'We moesten zelfs 'nee' verkopen'
Muziek als helend medicijn in coronatijd
ZEELAND 3
niet in hun voordeel. Op warme da
gen gingen mensen naar het strand.
Gedeputeerde Van der Velde
kijkt inmiddels vooruit. ,,Nu kun
nen mensen nog op terrassen zit
ten, maar durven mensen straks
nog de horeca te bezoeken als ze
naar binnen moeten? Bij de provin
cie zijn we aan het nadenken hoe
we de ondernemers de helpende
hand kunnen bieden. Hoe kunnen
we ze van advies voorzien, bijvoor
beeld rond het nemen van maatre
gelen voor een betere ventilatie of
het handhaven van de 1,5 meter af
stand. Ondernemers en klanten
moeten het vertrouwen hebben dat
horecabezoek veilig is."
Theo Giele
Zaamslag
Minicamping De Stropielekker
ligt tussen de akkers, vlak bij het
zuidelijkste puntje van de
Otheensekreek, vlak bij Zaamslag.
Geen toeristische hotspot voor
liefhebbers van zee en strand,
maar een plek voor mensen die
rustig willen genieten van het
buitenleven.
De familie Dees heeft de mini-
camping naast haar akkerbouw
bedrijf in de Zaamslagpolder. De
25 plaatsen op de minicamping
waren in andere jaren bijna nooit
allemaal bezet, maar ook voor
deze minicamping is dit jaar an
ders dan alle andere. Na de ge-
dwongen sluiting in het voorsei
zoen werd het meteen veel druk
ker dan normaal. ,,De laatste we
ken zaten we helemaal vol. Ik heb
dit jaar zelfs nee moeten verko
pen", zegt Jannie Dees.
Voor september zijn er boekin
gen, maar er zijn ook annulerin
gen, vooral van over de grens.
Gasten uit de Belgische provincie
Antwerpen kunnen niet komen
vanwege de quarantainemaatre
gelen. ,,En wij hebben best wel
wat mensen uit België die hier
naar onze camping komen." Hoe
het naseizoen zal verlopen dur
ven ze op De Stropielekker niet te
voorspellen. Wat doet het weer?
Hoe gaat het met de corona? Dat is
afwachten."
In deze coronaperiode een festival
organiseren en drie keer een volle
zaal trekken is al een pluim waard.
Mathieu van Bellen trakteerde
Zeeuws-Vlaanderen op drie kwali
tatief geweldige recitals en zorgde
ervoor dat jonge Nederlandse mu
sici weer eens voor publiek konden
spelen.
Het Dudok Quartet opende het
slotconcert in het Scheldetheater in
Terneuzen met het Strijkkwartet in
f opus 20 nr. 5 van Haydn. Meteen
in het openingsdeel Allegro mode
rato bleek dat het Dudok Quartet
een prachtige balans bezit. Er werd
soepel gespeeld en met een grote
eensgezindheid. Een mooie stok-
voering en zeer verzorgde fraserin
gen. Het Menuetto kreeg een hel
dere invulling met prachtig kleuren
in de cello en altvioolpartij. Het
Adagio viel op door de mooie zan
gerige lijn en de goed gespeelde,
technisch moeilijke partij van de
primarius. De fuga in de finale
kwam helder over en door de inte
gere uitvoering van Dudok kreeg
dit kwartet een bijna hemelse
glans. Haydn is de grootmeester,
die als geen ander, het kwartet po
pulair maakte. Vele componisten,
waaronder Mozart, waagden zich
daarna aan deze vorm.
Nicolas van Poucke vertolkte de
Waldstein Sonate van Beethoven
intens. Hij etaleerde zijn passie voor
Beethoven met een doorvoelde in
terpretatie. Het karakter van Beet-
hoven van onstuimigheid tot en
met bijna intieme dromerigheid
kwam prachtig over. Zijn interpre
tatie was fenomenaal en heel per
soonlijk. In de weidse ruimte
vloeide de muziek. Het tussendeel
(Introduzione/adagio) was verstild,
intrigerend en spannend. Het ra
zend moeilijke Rondo werd dyna
misch gebracht met uitzonderlijk
mooie poëtische frasen.
Het concert werd besloten met
het Concert voor piano (Nathalia
Milstein), viool (Mathieu van Bel
len) en strijkkwartet (Dudok Quar
tet) in D van Ernest Chausson. Een
ongewone instrumentale samen
stelling? Dat klopt, maar Chausson
baseerde dit op het concerto van de
17de eeuwse Couperin én het
kwintet voor piano en strijkers van
Franck. Bovendien vroeg Chausson
aan de bekende violist Eugène
Ysaye om de solovioolpartij te spe-
De zes topmusici
speelden in volledige
harmonie
len. Het is een interessant cyclisch
kamermuziekwerk. Na de sombere,
angstige sfeer van het begindeel
Décidé met het geanimeerde mo
tief, volgde een dromerige melodie
in de Sicilienne. Wat een prachtige
muzikale schildering a la Fauré. Die
rustgevende sfeer verdween hele
maal in Grave, waarin de piano met
een repetitieve chromatische melo
dielijn de eerder klagende melodie
van de viool begeleidde. Het smar
telijke werd dan weer verjaagd in de
zeer breed uitgesponnen finale. De
thema's uit de vorige delen waren
weer te horen en na enkele ritmi
sche variaties volgde een lyrisch
slot. De zes topmusici speelden in
volledige harmonie. Het publiek
luisterde als in trance. Dit compacte
Festival leverde het bewijs dat mu
ziek helend werkt.
maandag 24 augustus 2020
maar nu het naseizoen
25 plekken telt minicamping De Stropielekker in Zaamslag en op 1 plek wordt dit weekend de verjaardag van Diny van Westen (2e van
links) gevierd. Haar familie uit Enschede geniet van het rustige, beschutte plekje. foto anne hana
Jeanette Vergouwen
Recensie
Scaldis kamermuziek Festival
2020 Werken van Haydn, Beet
hoven en Chausson. Door Ma-
thieu van Bellen, Nicolas van
Poucke, Nathalia Milstein en
Dudok Quartet. Gehoord op
zondag 23 augustus in Schelde-
theater Terneuzen.