Hiermee kun je klanten tevreden houden 18 ECONOMIE RETAILSERVICE 'We geven minder geld uit aan voedsel dan we denken' Nederlanders overschatten hoeveel geld ze besteden aan voedsel. De gemiddelde Ne derlander denkt bijna een kwart (24 pro cent) van het huishoudinkomen aan voedsel uit te geven. Dat blijkt uit onderzoek onder 1560 mensen in opdracht van Land- en Tuinbouworganisatie LTO Nederland. Uit cijfers van het CBS uit 2019 blijkt echter dat een doorsnee huishouden slechts 8 procent van het besteedbaar inkomen aan voeding besteedt. „Boeren en tuinders investeren veel in verduurzaming, maar zien dat te vaak niet terug in de prijs die ze voor hun producten krijgen. Uit dit onderzoek blijkt dat de Nederlander zich niet altijd realiseert hoe goedkoop het voedsel hier eigenlijk is," aldus Wim Bens, waarnemend voorzitter LTO Nederland. VERZEKERAAR Aegon mogelijk weg uit deel van buitenlandse markten Aegon gaat zijn aanwezigheid op verschil lende markten tegen het licht houden. Top man Lard Friese meldde in een toelichting op de halfjaarcijfers dat de verzekeraar mo menteel in twintig landen aanwezig is. De vraag is volgens de bestuurder of Aegon in al die landen actief moet blijven, al verpakte Friese dit met termen als 'het aanscherpen van de focus'. Eind dit jaar zal Friese tijdens een strategie-update bekendmaken wat de 'verscherpte strategische focus' inhoudt. Geen salarisverhoging voor personeel KLM KLM stelt de eerder overeengekomen loons verhoging van 2,5 procent voor alle mede werkers per augustus tot nader order uit. De maatschappij, die door de coronacrisis aan het infuus van de overheid ligt, nam dit be sluit eenzijdig. De loonstap die vorig jaar na lange onderhandelingen met vakbonden werd bereikt, zou het concern jaarlijks zo'n 50 miljoen euro kosten. KLM benadrukt dat het niet gaat om afstel, maar om uitstel en zegt niet anders te kunnen. Momenteel ver liest KLM dagelijks zo'n 10 miljoen euro. Adyen Galapagos Aegon 'i- 'W vrijdag 14 augustus 2020 OVERSCHATTING UITSTEL BORNERBROEK Gemak, gewin, gezond, genot en geluk. Het zijn de 5G's die volgens Paul Moers essentieel zijn voor onderne mers om klanten tevreden te houden. „Consumenten hebben behoefte aan gemak, Kijk bijvoor beeld naar Thuisbezorgd.nl, lek ker vanuit je luie stoel een maal tijd bestellen. Of streamingdien- sten die films en series aanbie den zonder dat we worden ge stoord door commercials. We raken steeds meer gewend aan gemak, daarom is het zaak dat organisaties hun klantenservice zo simpel en goed mogelijk in richten." Gewin is volgens Moers in het huidige economische kli- maat een keiharde noodzaak. „Bedrijven die een toegevoegde waarde leveren en tegelijkertijd in staat zijn om kosten te besparen, zijn de winnaars. Dat kan onder meer worden bereikt door het di gitaliseren van verkoopproces sen." Meer mensen, zeker in tij den van een pandemie, hechten veel waarde aan hun gezondheid. ,,Ze willen veilige producten die geen schade berokkenen aan hun gezondheid. Vandaar de toe name van biologische producten. Als bedrijf kun je daar, in combi natie met duurzaamheid, goed op inspelen.'' De retailexpert vraagt zich af waarom zo weinig bedrij ven genot serieus nemen. ,,We zijn extreem verwend en we wil len meer dan ooit worden verrast. Rituals heeft dat goed in de prak tijk gebracht.'' Tot slot de factor geluk. ,,De westerse mens heeft steeds weer nieuwe prikkels nodig om prettig te kunnen leven. Mijn vrouw kocht onlangs een nieuwe auto en kreeg een bloe metje van de dealer. Ze had hem verteld dat ze tijdens lange auto ritten zo kan genieten van klas sieke muziek. Als ik die dealer was, had ik na haar ontboeze ming een ticket voor het Con certgebouw in Amsterdam gere geld. Daar zou ze intens gelukkig van zijn geworden en die dealer had haar voor eeuwig als klant.'' De betalings verwerker gaat aan de slag bij internetreus Zalando. Het biotech nologiebedrijf kondigde een samenwerking aan met Scipher Medicine. 'Het gaat om dienen, niet om verdienen' Iff Beleggers reageerden teleurgesteld op het intrekken van de financiële verwachtingen. De reisorganisa tie had afgelopen kwartaal amper inkomsten. FOTO RENIER VAN WILLIGEN M Marketing- en retaildeskundige Paul Moers.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 18