12 ZEELAND
BRIEVEN
U kunt uw brief (maximaal
150 woorden) richten aan:
lezersredacteur@pzc.nl
of per post aan
Lezersredacteur PZC
Edisonweg 37e
4382 NV Vlissingen
08801-30210
Referendum (4)
Een referendum is een volksstem
ming, is niet bindend, dient
slechts als raad/advies aan een be-
stuursorgaan(Rijk, provincie of
gemeente). De oproep om een re
ferendum over het tolvrij maken
van de Westerscheldetunnel
(krant 19 augustus) zal een duide
lijke uitspraak opleveren: 80 a 90
procent zal voor zijn. Daar hoefje
geen referendum voor te houden
en ook de kosten daarvan zijn vrij
hoog. We hebben de Provinciale
Staten, dat zijn onze vertegen
woordigers en die moeten zonder
enige uitzondering zich daarvoor
bovenmatig inspannen richting
GS en politiek Den Haag.
Waarom kiezen ze niet voor het
systeem tijdens de veerbotenperi-
ode, dat inwoners van Zeeuws-
Vlaanderen voor een gering be
drag gebruikmaken van de tunnel.
De tunnel wordt toch al meer ge
bruikt dan begroot dus de inkom
sten hoeven daar niet veel onder te
lijden. En mocht de sympathieke
actie van Cees Liefting toch slagen
dan noemen we de tunnel Cees
Liefting tunnel.
Thon Bastiaansen, Terneuzen
Buurtbus
Ik vind het raar dat de buurtbus
niet rijdt (krant 20 augustus). Ik
ben taxichauffeur in het groeps-
vervoer bij Connexxion en rij
voornamelijk (dementerende) ou
deren naar de dagbesteding. Ook
in mijn bus kan er geen ander
halve meter afstand gehouden
worden en vaak moet ik passagiers
helpen met de veiligheidsgordel of
passagiers in een rolstoel. Mijn
passagiers en ik moeten een
mondkapje op en dan mag er gere
den worden. Waarom kan dat niet
bij de buurtbus? De chauffeur van
de buurtbus hoeft niet te helpen
met gordels en rolstoelen.
Waarom moeten er andere regels
gelden voor de buurtbus?
Anja Vermeulen, Driewegen
Fietspaden
Onderzoek heeft uitgewezen
(krant 19 augustus) dat bijna alle
fietspaden naar scholen te smal
zijn in Zeeland. Waterschap
Scheldestromen heeft onlangs dan
ook besloten, als beheerder van
hun fietspaden, tot verbreding van
de bestaande paden. Zeeland is
een toeristische provincie die ook
de rustzoeker de ruimte gunt,
maar die moet gedeeld worden
met belloze schreeuwende fiets-
renners, zigzaggende scooters,
snelle brommers en ouderen die
menen zich elektrisch te moeten
verplaatsen en die dan 'zegt u het
maar' bellen als drie scholieren
hen de doorgang beletten. En dit
alles op een heen-en-weer fiets
pad. En dan eist corona ook nog de
1,5 meter afstand! Het lijkt mij zeer
verstandig en noodzakelijk om de
de gebruikers van het fietspad uit
te dunnen door de scooters en de
brommers toe te staan om van de
rijweg gebruik te maken waarbij
de automobilist niet harder dan
dertig mag. Op termijn moet de
auto uit de binnenstad verdwij
nen en het bezit ervan ontmoe
digd door een goed en betaalbaar
openbaar vervoer. Onze steden
moeten heringericht worden be
zien, een problematiek die mijn
stadsbestuur nog niet herkent
Trump
Uw columnist noemt de VS-presi-
dent 'idioot-in-chief (krant 14 au
gustus). Deze benaming is voor
een bevriende natie ongepast.
Trump is geen vakpoliticus, maar
zeker niet onbekwaam. Wat hij
zijn kiezers beloofd heeft, voert hij
uit. (Onze coalitie?) Maar hij heeft
wel het beste voor met de Ame
rika. Corona helpt daarbij niet. Net
als in NL. U ziet liever een seniele
man als Biden aantreden. Zijn
running mate is alleen maar geko
zen vanwege haar (gekleurde)
achtergrond, en de vele schaapjes
die daar mee gewonnen kunnen
worden. Biden zelf heeft er niets
mee. De man is geestelijk en fy
siek gewoon te oud voor de job.
Net als de volledige 'rollator top'
van de Democraten.
Wees niet bevreesd, de gehele VS-
krijgsmacht is in militair en tech
nisch opzicht behoorlijk gegroeid
onder het bewind van Trump. Tot
slot, ons land stevent financieel en
economisch ook af op het ravijn.
Ten faveure van Zuid-Europa. On
der leiding van onze 'Chief.
D. Derks, IJzendijke
Toeslagen
Uitbetaling gedupeerden toesla
gen duurt langer (krant 19 augus
tus). Is het werkelijk zo moeilijk
om de gedupeerden op te sporen?
Men zou toch denken, dat het voor
de Belastingdienst eenvoudig
moet zijn. Immers, je ziet toch op
de computer welke aanslagen van
de toeslagen teruggevorderd zijn.
En eenmaal opgespoord, kan de
Belastingdienst van betreffende
personen alle gegevens zien, zodat
eenvoudig te controleren valt of
de terugvordering rechtmatig is.
Vraag mezelf af: zou dit proces nu
ook zo lang duren als het hun zelf
zou overkomen?
Verpaupering
Ik ben niet de enige, lees ik (krant
17 augustus), die met pauperfoto's
van de binnenstad de gemeente
Terneuzen op haar verantwoorde
lijkheid wil wijzen. 't Is dat mijn
atelier daar staat, anders zou ik me
die dagelijkse horrorfietstocht
kunnen besparen. Wat een afgang!
