12 ZEELAND BRIEVEN U kunt uw brief (maximaal 150 woorden) richten aan: lezersredacteur@pzc.nl of per post aan Lezersredacteur PZC Edisonweg 37e 4382 NV Vlissingen 08801-30210 Referendum (4) Een referendum is een volksstem ming, is niet bindend, dient slechts als raad/advies aan een be- stuursorgaan(Rijk, provincie of gemeente). De oproep om een re ferendum over het tolvrij maken van de Westerscheldetunnel (krant 19 augustus) zal een duide lijke uitspraak opleveren: 80 a 90 procent zal voor zijn. Daar hoefje geen referendum voor te houden en ook de kosten daarvan zijn vrij hoog. We hebben de Provinciale Staten, dat zijn onze vertegen woordigers en die moeten zonder enige uitzondering zich daarvoor bovenmatig inspannen richting GS en politiek Den Haag. Waarom kiezen ze niet voor het systeem tijdens de veerbotenperi- ode, dat inwoners van Zeeuws- Vlaanderen voor een gering be drag gebruikmaken van de tunnel. De tunnel wordt toch al meer ge bruikt dan begroot dus de inkom sten hoeven daar niet veel onder te lijden. En mocht de sympathieke actie van Cees Liefting toch slagen dan noemen we de tunnel Cees Liefting tunnel. Thon Bastiaansen, Terneuzen Buurtbus Ik vind het raar dat de buurtbus niet rijdt (krant 20 augustus). Ik ben taxichauffeur in het groeps- vervoer bij Connexxion en rij voornamelijk (dementerende) ou deren naar de dagbesteding. Ook in mijn bus kan er geen ander halve meter afstand gehouden worden en vaak moet ik passagiers helpen met de veiligheidsgordel of passagiers in een rolstoel. Mijn passagiers en ik moeten een mondkapje op en dan mag er gere den worden. Waarom kan dat niet bij de buurtbus? De chauffeur van de buurtbus hoeft niet te helpen met gordels en rolstoelen. Waarom moeten er andere regels gelden voor de buurtbus? Anja Vermeulen, Driewegen Fietspaden Onderzoek heeft uitgewezen (krant 19 augustus) dat bijna alle fietspaden naar scholen te smal zijn in Zeeland. Waterschap Scheldestromen heeft onlangs dan ook besloten, als beheerder van hun fietspaden, tot verbreding van de bestaande paden. Zeeland is een toeristische provincie die ook de rustzoeker de ruimte gunt, maar die moet gedeeld worden met belloze schreeuwende fiets- renners, zigzaggende scooters, snelle brommers en ouderen die menen zich elektrisch te moeten verplaatsen en die dan 'zegt u het maar' bellen als drie scholieren hen de doorgang beletten. En dit alles op een heen-en-weer fiets pad. En dan eist corona ook nog de 1,5 meter afstand! Het lijkt mij zeer verstandig en noodzakelijk om de de gebruikers van het fietspad uit te dunnen door de scooters en de brommers toe te staan om van de rijweg gebruik te maken waarbij de automobilist niet harder dan dertig mag. Op termijn moet de auto uit de binnenstad verdwij nen en het bezit ervan ontmoe digd door een goed en betaalbaar openbaar vervoer. Onze steden moeten heringericht worden be zien, een problematiek die mijn stadsbestuur nog niet herkent Trump Uw columnist noemt de VS-presi- dent 'idioot-in-chief (krant 14 au gustus). Deze benaming is voor een bevriende natie ongepast. Trump is geen vakpoliticus, maar zeker niet onbekwaam. Wat hij zijn kiezers beloofd heeft, voert hij uit. (Onze coalitie?) Maar hij heeft wel het beste voor met de Ame rika. Corona helpt daarbij niet. Net als in NL. U ziet liever een seniele man als Biden aantreden. Zijn running mate is alleen maar geko zen vanwege haar (gekleurde) achtergrond, en de vele schaapjes die daar mee gewonnen kunnen worden. Biden zelf heeft er niets mee. De man is geestelijk en fy siek gewoon te oud voor de job. Net als de volledige 'rollator top' van de Democraten. Wees niet bevreesd, de gehele VS- krijgsmacht is in militair en tech nisch opzicht behoorlijk gegroeid onder het bewind van Trump. Tot slot, ons land stevent financieel en economisch ook af op het ravijn. Ten faveure van Zuid-Europa. On der leiding van onze 'Chief. D. Derks, IJzendijke Toeslagen Uitbetaling gedupeerden toesla gen duurt langer (krant 19 augus tus). Is het werkelijk zo moeilijk om de gedupeerden op te sporen? Men zou toch denken, dat het voor de Belastingdienst eenvoudig moet zijn. Immers, je ziet toch op de computer welke aanslagen van de toeslagen teruggevorderd zijn. En eenmaal opgespoord, kan de Belastingdienst van betreffende personen alle gegevens zien, zodat eenvoudig te controleren valt of de terugvordering rechtmatig is. Vraag mezelf af: zou dit proces nu ook zo lang duren als het hun zelf zou overkomen? Verpaupering Ik ben niet de enige, lees ik (krant 17 augustus), die met pauperfoto's van de binnenstad de gemeente Terneuzen op haar verantwoorde lijkheid wil wijzen. 