'Het is geen trip, je blijft helemaal bij' Een cacaoceremonie zoals de Maya's die hielden, is nog eens wat anders dan een glas chocomel drinken. Met haar mede-cacaonauten ondergaat journalist Pam van der Veen een ritueel dat is bedoeld om tot jezelf te komen. Zeshoog in een flat zit ik met ge kruiste benen op een yogamat in de huis kamer, samen met vijf anderen. Het ruikt naar wierook, uit de speakers klinkt ethe risch walvisgezang. Tegenover een groot schilderij van een met veren getooide indi aan hangt een prent van de hindoegod Shiva; daaronder zit een jonge vrouw in een wikkelrok. Met een zachte, vriende lijke stem stelt ze de groep op haar gemak. ,,Cacao is een hartopener'', zegt ze. ,,Het helpt je in contact te komen met jezelf en de mensen om je heen. Daarbij kunnen allerlei emoties loskomen, maar dat is niet erg. Weet dat alles hier welkom is.'' Op deze zomeravond ga ik een cacao ceremonie doen. Ik neem deel aan een traditie van de oude indianen, waarbij ik het heilige plantmedicijn kakaw zal drin ken en een reis in mezelf maak. Een kalme inner journey, zo is me van tevoren verze kerd, waarna ik gewoon weer nuchter in de auto kan stappen. Ik ben geïnteresseerd in geestverruimende middelen, maar te lafhartig voor een heftige, langdurige trip. Dit klinkt als een prima optie. Ik ben er weleens geweest, een eind ver derop in de kosmos na het nuttigen van de nodige hallucinogenen, maar vond het nog behoorlijk wat werk om daar weer veilig van terug te keren. Echte inzichten gaf het me ook niet - of misschien toch één. Name lijk: het laatste waar je trippend in het bos op zit te wachten, is een loslopende pitbull die tegen je opspringt. Echt diepgaan wil ik dus niet, maar voor een wat mildere transformerende ervaring ben ik altijd te porren. Om te kijken wat het met me doet en wellicht voor me kan bete kenen, om een diepere laag aan te boren en beter bij mijn emoties te komen, en om straks weer een goed verhaal aan de borrel tafel te hebben. De geneeskrachtige planten uit Zuid- en Midden-Amerika lenen zich daar doorgaans goed voor: zo weet ik in middels dat je van de tabaksplant rapé tij delijk glashelder ziet en dat het onbewerkte cocablad je een prettige boost geeft. Nu ben ik nieuwsgierig naar het cacaoritueel, dat in ons land flink in opkomst is. Tot voor kort kon je op de spiritueel ge oriënteerde festivals aan deze sessies deel nemen, maar daar heeft corona een stokje voor gestoken. Nu worden ze gehouden in yogascholen en centra voor persoonlijke ontwikkeling, in sjamanistische privéses- sies en online. Het is een laagdrempelige ceremonie, veel toegankelijker dan die met de al even populaire ayahuasca. Dankzij dit drankje met hallucinogene planten uit het Amazonegebied kun je tot levensverande- rende inzichten komen, al heb je dan wel een emmer naast je matje nodig. Na con sumptie wordt er namelijk vaak uitbundig gekotst, en een sessie kan zo een hele dag of nacht duren. Daarbij vergeleken is de cacao ceremonie kinderspel - een soort instap model. Er zijn al sessies vanaf tweeenhalf uur, het is geen trip, je blijft er helemaal bij en je kunt nog gewoon functioneren. D e Maya's en Azteken gebruikten rauwe - 100 procent pure en onbewerkte - cacao als natuurlijk geneesmiddel. De boon bevat niet alleen een hoge concentratie aan vita mines, mineralen en het opwekkende cafeïne en theobromine, maar ook stofjes - tryptofaan en fenylethylalanine - die zorgen voor de aanmaak van de geluks- hormonen serotonine en endorfine. En ILLUSTRATIES JOREN JOSHUA ZATERDAG 22 AUGUSTUS 2020 27

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 107