De moeite die de stad gedaan
heeft om markt en omgeving
'marktconform' te maken, wordt
tenietgedaan zodra je een stap
buiten die comfortzone zet. Arme
Vlooswijkstraat, arme Nieuw-
straat, arme rijke stad. Doe er wat
aan, zou ik willen zeggen tegen de
'stadsvernieuwers'. Weg met ver
paupering en afgang! Leve het le
ven in de binnenstad! Amen
Jorien Brugmans, Terneuzen
Slavernij
Moet Nederland excuses aanbie
den voor de slavernij? (krant 15 au
gustus). Het is goed te bedenken
dat het vooral (koop)lieden uit de
toenmalige gewesten Holland en
Zeeland waren die slavenhandel
bedreven. Het katholieke Brabant
was in die tijd - de tijd van de Re
publiek (1588-1795) - generaliteits
land; de katholieken werden als
tweederangsburgers beschouwd
en zélf onderdrukt. In economisch
opzicht werden ze uitgebuit met
zware belastingen en heffingen.
Brabant telde lange tijd minder
mee. Tot de 20ste eeuw lagen de
lonen er beduidend lager dan el
ders. Het ligt dus meer voor de
hand dat - als er excuses wordt
aangeboden - dat wordt gedaan
door de besturen van Noord- en
Zuid-Holland en Zeeland, en niet
door de Nederlandse overheid in
het algemeen.
Maarten van Lankvelt, Veghel
Oververhitte jongeren
In het artikel over de uit de hand
gelopen rellen in Den Haag (krant
14 augustus) mis ik in de analyse
van psycholoog IJzerman een ver
wijzing naar de plaats van de op
voeding en vooral de rol van de
ouders van deze jongeren in deze
problematiek. En het lijkt mij ove
rigens niet enkel een probleem
van zotte zomers maar het zal mij
niet verbazen dat veel van die
zelfde jongeren last van winterte
nen hebben als ze rond nieuwjaar
half Scheveningen in de fik steken.
En dat daar eens onderzoek naar
moet worden gedaan. Mijn opvoe
ding stamt nog uit de tijd van de
Koude Oorlog. Met als sanctie
middel het motto: luister naar je
vader en anders kom je naar bin
nen in plaats van op straat te lo
pen. Misschien is dit een goede
slogan: red ons leefklimaat en be
gin op de plaats waar de wieg van
je kinderen staat!
Sjaak Oosterling, Goes
Overbevolking
Een compliment voor schrijver
Peter H. de Dreu die in zijn boek
de overbevolking aan de kaak stelt
(krant 10 augustus). Inderdaad we
hebben nu al meer dan 17 miljoen
inwoners, dat kan zo niet door
gaan! Die gestaag uitdijende be
volking geeft nog meer vollere
wegen, nog meer woonwijken en
bedrijven terreinen. Natuur en
landschap komen steeds meer on
der druk te staan. Als je daar wat
aan wil doen, moet je bij de bron
beginnen én richten op geboorte
beperking. Nederland is te vol zo
wel fysiek als mentaal. Men doet
wel aan symptoombestrijding
maar het werkelijke probleem
wordt niet aangepakt. Wanneer
durft het kabinet het aan, om de
grondvraag te stellen, wat is een
acceptabel inwonertal in verhou
ding tot de beschikbare ruimte en
de daarmee in verband staande le
venskwaliteit. Een kindje minder
kan heus geen kwaad. Tel uit je
winst! Bovendien de Bijbeltekst ga
heen en vermenigvuldigt u, aan
dat gebod hebben we al lang vol
daan!
Willem Cornelis Murre, Vlissingen
Zeeuws
Acteurs die Zeeuws willen leren
praten (krant 30 juli), hoeven
daarvoor niet af te reizen naar
Amsterdam; het kan ook onder
aan de dijk bij Kwadendamme. Ze
kunnen daar leren dat het kenne
lijk zeer moeilijke woord 'gefoto
grafeerd' bijvoorbeeld kan worden
uitgesproken als 'uut-etrokke'. Dat
lijkt me alleszins goed te doen.
J.C. de Vos, Kwadendamme
Kruispunt
De Bachlaan in Vlissingen is een
brede laan, die aansluiting geeft
op de Van Woelderenlaan. De
maximumsnelheid is 50 km/uur.
De brede lanen worden echter
misbruikt door hardrijders, mo
torrijders en automobilisten. Ze
voeren hun snelheid op tot veel
meer dan 50 km/u. Op 1 oktober
2019 is namens alle bewoners van
de beide lanen een petitie aange
boden aan wethouder Stroosnij-
der om maatregelen te nemen om
de snelheid te handhaven en door
middel van aanpassingen aan de
lanen de veiligheid te vergroten.
Daarna is er niets gebeurd met de
vragen van de bewoners met als
dieptepunt het dodelijke ongeluk
op 10 juni dit jaar het kruispunt
met de Paauwenburgweg.
De reactie van de wethouder is
van financiële aard, er is geen
geld voor de gevraagde maatrege
len (krant 16 juli).
Wachten we op het volgende on
geluk? Hoeveel is het de ge
meente Vlissingen waard? De
hardrijders zijn er iedere dag en
nacht.
zaterdag 22 augustus 2020
Willem Murre vraagt zich af wat het kabinet gaat doen tegen de overbevolking. foto jan wamelink
Ton Besselink, Vlissingen
M. Uitterhoeve, Goes
Nico Dullaert, Vlissingen