'Wat ik voel vooralsnog. tja, niks. Hoogstens irritatie' cacao zou je verbinden met je intuïtie, onderbewustzijn, creativiteit en innerlijke kracht. Dat is nog eens iets anders dan een glas chocomel, dacht ik toen ik las over het be staan van de cacaoceremonie. Daarin wordt groepsgewijs van de substantie gedronken onder leiding van een sjamaan - zeg maar een hedendaagse medicijnman of-vrouw - die het contact legt tussen de mens en het bovennatuurlijke. Hij of zij bereidt de drank uit geplette bonen, deelt hem uit aan de aanwezigen, speelt zo nodig wat op trommels, klankschalen, een fluit of een ander instrument en zorgt voor een goede energie in de groep. Kortom, de sjamaan leidt het ritueel in goede banen, zodat de cacao zijn heilzame werk kan doen. vanavond combineert de indianenceremo- nie met yoga, reiki, geuren en orakelkaar- ten. De cacao heeft ze vermengd met spece rijen als vanille, kaneel en kardemom die de smaak enigszins verzachten. Dat is fijn, want de cacao is behoorlijk bitter. De geur is intens, de textuur lobbig en het brouwsel valt me wat zwaar op de maag. Zo niet bij onze geoefende sjamaan, die haar 'voedsel van de goden' in een keer achteroverslaat. ,,Je kunt je hart sneller voelen kloppen, het warm krijgen en zelfs wat gaan zweten'', zegt ze. Er volgt een meditatie waarin we ons openen voor de energie daarboven, de hemel, en contact maken met de grond, het midden van de aarde. Met mijn ogen dicht probeer ik de connectie te visualise ren, maar vanaf de zesde etage is midden- aarde wel een lange tocht. Bovendien word ik afgeleid door een nieuwe geur: om de energie in de ruimte te zuiveren, wordt er witte salie gebrand. Ik word ongeduldig en ga er maar eens bij liggen. Misschien had ik er te veel van verwacht of ben ik toch te blasé voor een subtiele trance als dit, maar wat ik voel is vooralsnog... tja, niks. Hoogstens een zekere irritatie die aanzwelt naarmate de muziek luider en de geur van salie pregnanter wordt. Wat lig ik hier eigenlijk te doen, vraag ik me af, in dit interculturele rommel tje van oosterse filosofieën, westerse spiri tualiteit en indiaanse natuurreligies. Die sjamanen van tegenwoordig shoppen ook maar wat rond. Net als ikzelf trouwens, met mijn hang naar nieuwe ervaringen. Wat is dat toch met die behoefte van moderne De Amsterdamse medicijnvrouw van

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 108