Startzondag, een nieuw begin? II 8 ZEELAND EXPOSITIE VIERVAART IN GROEDE Op de vloer van de VierVaart ligt acht ton Zeeuwse klei. Gevormd door Alexandra Engelfriet. Een confrontatie tussen mens en materie. Monnikenwerk lexandra Engelfriet (1959) studeerde in 1992 af aan de Gerrit Rietveld Academie in ^^^^^^Amsterdam. Van meet af aan was klei haar materiaal. Maar zij draaide geen potten of vazen en evenmin maakte zij beelden. Zij werkte met de aarde zelf. Met als leidraad de vraag wat klei, de oer materie, met haar doet als zij zich eraan overgeeft. Voor haar eerste grote installatie liet zij vijf ton klei in haar atelier afleveren, bedekte vloer en wanden ermee en vormde de natte materie tot een de hele ruimte omvattende sculptuur. Later werkte zij in het landschap. In 2017 bijvoorbeeld liet zij bij Gale rie Waalkens in Finsterwolde een 2 meter 60 diepe kuil graven van 33 bij 25 meter met een pad in het midden. De hellingen van de kuil zijn bedekt met honderd ton klei uit een nabijgelegen weiland. Met haar lichaam vormde ze die klei. In Groede is op dezelfde wijze en vloersculptuur ontstaan van 3 bij 5 meter. Je ziet hoe Engelfriet met handen en voeten de klei heeft be wogen. Maar ze zet alles in wat ze heeft. Ze drukt haar hele lichaam op het zware oppervlak, wentelt zich door de natte klei, duwt met haar handen stukken weg, schopt putten in het oppervlak. Ze laat zich vallen, beukt met haar heupen Maandag verliet onze jong ste vreselijk vroeg het huis. Hij ging met vrien den per OV naar een pretpark. De middelste zoon groette me uren later, voor hij de deur achter zich dichttrok. Hij werkt in de horeca. Mijn man had dinsdag een kan toordag. Niks bijzonders en toch wel. 1 juli leek een kantelmoment. De beperkingen die de overheid ons oplegde werden flink verruimd, er mocht weer meer. 'Laten we het goede uit de afgelopen maanden meenemen naar de toekomst', dat hoorde ik rond die tijd toch werke lijk? Meer online vergaderen, niet voor elke ontmoeting door het land reizen, meer thuis en minder op kantoor werken. Kerken ver heugden zich maanden lang over de komst van meer online bezoe kers dan bij een gewone dienst in de kerk. En nu? Raar word ik er van. Mensen die decennia ouder zijn dan ik, vragen waarom ik niet naar de kerk kom. Ik leg uit dat ik kwetsbaar ben en tocht in de kerk iets anders is dan goede ventilatie. Ik hoor aan de telefoon, in de stilte die valt, onbegrip en ik snap het. Wie oud is heeft bij een corona besmetting het meeste kans om in het ziekenhuis terecht te komen en te overlijden. Zijn 60-, 70- of 80-plussers zoveel moediger dan ik? Ik denk terug aan de periode van maart tot en met juni waarin we op zondag met anderen uit onze kerk online vieringen van de Remonstranten bekeken en elkaar digitaal ontmoetten bij een kop koffie. Het was onverwacht goed in onze 'zoomgroep'. Er was ruimte om te delen wat teer is, wat lastig of ontroerend, bemoedi gend, lachwekkend of raar. Op 1 juli precies zetten we een punt achter het zoomen. De kerkdien sten werden hervat evenals de zo mer. Maar kwijtraken wilden we elkaar niet. En uit het één groeide het ander, als leden van de zoom- groep ontmoeten we elkaar soms in ruime tuinen: acht mensen, vier stellen en we eten samen. Better safe than sorry is een gedeeld motto. Als je erover nadenkt is stokbrood snijden in coronatijd zelfs een ding. Deze week zien we elkaar tussen de appelbomen in Wemeldinge. Met de zegen van Rutte, die dit aantal gasten onder voorwaarden nog net toestaat. Samen eten verbindt. Dat recept is zo oud als de mensheid denk ik. Kerken weten dat ook drommels goed. Iedere alfagroep waarbij het ABC van het christelijk geloof ter sprake komt, eet samen. Een nieuw begin maken, dSt vraagt deze tijd. Het goede van de 'intelli gente lock down' niet vergeten, maar verder gaan. Zoeken naar wat ons duurzaam past. Ook voor startzondagen waarmee kerken het seizoen aftrappen. Op de site gelovenindedelta.nl staat een arti kel waarin Mark Schipper (dorps kerkambassadeur voor Drenthe, Friesland, Groningen en Noord Holland) zijn ideeën deelt over 'kerk zijn buiten het gebouw', niet in het dorp, maar voor het dorp. Hij ziet er kansen in. Gaan kerken komende startzondag echt naar buiten, met een goede maaltijd? Ik heb nog een boekje: Aan tafel! Ko ken voor groepen in de kerk. Ik krijg zin om de recepten uit te pro beren, te hakken, snijden, koken, bakken, in pannen te roeren. Maar ik heb anderen nodig die buiten de kaders van kerkmuren durven denken en komen. Samen in kleine clubjes. tegen een wand van klei, klauwt met haar vingers en opening. Zij is al werkend één met de klei. Krachtmeting Ik zie alleen de sporen van haar aanwezigheid. Maar het is niet moeilijk om me te identificeren met haar krachtmeting. Die niet zozeer een strijd is, want de mate rie is toch sterker dan haar lijf. Het is meer een intense ontmoeting, een ervaren van de kracht van de materie. Ik trek die ervaring door naar buiten, naar de Zeeuwse pol- Je ziet hoe zij met handen en voeten de klei heeft bewogen ders. Het me voorstellen hoe Engel friet de klei bewerkt heeft, herin nert me aan de inspanningen die het de mens heeft gekost om het land op de zee te veroveren. Maar het wij st ook naar het respect van de mens voor de natuur, respect dat vanzelfsprekend was voordat de techniek de mens voedde in zijn hoogmoed. Engelfriet wijst ook op de schoonheid van natuurlijke structuren. Zij benadrukt die door schilderingen van klei op linnen. De bewerkte klei bedekte zij met een grote linnen doek. Die vormt zich naar de beweging van het op pervlak. Met slib maakt zij de spo ren van het oppervlak zichtbaar. Kleuraccenten van verschillende slibsoorten verbinden de Zeeuwse klei met die uit de buurt van haar atelier in Frankrijk. Zo ontstond een doek van 4 bij 5 meter waarin de materie zich in een iets lichtere sfeer ontvouwt tot vormgevend element. In de bovenruimte toont Engelfriet nog drie 'schilderingen' en is een registratie van het werk proces te zien. Een sterke presenta tie, de moeite van een bezoek meer dan waard. zaterdag 22 augustus 2020 GO Alexandra Engelfriet is één met de klei Nico Out Recensie José Baars José Baars schrijft wekelijks over religie en kerken in Zeeland. Kijk voor haar blog op pzc.nl/monnikenwerk Alexandra Engelfriet laat sporen achter in de klei. vloersculptuur van 3 bij 5 meter. fotos nico out Een deel van de vloersculptuu Werk van Engelfriet. Tot en met 4 oktober. Alexandra Engelfriet. 'Immerse, Impress, Im print'. VierVaart, Barendijk 5, Groede. Zaterdag en zondag 13.00 - 17.00 uur

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 36