II Wie helpt sapfabriekje Gors aan noodzakelijke appels? II BEVELANDEN EN THOLEN 5 ELEKTRISCHE SOLEX RAZEND POPULAIR 'Ik zweef, ik glijd. Op het brede zadel van mijn solex.' Met de wind in zijn haren. Zeeland flitst als een film aan verslaggever Timo van de Kasteele voorbij. Yerseke De Solex is het hele maal. Als je erop let, zie je ze dagelijks rij den. Over de dijkjes in de Zak van Zuid-Beve land. Over Walcheren. Op Tholen. En de laatste steeds vaker tussen Yerseke en Kattendijke. Groepjes vrienden, families en collega's op een teamuitje. Die lekker rond zoeven en genieten van het uit zicht. Buitendijks langs het water en na een ijsje in Goes door de pol ders weer terug naar Yerseke, naar de familie Rijkse. Een jaar geleden zijn ze gestart met het verhuren van de solexje. Een stukje nostalgie, maar dan verpakt in een modern jasje. Want ze rijden elektrisch. ,,We doen het samen met mijn tante in Oude- lande, die verhuurt al jaren so lexen", zegt Christian (Chris Rijkse. ,,Al pratende zijn we op het idee gekomen om ze nu ook van uit Yerseke te verhuren." Dat doet hij samen met zijn vrouw Astrid en moeder Nelleke vanuit souvenirwinkel Zeeuws en Zo aan de Burgemeester Sinkelaan. ,,Zeker nu met corona slaat het enorm aan. Mensen willen buiten zijn. En het zijn lang niet alleen maar toeristen. Van de week had ik nog vijf meiden van een jaar of zestien. Die allemaal scooterrij- den. Maar met die hitte wel eens zonder helm op pad wilden. Dan is een solex ideaal." Originele exemplaren Klaar voor vertrek. Chris laadt zes exemplaren in zijn bestelbus en vier in de aanhangwagen. Op naar Wemeldinge, waar een groepje collega's wacht voor een avond etappe. Want dat doet Zeeuws en Zo ook: solexen op locatie afleve ren. Waar je maar wilt in de pro vincie. Verhuren Chris en Astrid alleen elektrische exemplaren, zijn tante in Oudelande heeft ook een paar originele exemplaren in om loop. ,,Voor de verhuur zijn die elek trische een stuk fijner", zegt Chris. ,,Die gaan zelden stuk. Dat is met de oude modelletjes wel anders. Die zijn motorisch niet altijd even betrouwbaar. En als je niet oppast heb je binnen de kortste keren een lekke band. Als verhuurder kun je er achteraan blijven rijden." Genoeg gepraat, rijden. Starten is kinderlijk eenvoudig: je draait de sleutel om en bent weg. Chris vat het mooi samen: wel de bele ving, niet de herrie en stank. Het is meteen genieten van de rijwind, die voor wat verkoeling zorgt op deze kleffe zomeravond. Met een gangetje van 25 kilometer per uur rijden we Wemeldinge uit. Over het fietspad langs de Ooster- schelde naar Kattendijke. Je hebt niet lang nodig om tot de Die elektrische gaan zelden stuk. Dat is met de oude modelletjes wel anders conclusie te komen dat solexrijden leuk is. Het is het ultieme onthaas ten. Toch kan ik me voorstellen dat wie ooit op het origineel heeft ge reden, het gepruttel en gehannes juist mist. Via de polders rijden we terug naar Wemeldinge, waar het de beurt is aan Kees Hunders- marck en zijn collega's van bakke rij Ravels uit Bergen op Zoom. ,,We hebben een personeelsuitje en ik laat ze Zeeland zien." Chris geeft Kees nog even uitleg. ,,In de fietstassen zit een poncho en een reserve-accu voor het geval dat. Maar voor dat ritje naar Goes heb je die niet nodig. En valt er ie mand stil, ons telefoonnummer staat op de tassen. Dan komen we je gewoon ophalen." fruitsorteerbedrijven aangeklopt. Zonder resultaat. Nagenoeg alle ap pels zijn verkocht. ,,Het aanbod is heel beperkt. Dat heeft meerdere oor zaken. Zo is de oogst slecht door het ongunstige weer dit jaar. Om toch weer Zeeuwse appelsap op de markt te krijgen doet het Gors nu een oproep aan alle Zeeuwen met één of meerdere appelbomen in de tuin. ,,Breng de appels naar Vlissin- gen, dan verwerken wij ze tot sap. Dat kan vanaf volgende week." Het Gors hoopt op zo'n 300 tot 400 kilogram per week. Wel vraagt het een kleine vergoeding voor het bottelen van het sap. Breng de appels naar Vlissingen, dan verwerken wij ze tot sap In het fabriekje aan de Hermesweg in Vlissingen is vorig jaar door een tiental medewerkers gestart met het maken van appelsap. Wekelijks werd 300 kilo appels verwerkt tot 50 liter sap. Een ca teraar bracht de flesjes aan de man. Voor de levering van appels had de zorginstelling af spraken met een aantal Zeeuwse fruittelers. Appels met een plekje kregen zo een tweede leven in de vorm van appelsap. ,,Wij kopen de zogeheten buitenbeentjes op, betalen een goede prijs en mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt maken er een mooi product van", aldus Heins. ,,Een win- winsituatie." ,,Als het moet komen we ze zelf pluk ken", zegt Sanne Heins van Gors. Ze heeft bij inmiddels bij verschillende maandag 17 augustus 2020 'Dit is het ultieme onthaasten' Verslaggever Timo van de Kasteele (rechts) met Chris Rijkse op het fietspad bij Kattendijke. foto marcelle davidse - Christan Rijkse, solexverhuurder Voor wie niet zelf een route wil uitvogelen, kan bij Zeeuws en Zo naar een route vragen. Of kiezen voor een arrangement. Dan ga je onderweg oesters rapen. Meer info op eco-oester.nl - Sanne Heins, Gors Het sapfa- briekje in Vlissin- gen heeft zo'n 300 tot 400 kilogram appels per week nodig. foto gors Ze staan te popelen, de medewer kers van leerwerkbedrijf Gors. Net als vorig jaar willen ze weer appel sap maken. Eén probleem: door nachtvorst, droogte en langdurige hitte zijn er bijna geen appels. En als ze er al zijn, zie er dan maar eens aan te komen. Nu is de hoop gevestigd op particulieren met een boomgaard. Timo van de Kasteele Goes

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 46