Albert Heijn moet nóg nieuwer en groter II SCHOUWEN-DUIVELAND 5 FOODFOTOGRAAF SOCIAL MEDIA Wie op vakantie is in Renesse en ergens een hapje wil eten, zoekt niet langer via Google naar websites van eetgelegenheden, maar checkt #renesse op Instagram en scrolt zelf even langs de restaurants. En dus is het belangrijk geworden om mooie foto's te delen. Nikki Ruyssenaars gooide het roer om en werd fulltime foodfotograaf. Dat kan nergens beter dan op haar eigen horeca-eiland Schouwen-Duiveland. Toegegeven: ze had een voorsprongetje. Als partner van Jimmy Verboom, eigenaar van drie restaurants in Re nesse, kent Nikki (26) de plaatse lijke horeca goed. ,,Ik doe de ad ministratie en zie de laatste jaren hoe sociale media steeds belang rijker worden. Eerst plaatsten res taurants wat fotootjes die de kok met zijn iPhone van zijn gerech ten had gemaakt, maar steeds va ker zijn het professionele foto's. Met name in de Randstad, maar in Zeeland ook steeds meer." Renesse mocht niet achterblij ven, vond Nikki. Ze zorgde er voor dat de accounts van Jimmy's restaurants De Wig, The Italian Cuisine en Pintx er piekfijn bij stonden en zag de zaken vollo pen. Het afgelopen jaar vroegen zoveel andere restauranthouders in en rond Renesse of ze dat ook niet voor hen wilde doen dat Nikki besloot het roer om te gooien: ze zegde haar baan bij Emergis op en werd fulltime foodfotograaf. Abonnement ,,Ik doe losse shoots, maar werk ook met een soort abonnement waarbij ik één, twee of vier keer per jaar langskom om een serie nieuwe foto's te maken", vertelt Nikki. „Seizoenen wisselen, kaar ten wisselen en tegenwoordig verandert het interieur ook vaak, dus restaurants willen graag up- to-date blijven. In de zomer trek je mensen met cocktails, maar in het najaar willen gasten warme chocomel en een haardvuurtje, dus dan moet je die laten zien." Gerechten mooier maken dan ze zijn, doet Nikki niet. Geen tak jes tijm of gepruts met haarlak. ,,Je moet niet hebben dat gasten zich beklagen over het feit dat hun gerecht er anders uitziet dan op de foto. Ik maak foto's van de gerechten en de sfeer zoals die op dat moment zijn. Een social me dia-expert schrijft er pakkende teksten bij. Je kunt tegenwoordig je eigen, ideale publiek creëren en ervoor zorgen dat die mensen bij jou binnen zitten." Instagrammable En de schattige ouderwetse strandpaviljoentjes met roodwit- geblokte gordijntjes dan, zonder Instgramaccount? ,,Die hebben hun vaste gasten of ze blijven achter. Dat is jammer, maar het In de zomer trek je mensen met cocktails, maar in het najaar willen gasten warme chocomel is wel de tijd waarin we leven: al les gaat snel. Iedereen doet zijn best instagrammable te zijn. Zelfs hier, op Schouwen-Duiveland." Niet dat de nieuwe Albert Heijn daar moet komen. Die is 'ergens bij het parkeerterrein Kriekemeet' voorzien. Het pand van de Spar is dan ook een strategische aankoop, legt de eigenaar van Albert Heijn in Burgh-Haamstede, Roberto van Veldhuizen, uit. ,,Zoals de ge meente Schouwen-Duiveland daar Als iets goed is voor het dorp, dan heb ik daar ook belang bij ook voorkeursrechten op woonhui zen heeft gelegd. Een hoekhuis is zelfs al aangekocht." Het grote idee is dat de gemeente de Burghseweg autoluw wil maken en de locatie van de huidige Albert Heijn graag vrijmaakt voor huizen bouw en een gezondheidscentrum. En de nieuwe regioschool, voegt Van Veldhuizen er vol goede moed aan toe. Winkels en horeca kunnen volgens de dorpsvisie beter bij el- kaar zitten. Volgens Van Veldhui zen zal de Albert Heijn aan de an dere kant van het dorp ook meer klanten trekken. ,,We zijn dan nog beter bereikbaar voor mensen uit omliggende kernen als Burghsluis." De Spar blijft voorlopig gewoon de Spar. ,,We hebben daar op de korte termijn nog geen bedoelin gen mee. We kijken wel wat goed is voor het dorp. En de rest zijn ook al lemaal plannen voor over vijf of tien jaar. We staan pas aan het be gin van dit project." Van Veldhuizen is supermarkt ondernemer, maar doet niet onder voor een projectontwikkelaar. ,,Haha, nee hoor, ik blijf gewoon su permarktondernemer. Maar als iets goed is voor het dorp, dan heb ik daar ook belang bij." maandag 17 augustus 2020 SD Instagrammable dankzij Nikki's foto's Wendy Wagenmakers Renesse -Nikki Ruyssenaars De vernieuwde Albert Heijn in Burgh-Haamstede is pas net open, maar eigenaar Roberto van Veldhuizen zinspeelt nu al weer op een nóg grotere winkel, aan de andere kant van het dorp. Daarvoor heeft hij alvast het pand van de Spar gekocht. Wendy Wagenmakers Burgh-Haamstede - Roberto van Veldhuizen Parkeerplaats Kriekemaat, achter de Spar in Burgh-Haamstede. FOTO MARIEKE MANDEMAKER Foodfotograaf Nikki Ruyssenaars in actie. Nikki besloot het roer om te gooien: ze zegde haar baan bij Emergis op en werd fulltime food fotograaf. foto Marieke mandemaker

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 45