Doorvaart op Kanaal door Walcheren ernstig beperkt
Zomerstorm
op de camping
Voormalig
bondstrainer
luidt de noodklok
De voortent van de
familie Verdonck
hield het niet
Wedstrijdtennis dreigt te
verdwijnen uit Zeeland
,,Met een beetje pech lig ik uren te
wachten voordat ik verder kan va
ren", zegt binnenvaartschipper
Kees Egas uit Arnemuiden. Hij is
niet de enige die zich ergert aan het
bedieningsregime. De belangen
vereniging voor de binnenvaart
BLN-Schuttevaer zou graag zien
dat bruggen en sluizen vaker be
diend worden, aldus Marjolein de
Voogd, regiocoördinator in Zee
land.
Hordenloop
Het Kanaal door Walcheren is voor
de scheepvaart een soort horden
loop. Eerst de sluis in Vlissingen,
dan twee bruggen in Vlissingen,
één in Souburg en twee in Middel
burg (eigenlijk drie, maar de
Schroebrug en de pal daarnaast ge
legen voetgangersbrug gaan tegelijk
open) en ten slotte de sluis in Veere.
Door de renovatie van de Stati-
onsbrug in Middelburg en de tijde
lijk pontonbrug had de scheepvaart
vanaf september vorig jaar al te
kampen met beperkingen. Dat
werk was in april klaar, maar toen
woedde de coronacrisis in alle he
vigheid. Doordat er vanwege de co
ronamaatregelen minder personeel
in de bediencentrale kan werken
zijn er ook minder bedientijden, al
dus de provincie op haar website.
Getijstroom
De Middelburgse zand- en grint-
handel Van Ouwerkerk, gevestigd
op bedrijventerrein Arnestein aan
een zijtak van het Kanaal door Wal
cheren, wordt bij de planning flink
gehinderd door het beperkt bedie
nen van bruggen en sluizen. Van
Ouwerkerk wint met eigen sleep
hopperzuigers zand en schelpen in
de Noordzee. Een deel wordt gelost
in Middelburg. Het liefst varen de
schepen met gunstig tij, maar dat is
door het bedieningsregime niet al-
tijd mogelijk. Doordat schepen lang
moeten wachten op het kanaal
moeten ze nu soms tegen de getij-
stroom de Westerschelde opvaren.
Je hebt net gelost of
geladen en dan moet
je, als je pech hebt,
vier uur wachten
,,Dat is ook niet best voor het milieu
want we moeten dan meer gasolie
stoken", zegt Sander van Ouwer-
kerk.
Schipper Egas uit Arnemuiden
zit zich vaak te verbijten als hij met
zijn beunschip Noordendiep over
het Kanaal door Walcheren moet
varen. ,,Het is echt een drama. Je
kunt geen kant op met dit soort be
dieningstijden. Je hebt net gelost of
geladen en dan moet je, als je pech
hebt, vier uur wachten voordat je
verder kunt." Tijd is geld, want met
een schip dat stil ligt wordt niets
verdiend.
Op deagenda
Het huidige bedieningsregime
blijft tot i september gelden. Ge
deputeerde Staten hebben het on
derwerp voor diezelfde dag, ko
mende dinsdag, op de agenda
staan. Dan wordt besloten of de
schippers vaker door het kanaal
kunnen varen.
It
donderdag 27 augustus 2020 pzc.nl e-mail: walcheren@pzc.nl
EELAND 9
FOTO MARCELLE DAVIDSE
ZEELAND 4
ZEELAND16
Schippers balen van brugtijden
Sinds het uitbreken van de coro
nacrisis is de doorvaart op het
Kanaal door Walcheren beperkt.
Overdag worden slechts om de
vier uur de bruggen en sluizen
bediend. Het dagelijks provin
ciebestuur neemt dinsdag een
besluit over eventuele verrui
ming van de bedientijden.
Theo Giele
Middelburg
- Kees Egas, schipper