'We moesten zelfs 'nee' verkopen' Muziek als helend medicijn in coronatijd ZEELAND 3 niet in hun voordeel. Op warme da gen gingen mensen naar het strand. Gedeputeerde Van der Velde kijkt inmiddels vooruit. ,,Nu kun nen mensen nog op terrassen zit ten, maar durven mensen straks nog de horeca te bezoeken als ze naar binnen moeten? Bij de provin cie zijn we aan het nadenken hoe we de ondernemers de helpende hand kunnen bieden. Hoe kunnen we ze van advies voorzien, bijvoor beeld rond het nemen van maatre gelen voor een betere ventilatie of het handhaven van de 1,5 meter af stand. Ondernemers en klanten moeten het vertrouwen hebben dat horecabezoek veilig is." Theo Giele Zaamslag Minicamping De Stropielekker ligt tussen de akkers, vlak bij het zuidelijkste puntje van de Otheensekreek, vlak bij Zaamslag. Geen toeristische hotspot voor liefhebbers van zee en strand, maar een plek voor mensen die rustig willen genieten van het buitenleven. De familie Dees heeft de mini- camping naast haar akkerbouw bedrijf in de Zaamslagpolder. De 25 plaatsen op de minicamping waren in andere jaren bijna nooit allemaal bezet, maar ook voor deze minicamping is dit jaar an ders dan alle andere. Na de ge- dwongen sluiting in het voorsei zoen werd het meteen veel druk ker dan normaal. ,,De laatste we ken zaten we helemaal vol. Ik heb dit jaar zelfs nee moeten verko pen", zegt Jannie Dees. Voor september zijn er boekin gen, maar er zijn ook annulerin gen, vooral van over de grens. Gasten uit de Belgische provincie Antwerpen kunnen niet komen vanwege de quarantainemaatre gelen. ,,En wij hebben best wel wat mensen uit België die hier naar onze camping komen." Hoe het naseizoen zal verlopen dur ven ze op De Stropielekker niet te voorspellen. Wat doet het weer? Hoe gaat het met de corona? Dat is afwachten." In deze coronaperiode een festival organiseren en drie keer een volle zaal trekken is al een pluim waard. Mathieu van Bellen trakteerde Zeeuws-Vlaanderen op drie kwali tatief geweldige recitals en zorgde ervoor dat jonge Nederlandse mu sici weer eens voor publiek konden spelen. Het Dudok Quartet opende het slotconcert in het Scheldetheater in Terneuzen met het Strijkkwartet in f opus 20 nr. 5 van Haydn. Meteen in het openingsdeel Allegro mode rato bleek dat het Dudok Quartet een prachtige balans bezit. Er werd soepel gespeeld en met een grote eensgezindheid. Een mooie stok- voering en zeer verzorgde fraserin gen. Het Menuetto kreeg een hel dere invulling met prachtig kleuren in de cello en altvioolpartij. Het Adagio viel op door de mooie zan gerige lijn en de goed gespeelde, technisch moeilijke partij van de primarius. De fuga in de finale kwam helder over en door de inte gere uitvoering van Dudok kreeg dit kwartet een bijna hemelse glans. Haydn is de grootmeester, die als geen ander, het kwartet po pulair maakte. Vele componisten, waaronder Mozart, waagden zich daarna aan deze vorm. Nicolas van Poucke vertolkte de Waldstein Sonate van Beethoven intens. Hij etaleerde zijn passie voor Beethoven met een doorvoelde in terpretatie. Het karakter van Beet- hoven van onstuimigheid tot en met bijna intieme dromerigheid kwam prachtig over. Zijn interpre tatie was fenomenaal en heel per soonlijk. In de weidse ruimte vloeide de muziek. Het tussendeel (Introduzione/adagio) was verstild, intrigerend en spannend. Het ra zend moeilijke Rondo werd dyna misch gebracht met uitzonderlijk mooie poëtische frasen. Het concert werd besloten met het Concert voor piano (Nathalia Milstein), viool (Mathieu van Bel len) en strijkkwartet (Dudok Quar tet) in D van Ernest Chausson. Een ongewone instrumentale samen stelling? Dat klopt, maar Chausson baseerde dit op het concerto van de 17de eeuwse Couperin én het kwintet voor piano en strijkers van Franck. Bovendien vroeg Chausson aan de bekende violist Eugène Ysaye om de solovioolpartij te spe- De zes topmusici speelden in volledige harmonie len. Het is een interessant cyclisch kamermuziekwerk. Na de sombere, angstige sfeer van het begindeel Décidé met het geanimeerde mo tief, volgde een dromerige melodie in de Sicilienne. Wat een prachtige muzikale schildering a la Fauré. Die rustgevende sfeer verdween hele maal in Grave, waarin de piano met een repetitieve chromatische melo dielijn de eerder klagende melodie van de viool begeleidde. Het smar telijke werd dan weer verjaagd in de zeer breed uitgesponnen finale. De thema's uit de vorige delen waren weer te horen en na enkele ritmi sche variaties volgde een lyrisch slot. De zes topmusici speelden in volledige harmonie. Het publiek luisterde als in trance. Dit compacte Festival leverde het bewijs dat mu ziek helend werkt. maandag 24 augustus 2020 maar nu het naseizoen 25 plekken telt minicamping De Stropielekker in Zaamslag en op 1 plek wordt dit weekend de verjaardag van Diny van Westen (2e van links) gevierd. Haar familie uit Enschede geniet van het rustige, beschutte plekje. foto anne hana Jeanette Vergouwen Recensie Scaldis kamermuziek Festival 2020 Werken van Haydn, Beet hoven en Chausson. Door Ma- thieu van Bellen, Nicolas van Poucke, Nathalia Milstein en Dudok Quartet. Gehoord op zondag 23 augustus in Schelde- theater Terneuzen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 31