Wiebe Draijer: 'Onzekerheid als boventoon' ECONOMIE 19 EKELHOFF Hoe overleef je als bedrijf? Door het leveren van excellente service. Dat is kort door de bocht de belangrijkste boodschap van F*ck de prijs, leve de service, het nieuwste boek van marketing- en retaildeskundige Paul Moers. i»™«i www.ekelhoff.de De aanleiding voor het schrijven van zijn boek? Paul Moers zegt het met een uitroepteken: ,,De uitverkoop!'' De marketing- en retailexpert begreep er niets van dat winkels al in het begin van het voorjaar hun collecties volop in de uitverkoop gooiden. ,,Zeker in deze coronatijd een slecht idee. Een lage prijs is vaak minder doorslaggevend dan we denken. Deze crisis brengt veel bedrijven zwaar in de proble men. Het grote gevaar is dat we nu met prijzen blijven stunten om weer omzet binnen te halen. Niet doen! Ondernemers dienen weer vet op de botten te krijgen en daarom is het van belang goede prijzen te vragen voor producten en diensten.'' Tijdens een recent bezoek aan München zag Moers op de ruiten van het Duitse warenhuis Galeria Kaufhof grote posters met '-50%' hangen. ,,Recht te genover dit warenhuis zat een winkeltje vol leuke snuisterijen. De eigenaar had ook een poster opgehangen met de tekst: 'Nu al les met 3 procent korting.' Kijk, daar hou ik van. We moeten stoppen met die zogeheten race to the bottom. We leggen klanten onvoldoende uit dat prijs niet hetzelfde is als waarde.'' De bedrijvendeskundige lepelt nog een voorbeeld op dat hem aan het denken zette. ,,Een fa briek met een miljoenenom zet in Nederland lag dit voorjaar wekenlang stil. Het hele produc tieproces lag plat, aangezien er een klein onderdeel uit China tij delijk niet kon worden geleverd door de co rona-uit braak. Dat onderdeeltje kun je ook dichter bij huis bestellen, maar het scheelde dit bedrijf 10.000 euro op jaarbasis. Tja, ze hebben de gevolgen geweten. Ik hoop dat deze crisis voor meer ondernemingen aanleiding is producten wat minder ver weg te halen en niet alleen maar blind bezig te zijn met de prijs. Door de opkomst van robotise ring kan er ook in Nederland meer worden geproduceerd te gen een lager tarief. Het zou mooi zijn als die ontwikkeling versneld wordt doorgezet en we minder afhankelijk worden van 'groothandel' China. Alleen al vanwege duurzaamheid zou dat winst opleveren.'' Mooie woorden van Moers, maar bij een grote groep onder nemers staat het water aan de F*ck de prijs, leve de service bevat tips en wijze lessen over dienstverle ning door be drijven. lippen. Zij zien vaak geen andere uitweg dan te stunten met prij zen om de verkoop weer op gang te krijgen. ,,Om gezond te blij ven, zijn de meeste bedrijven ge baat bij een normale prijs. En een inventieve geest helpt. Zo ken ik een restauranthouder die twintig campers huurde en op die manier twintig individuele plekken voor zijn klanten creëerde. Het liep storm.'' Geen stuntprijzen, inventivi teit. Plus service. Een bijna hei lige drie-eenheid voor Paul Moers. Zijn boek staat vol met tips om organisaties te overtui gen dat er met dienstbaarheid naar de klant nog veel valt te winnen. ,,Het kost tijd en ener gie om je onderneming om te turnen naar een organisatie die service op de eerste plaats heeft staan, maar het loont. Klanten komen dolgraag terug als ze goed en snel worden geholpen.'' Hij somt een aantal voorwaar den op om de service te verbete ren. ,,Het is belangrijk dat de klachtenafhandeling heel simpel werkt. Werkgevers hebben vaak niet eens in de gaten waar klan ten tegenaan lopen, ik raad hen een uitgebreide 'klantenreis' door hun onderneming aan. Hoe wordt een klacht afgehandeld, hoe lang duurt het? Zo kwam ik erachter dat een grote verzeke raar bij diefstal van een autora dio als eis stelde dat het aan koopbonnetje van die radio moest worden overlegd als be wijsmateriaal. Een belachelijke eis, die inmiddels is geschrapt.'' Begrepen Webwinkel Coolblue heeft het volgens Moers helemaal begre pen. ,,Al vanaf het begin hame ren ze daar op klanttevreden heid. Er is zelfs een speciale di recteur voor aangesteld, een functie die eigenlijk verplicht zou moeten