't Is dat mijn atelier daar staat, anders zou ik me die dagelijkse horrorfietstocht kunnen besparen. Wat een afgang! De moeite die de stad gedaan heeft om markt en omgeving 'marktconform' te maken, wordt tenietgedaan zodra je een stap buiten die comfortzone zet. Arme Vlooswijkstraat, arme Nieuw- straat, arme rijke stad. Doe er wat aan, zou ik willen zeggen tegen de 'stadsvernieuwers'. Weg met ver paupering en afgang! Leve het le ven in de binnenstad! Amen Jorien Brugmans, Terneuzen Slavernij Moet Nederland excuses aanbie den voor de slavernij? (krant 15 au gustus). Het is goed te bedenken dat het vooral (koop)lieden uit de toenmalige gewesten Holland en Zeeland waren die slavenhandel bedreven. Het katholieke Brabant was in die tijd - de tijd van de Re publiek (1588-1795) - generaliteits land; de katholieken werden als tweederangsburgers beschouwd en zélf onderdrukt. In economisch opzicht werden ze uitgebuit met zware belastingen en heffingen. Brabant telde lange tijd minder mee. Tot de 20ste eeuw lagen de lonen er beduidend lager dan el ders. Het ligt dus meer voor de hand dat - als er excuses wordt aangeboden - dat wordt gedaan door de besturen van Noord- en Zuid-Holland en Zeeland, en niet door de Nederlandse overheid in het algemeen. Maarten van Lankvelt, Veghel Oververhitte jongeren In het artikel over de uit de hand gelopen rellen in Den Haag (krant 14 augustus) mis ik in de analyse van psycholoog IJzerman een ver wijzing naar de plaats van de op voeding en vooral de rol van de ouders van deze jongeren in deze problematiek. En het lijkt mij ove rigens niet enkel een probleem van zotte zomers maar het zal mij niet verbazen dat veel van die zelfde jongeren last van winterte nen hebben als ze rond nieuwjaar half Scheveningen in de fik steken. En dat daar eens onderzoek naar moet worden gedaan. Mijn opvoe ding stamt nog uit de tijd van de Koude Oorlog. Met als sanctie middel het motto: luister naar je vader en anders kom je naar bin nen in plaats van op straat te lo pen. Misschien is dit een goede slogan: red ons leefklimaat en be gin op de plaats waar de wieg van je kinderen staat! Sjaak Oosterling, Goes Overbevolking Een compliment voor schrijver Peter H. de Dreu die in zijn boek de overbevolking aan de kaak stelt (krant 10 augustus). Inderdaad we hebben nu al meer dan 17 miljoen inwoners, dat kan zo niet door gaan! Die gestaag uitdijende be volking geeft nog meer vollere wegen, nog meer woonwijken en bedrijven terreinen. Natuur en landschap komen steeds meer on der druk te staan. Als je daar wat aan wil doen, moet je bij de bron beginnen én richten op geboorte beperking. Nederland is te vol zo wel fysiek als mentaal. Men doet wel aan symptoombestrijding maar het werkelijke probleem wordt niet aangepakt. Wanneer durft het kabinet het aan, om de grondvraag te stellen, wat is een acceptabel inwonertal in verhou ding tot de beschikbare ruimte en de daarmee in verband staande le venskwaliteit. Een kindje minder kan heus geen kwaad. Tel uit je winst! Bovendien de Bijbeltekst ga heen en vermenigvuldigt u, aan dat gebod hebben we al lang vol daan! Willem Cornelis Murre, Vlissingen Zeeuws Acteurs die Zeeuws willen leren praten (krant 30 juli), hoeven daarvoor niet af te reizen naar Amsterdam; het kan ook onder aan de dijk bij Kwadendamme. Ze kunnen daar leren dat het kenne lijk zeer moeilijke woord 'gefoto grafeerd' bijvoorbeeld kan worden uitgesproken als 'uut-etrokke'. Dat lijkt me alleszins goed te doen. J.C. de Vos, Kwadendamme Kruispunt De Bachlaan in Vlissingen is een brede laan, die aansluiting geeft op de Van Woelderenlaan. De maximumsnelheid is 50 km/uur. De brede lanen worden echter misbruikt door hardrijders, mo torrijders en automobilisten. Ze voeren hun snelheid op tot veel meer dan 50 km/u. Op 1 oktober 2019 is namens alle bewoners van de beide lanen een petitie aange boden aan wethouder Stroosnij- der om maatregelen te nemen om de snelheid te handhaven en door middel van aanpassingen aan de lanen de veiligheid te vergroten. Daarna is er niets gebeurd met de vragen van de bewoners met als dieptepunt het dodelijke ongeluk op 10 juni dit jaar het kruispunt met de Paauwenburgweg. De reactie van de wethouder is van financiële aard, er is geen geld voor de gevraagde maatrege len (krant 16 juli). Wachten we op het volgende on geluk? Hoeveel is het de ge meente Vlissingen waard? De hardrijders zijn er iedere dag en nacht. zaterdag 22 augustus 2020 Willem Murre vraagt zich af wat het kabinet gaat doen tegen de overbevolking. foto jan wamelink Ton Besselink, Vlissingen M. Uitterhoeve, Goes Nico Dullaert, Vlissingen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 40