II
Wie helpt sapfabriekje Gors
aan noodzakelijke appels?
II
BEVELANDEN EN THOLEN 5
ELEKTRISCHE SOLEX RAZEND POPULAIR
'Ik zweef, ik glijd. Op
het brede zadel van
mijn solex.' Met de
wind in zijn haren.
Zeeland flitst als
een film aan
verslaggever Timo
van de Kasteele
voorbij.
Yerseke
De Solex is het hele
maal. Als je erop let,
zie je ze dagelijks rij
den. Over de dijkjes in
de Zak van Zuid-Beve
land. Over Walcheren. Op Tholen.
En de laatste steeds vaker tussen
Yerseke en Kattendijke. Groepjes
vrienden, families en collega's op
een teamuitje. Die lekker rond
zoeven en genieten van het uit
zicht. Buitendijks langs het water
en na een ijsje in Goes door de pol
ders weer terug naar Yerseke, naar
de familie Rijkse.
Een jaar geleden zijn ze gestart
met het verhuren van de solexje.
Een stukje nostalgie, maar dan
verpakt in een modern jasje. Want
ze rijden elektrisch. ,,We doen het
samen met mijn tante in Oude-
lande, die verhuurt al jaren so
lexen", zegt Christian (Chris
Rijkse. ,,Al pratende zijn we op het
idee gekomen om ze nu ook van
uit Yerseke te verhuren."
Dat doet hij samen met zijn
vrouw Astrid en moeder Nelleke
vanuit souvenirwinkel Zeeuws en
Zo aan de Burgemeester Sinkelaan.
,,Zeker nu met corona slaat het
enorm aan. Mensen willen buiten
zijn. En het zijn lang niet alleen
maar toeristen. Van de week had ik
nog vijf meiden van een jaar of
zestien. Die allemaal scooterrij-
den. Maar met die hitte wel eens
zonder helm op pad wilden. Dan
is een solex ideaal."
Originele exemplaren
Klaar voor vertrek. Chris laadt zes
exemplaren in zijn bestelbus en
vier in de aanhangwagen. Op naar
Wemeldinge, waar een groepje
collega's wacht voor een avond
etappe. Want dat doet Zeeuws en
Zo ook: solexen op locatie afleve
ren. Waar je maar wilt in de pro
vincie. Verhuren Chris en Astrid
alleen elektrische exemplaren, zijn
tante in Oudelande heeft ook een
paar originele exemplaren in om
loop.
,,Voor de verhuur zijn die elek
trische een stuk fijner", zegt Chris.
,,Die gaan zelden stuk. Dat is met
de oude modelletjes wel anders.
Die zijn motorisch niet altijd even
betrouwbaar. En als je niet oppast
heb je binnen de kortste keren een
lekke band. Als verhuurder kun je
er achteraan blijven rijden."
Genoeg gepraat, rijden. Starten
is kinderlijk eenvoudig: je draait
de sleutel om en bent weg. Chris
vat het mooi samen: wel de bele
ving, niet de herrie en stank. Het is
meteen genieten van de rijwind,
die voor wat verkoeling zorgt op
deze kleffe zomeravond. Met een
gangetje van 25 kilometer per uur
rijden we Wemeldinge uit. Over
het fietspad langs de Ooster-
schelde naar Kattendijke.
Je hebt niet lang nodig om tot de
Die elektrische gaan
zelden stuk. Dat is
met de oude
modelletjes wel
anders
conclusie te komen dat solexrijden
leuk is. Het is het ultieme onthaas
ten. Toch kan ik me voorstellen dat
wie ooit op het origineel heeft ge
reden, het gepruttel en gehannes
juist mist. Via de polders rijden we
terug naar Wemeldinge, waar het
de beurt is aan Kees Hunders-
marck en zijn collega's van bakke
rij Ravels uit Bergen op Zoom.
,,We hebben een personeelsuitje
en ik laat ze Zeeland zien."
Chris geeft Kees nog even uitleg.
,,In de fietstassen zit een poncho
en een reserve-accu voor het geval
dat. Maar voor dat ritje naar Goes
heb je die niet nodig. En valt er ie
mand stil, ons telefoonnummer
staat op de tassen. Dan komen we
je gewoon ophalen."
fruitsorteerbedrijven aangeklopt.
Zonder resultaat. Nagenoeg alle ap
pels zijn verkocht. ,,Het aanbod is
heel beperkt. Dat heeft meerdere oor
zaken. Zo is de oogst slecht door het
ongunstige weer dit jaar.
Om toch weer Zeeuwse appelsap
op de markt te krijgen doet het Gors
nu een oproep aan alle Zeeuwen met
één of meerdere appelbomen in de
tuin. ,,Breng de appels naar Vlissin-
gen, dan verwerken wij ze tot sap. Dat
kan vanaf volgende week." Het Gors
hoopt op zo'n 300 tot 400 kilogram
per week. Wel vraagt het een kleine
vergoeding voor het bottelen van het
sap.
Breng de appels
naar Vlissingen,
dan verwerken
wij ze tot sap
In het fabriekje aan de Hermesweg
in Vlissingen is vorig jaar door een
tiental medewerkers gestart met het
maken van appelsap. Wekelijks werd
300 kilo appels verwerkt tot 50 liter
sap. Een ca
teraar bracht
de flesjes aan
de man. Voor
de levering van
appels had de
zorginstelling af
spraken met een aantal
Zeeuwse fruittelers.
Appels met een plekje kregen
zo een tweede leven in de vorm van
appelsap. ,,Wij kopen de zogeheten
buitenbeentjes op, betalen een goede
prijs en mensen met een afstand tot
de arbeidsmarkt maken er een mooi
product van", aldus Heins. ,,Een win-
winsituatie."
,,Als het moet komen we ze zelf pluk
ken", zegt Sanne Heins van Gors. Ze
heeft bij inmiddels bij verschillende
maandag 17 augustus 2020
'Dit is het ultieme onthaasten'
Verslaggever Timo van de Kasteele (rechts) met Chris Rijkse op het fietspad bij Kattendijke. foto marcelle davidse
- Christan Rijkse,
solexverhuurder
Voor wie niet zelf een route wil
uitvogelen, kan bij Zeeuws en Zo
naar een route vragen. Of kiezen
voor een arrangement. Dan ga je
onderweg oesters rapen. Meer
info op eco-oester.nl
- Sanne Heins, Gors
Het sapfa-
briekje in Vlissin-
gen heeft zo'n 300 tot
400 kilogram appels
per week nodig. foto gors
Ze staan te popelen, de medewer
kers van leerwerkbedrijf Gors. Net
als vorig jaar willen ze weer appel
sap maken. Eén probleem: door
nachtvorst, droogte en langdurige
hitte zijn er bijna geen appels. En
als ze er al zijn, zie er dan maar
eens aan te komen. Nu is de hoop
gevestigd op particulieren met
een boomgaard.
Timo van de Kasteele
Goes