zijn. Coolblue-me- dewerkers zoeken nooit naar ex cuses als er iets is misgegaan. Ze geven toe dat ze het hebben ver kloot en maken het daarna zo snel mogelijk goed. ,,Doel van mijn boek is vooral ondernemers te overtuigen dat er met dienstbaarheid nog zo veel valt te winnen. Velen snap pen nog steeds niet dat het gaat om dienen in plaats van verdie nen en voeren een ad hoc-beleid. Als je je service verbetert, levert dat altijd iets op. Wij consumen ten ergeren ons niet voor niets groen en geel aan de manier waarop we soms worden behan deld als we iets kopen. Door so ciale media zijn ondernemers kwetsbaarder dan ooit: slechte ervaringen worden online gezet. Je kunt het verschil maken door niet alleen de klant een prima service te bieden, maar ook door het personeel zo goed mogelijk te behandelen.'' ,,We worden midscheeps geraakt als economie, als mens, als samen leving. Maar de bank stond klaar om dat soort klappen op te van gen. Onze buffers zijn zelfs nog een beetje gestegen. Ons finan ciële resultaat wordt nu belangrijk beïnvloed door corona. Met name omdat we met de enorme stijging van onze reserveringen een voor bereiding nemen op wat mogelijk nog komen gaat. Mede door effec tieve overheidsmaatregelen, is de impact nog heel beperkt.'' ,,De boekhoudregels dwingen banken om bij een verslechtering van macro-economische verwach- tingen hun kredietenpot sneller te versterken. Daarnaast zetten we voor een aantal specifieke klant situaties in Nederland en in Singapore extra geld opzij. Daar mee willen we beter voorbereid zijn, mochten de situaties van die klanten verslechteren.'' ,,We hebben eerst gezien dat de huizenmarkt aan een opmars bezig was. In de eerste helft van het jaar waren er 2 procent minder transacties en stegen de prijzen met 9 procent. Nu de economische vooruitzichten verslechteren, ver wachten we een lichte daling van de huizenprijzen.'' Toezichthouders zijn kritisch op banken als het gaat om hun con troles op mogelijke witwas risico's. Uit de halfjaarcijfers blijkt dat de bank in dat kader 500.000 euro heeft gereser veerd. Verwacht u een boete? ,,Het zou dan gaan om een even tuele last onder dwangsom. Het is niet bekend of die ook echt volgt. De Nederlandse Bank (DNB) doet nog steeds onderzoek in welke mate we hebben voldaan aan alle eisen. Dat we nu deze voorziening hebben genomen, is omdat we prudent zijn en het verstandig vinden om niet te wachten tot die financiële tegenvaller er is.'' ,,Onzekerheid is de dominante factor in onze vooruitblik. We ver wachten dat we met de stappen die we hebben gezet, met die re serveringen, een voorbereiding hebben genomen op wat gaat ko men. Tegelijkertijd is het onmoge lijk om met zekerheid iets te zeg gen over de daadwerkelijke ont wikkeling van corona op de econo mie en de impact daarvan onze klanten. Ook omdat de pandemie nog steeds voortwoekert. We gaan het zien en meemaken.'' poggèn Dohlffl Miele nexti25 COÜtlir SIEMENS IBORA gaggehau Quooker ©Valcuc k SieMatic vrijdag 14 augustus 2020 GO Sanne Schelfaut Bornerbroek Rabobank zet 1,4 miljard euro opzij voor klanten die mogelijk door corona in betalingsproble men komen en hun leningen niet meer kunnen betalen. Door die stap ziet de bank zijn nettowinst kelderen, met 81 procent tot 227 miljoen euro. Bestuursvoor zitter Wiebe Draijer over de im pact van corona op de bank en klanten. Natasja de Groot Utrecht In hoeverre heeft corona Rabo bank en zijn klanten geraakt? Er zit nu al 5 miljard in de zoge heten 'stroppenpot'. Bent u be zorgd? Rabo-topman Wiebe Draijer. FOTO ANP Hoe verwacht u dat de huizen markt zich de komende tijd ontwikkelt? Hoe kijkt u naar de toekomst? Küchenhaus Ekelhoff Hauptstrasse 14-16* 48529 Nordhorn, D tel. +49 5921-80480 info@ekelhoff.de Küchenland Ekelhoff Bentheimer Strasse 259 48531 Nordhorn, D tel. +49 5921-80210 kuechenland@ekelhoff.de Bel of mail ons a.u.b. voor een afspraak, *Q TomTom: zodat we ruim de tijd voor u hebben. Neumarkt, ma-vr: 9-18 uur, zaterdag: 9-17 uur loom BESTE beoordeeld! 200 complete showroomkeukens op 10.000 m2

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 19