©NDERNEMER Nieuwe online winkelopties 83 procent winkeliers wil mondkapje verplichten PODCAST MAKEN? 'Van ondernemen krijg ik barstensveel energie' www.deradiofabriek.nl deondernemer.nl Onder het mom 'voorkomen is beter dan genezen' lanceerde dermatoloog en huidkan- kerspecialist Daniel Kadouch (38) onlangs Tenue de Soleil: duurzame, zonwerende zwem- kleding voor kinderen. Ook wil hij een eigen zonnebrandcrème op de markt brengen. Cijfers liegen niet, weet de gepromoveerde dermatoloog Kadouch als geen ander. „Afgelopen jaar is bij bijna 73.000 Nederlanders huidkanker gecon stateerd. Het is de meest voorkomende én snelst groeiende kankersoort." De geboren Fransman heeft bij praktijk Centrum Oosterwal in Alkmaar intussen meer dan 2500 patiënten met huidkanker geopereerd. „Veel patiënten zijn als kind zonder voldoende bescherming aan de zon blootgesteld. Deze ziekte manifesteert zich soms twintig of dertig jaar later. Als dermatoloog wil ik meer doen dan louter schade repareren en ik zie het als mijn missie om huidkanker te voor komen. De ontwikkeling van Tenue de Soleil is daar onderdeel van.'' Weren, kleren, smeren De zwemkleding biedt bescherming tegen schadelijke UV-stralen. Het assortiment van de zonwerende zwemkleding bestaat onder meer uit een badpak met lange mouwen, verschillende shirtjes met lange mouwen en een zogenaamde onesie voor de allerkleinsten, uiteraard ook met lange mouwen. De zwemkleding is bovendien duurzaam gemaakt van een combinatie van hoge kwaliteit Italiaanse stof en plastic afval uit de zee. Volgens Kadouch maken ook gerenommeerde kledingmerken als Gucci en Stella McCartney gebruik van dit materiaal. Juist in de kinderjaren is de huid het meest kwetsbaar en het adagium van Kadouch, zelf vader van drie jonge kinderen, luidt 'weren, kleren, smeren': zoek zoveel mogelijk de schaduw op, bedek de huid met voldoende kleding en smeer de aan de zon blootgestelde huid in. ,,Toegegeven, je kunt overal zonwerende badkleding voor kinderen kopen, maar die bedekken vaak niet genoeg huid en zijn niet duurzaam." Extreme focus Kadouch verdiepte zich daarom in alles wat bij het opzetten van een zwemkleding- lijn komt kijken: van concept, ontwerp en productie tot marketing en verkoop. De kledinglijn is 6 juni, tijdens Natio nale Huiskankerdag, gelanceerd. ,,Het is kleding van hoge kwaliteit die er ook nog eens mooi uitziet; tijdloos en zonder prints. Kleding die ik zelf zou kopen voor mijn kinderen.'' De dermatoloog met een missie gelooft in een extreme focus. ,,De kledinglijn staat, nu kan ik me weer richten op andere dingen, zoals de ontwikkeling van een duurzame zonnebrandcrème." Als huidkanker- specialist blijft Kadouch behandelen en opereren. ,,Ik werk nu vier dagen in de week als dermatoloog, maar de kans is groot dat ik een dag ga inleveren om andere dingen te doen. Ik krijg barstens- veel energie van ondernemen.'' Daniel Kadouch, dermatoloog met een missie: huidkanker voorkomen Met corona als blijvertje zal ook de toename in het online winkelen een blij*vertj*e blij'ken. Wat te doen als j'e nog geen online winkel hebt? De laatste gratis snufj*es van de 'tech reuzen' bieden uitkomst. De klantreis van de consument begon al lang online. Consumen ten surfen, zoeken, swipen en appen dat het een lieve lust is voordat ze overgaan tot een aan koop. In de meeste gevallen koch ten we onze producten nog wel het liefst in een stenen winkel. De corona-lockdown heeft het online kopen versneld, óók onder de oudere doelgroep. Om als onder nemer goed in te springen op deze trend, is het handig je online aanwezigheid versterkt. Met de nieuwste functionaliteiten van di gitaal prikbord Pinterest en zoekgigant Google, kun je de consument steeds makkelijker de klantreis volledig online laten doorlopen. Google heeft om