,,Het is echt een drama. Je kunt geen kant op met dit soort be dieningstijden. Je hebt net gelost of geladen en dan moet je, als je pech hebt, vier uur wachten voordat je verder kunt." Tijd is geld, want met een schip dat stil ligt wordt niets verdiend. Op deagenda Het huidige bedieningsregime blijft tot i september gelden. Ge deputeerde Staten hebben het on derwerp voor diezelfde dag, ko mende dinsdag, op de agenda staan. Dan wordt besloten of de schippers vaker door het kanaal kunnen varen. It donderdag 27 augustus 2020 pzc.nl e-mail: walcheren@pzc.nl EELAND 9 FOTO MARCELLE DAVIDSE ZEELAND 4 ZEELAND16 Schippers balen van brugtijden Sinds het uitbreken van de coro nacrisis is de doorvaart op het Kanaal door Walcheren beperkt. Overdag worden slechts om de vier uur de bruggen en sluizen bediend. Het dagelijks provin ciebestuur neemt dinsdag een besluit over eventuele verrui ming van de bedientijden. Theo Giele Middelburg - Kees Egas, schipper

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 29