ondernemers daarmee te helpen al zijn e-commerce tools gratis beschikbaar gemaakt. De uitrol naar Nederland wordt later dit jaar verwacht. Dan kun je gratis je producten in Google Shopping zetten, worden ze gratis uitgelicht in de zoekresultaten en is ook de check-out gratis beschikbaar. Google wil zo retailers helpen met hun e-commerce activiteiten. Winkelopties Pinterest Veel consumenten beginnen de klantreis met een zoekopdracht en daarom is het ideaal hierop aan te sluiten met je dienstverlening. Sociaal prikbord Pinterest heeft ondertussen zijn nieuwe winkel opties al beschikbaar gemaakt in Nederland. Pinterest wordt onder meer veel gebruikt voor inspiratie. Je pint er foto's op als ware het een prikbord en maakt zo han dige digitale moodboards. De consument gebruikt die voor ideeën voor het huis, de tuin, voor reizen of voor kleding. Pinterest heeft ook een optie 'winkelen' waarmee je elk product dat je mooi vindt ook daadwerke lijk kunt kopen. Pinterest tovert zo het prikbord als het ware om in een boodschappenlijstje. Voor het daadwerkelijke koopmoment is de consument vaak eerst op zoek naar inspiratie. Met deze 'shoppable pins' sla je een handige brug tussen de inspiratie en koop fase van de klantreis. Natuurlijk zijn er meer sociale netwerken om te ontdekken. Kies vooral eentje waar jouw doelgroep op zit en waar de brug van inspiratie naar kopen voor jou het makkelijkste is te slaan. Nu corona nog wel even blijft en het gemak van online ook door ouderen is ontdekt, wordt het belangrijker dan ooit om ook een online klantreis te bieden. Met de gratis opties van deze tech reuzen, is dat makkelijker dan ooit! O Lees reacties van tal van ondernemers en andere experts, tips en adviezen op: deondernemer.nl/mondkapjes Workshop volg ons op nraoQfi) In tegenstelling tot Won Yip en Herman den Blijker geven meer dan vier van elke vijf winkeliers in een poll aan een mond kapje niet verplicht te zullen stellen in hun winkel of horecagelegenheid. 2671 mensen vulden De Ondernemer-poll in en 83 procent gaf aan een mondkapje in hun onder neming niet, zoals topondernemer Won Yip, ver plicht te zullen stellen. Consumentenpsycholoog Patrick Wessels adviseert vooral zelf wél één te dragen en marketing en communicatie strateeg Thijs van Dijk stelt humor voor. 'IK WINKEL VEILIG, OF IK WINKEL NIET' „Benader het vooral op een positieve en humo ristische manier", adviseert Van Dijk. ,,Hoe lastig het ook kan zijn, zoek de humor en lol op in de communicatie." Van Dijk denkt bijvoorbeeld aan uitingen als 'Ik winkel veilig, of ik winkel niet', ver wijzend naar de 'Ik vrij veilig of ik vrij niet'-cam- pagnes. Of een prijscampagne: ,,Kom je binnen met een mondkapje dan krijg je 'shopveilig-kor- ting'." Wessels adviseert ondernemers vooral zélf mondkapjes te dragen. Hij verwacht dan dat 'de consument zich weer bewust wordt van het gevaar en na enige aarzeling gewoon die mondkapjes opdoet, meer de handen wast en anderhalve meter afstand houdt'. verplicht Wat is de impact van een podcast? Hoe vertel je - letterlijk - op een goede manier het verhaal? En welke kansen biedt dit voor je communicatiestrategie? Met deze vragen ga jij aan de slag in De Radiofabriek tijdens de workshop zakelijk podcast maken! Zonwerende zwemkleding voor kwetsbare kinderhuid BRECHTJE DE LEIJ OVER DIGITALISERING Brechtje de Leij is Digital Strategist voor haar eigen bedrijf B-Digitized, schreef het boek Mobiele Eenheid en is als techexpert lid van de Raad van Advies van De Ondernemer. Dit is een wekelijkse uitgave van De Ondernemer De artikelen worden geschreven door de redactie van De Ondernemer, deels in samenwerking met betalende partners. Meer praktische tips en inspirerende verhalen? Ga naar deondernemer.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 19