Game-industrie zorgt voor banen én gevulde panden Nieuwe escalatie in brillenoorlog KI ECONOMIE 17 veiligheid hoog in het vaandel staan' - maar ze ziet ook groeiende bezorgdheid bij de winkeliers over de effecten van de mondkapjes plicht. Harde cijfers Harde cijfers heeft de directeur nog niet, maar op basis van een rond gang langs ondernemers in de aan gewezen winkelgebieden in Rot terdam en Amsterdam zegt ze dat er de afgelopen dagen 'substantieel' minder bezoekers in de winkels waren dan dezelfde periode een week geleden. En dat ligt, zo ver moedt zij, niet alleen aan de zo merse temperaturen. ,,Ook de mondkapjesplicht lijkt mensen weg te houden'', constateert Duur- sema. ,,Het lijkt erop dat mensen al leen naar de winkel gaan als er echt urgente benodigdheden zijn.'' Vooral de kleding en schoenen winkels hebben daar volgens Duur- sema onder te lijden. Zij hebben door de coronacrisis al flinke klap pen te verduren gekregen. Volgens cijfers van het Centraal Bureau Sta tistiek (CBS) leden die onderne mers recordverliezen in maart en april en kampten ze in mei nog altijd met omzetdalin- gen. Duursema: ,,We zien nu een beweging dat con sumenten minder naar de grote steden trekken en juist meer in de buurt en online spullen kopen.'' Hoewel de experimenten v met de mondkapj es in Amster- Vi Winkeliers zijn opgeleid om gastvrij te zijn, niet om politieagent te spelen dam en Rotterdam nog lopen en de resultaten pas later zullen blijken, is Detailhandel Nederland fel gekant tegen een landelijke invoering. Duursema: ,,Een landelijke maatre gel zou echt disproportioneel zijn. Een winkelgebied in Friesland kun je niet vergelijken met het centrum van Rotterdam.'' Toch wil dit niet zeggen dat alle ondernemers negatief staan tegen over een mondkapjesplicht. Outlet Roermond heeft bijvoorbeeld zelf gekozen voor een invoering van de mondkapjesplicht, dit nadat perso neelsleden van twee winkels be smet waren geraakt met het coro navirus en er de laatste weken steeds meer klachten kwamen over de drukte, waardoor bezoekers geen 1,5 meter afstand hielden. Vakbond FNV laat in een reactie weten liever te zien dat winkeliers tijd en energie steken in de handha ving van de 1,5 meter afstand dan mondkapjes te gebruiken. Ook bij de vakbond kwamen de afgelopen dagen meldingen binnen van win kelpersoneel uit Rotterdam en Am sterdam dat de komende weken met mondkapjes op moeten wer ken. Gebrek aan handhaving is een breed probleem, meent FNV-be- stuurder Linda Vermeulen. ,,Zo- lang niemand de expliciete taak heeft om mensen aan te spreken, heeft het dan zin?'' vraagt ze zich af. Sommige winkelmedewerkers zijn volgens haar bang dat een mond kapjesplicht een extra reden is voor klanten om de 1,5 meter nóg meer te negeren, met het idee dat veilig heid meer gewaarborgd is. Senang Detailhandel Nederland deelt die mening en meent dat handhaving cruciaal is, maar vindt het niet de rol van een ondernemer om rich ting klanten te handhaven op de naleving van de coronaregels. ,,Winkeliers en medewerkers zijn opgeleid om gastvrij te zijn, niet om politieagent te spelen. Bovendien voelen veel winkelmensen zich er niet senang bij om het gesprek aan te gaan met een klant en dat is ge zien de reacties van enkele klanten begrijpelijk'', meent Duursema. De koepelorganisatie trok eerder al aan de bel dat er in de winkels va ker felle discussies en woordenwis selingen plaatsvinden tussen klan ten en medewerkers vanwege de 1,5 meter afstand. ,,We hebben ook al een eerste melding gekregen over agressie rond mondkapjes in de winkels. We gaan er vanuit dat er meer zullen volgen. Wat het inge wikkeld maakt is dat eerst werd ge zegd dat mondkapjes geen zin had den en nu zouden ze mogelijk toch zinvol zijn. Dat is lastig uit te leggen aan de klant'', vindt ze. Dat blijkt uit een pas verschenen onderzoeksrapport van vastgoed adviseur Savills. ,,De tijd dat de meeste gamers thuis in een don ker hol aan het spelen zijn, is voor bij. Het sociale aspect is veel be langrijker geworden. Gamers zoe ken elkaar steeds meer op, dat zie je vooral bij e-sports. Hiervoor is ruimte nodig en we zien met name het laatste jaar dat er steeds meer vastgoed door deze sector wordt gebruikt'', vertelt Jordy Kleemans, hoofd research en con sultancy bij Savills. Als voorbeeld noemt hij com puterspelontwikkelaar Guerrilla Games, dit bedrijf vestigde zich vorig jaar in een groot pand van ruim 7000 vierkante meter in het centrum van Amsterdam. ,,Ander voorbeeld is Team Liquid, een van de beste e-sportteams ter wereld. Zij openen een trainingscentrum van 1000 vierkante meter in hartje Utrecht. We zien ook groei van het aantal zogeheten game-are na's en gamewinkels in ons land.'' Gamers willen elkaar het liefst ontmoeten op goed bereikbare lo caties van substantiële omvang. ,,Dit biedt kansen voor het tegen gaan van winkelleegstand.'' Kleemans' collega IJsbrand Brun- ger ziet ook een 'clustering van functies'. ,,Zoals een winkel, een e-sportsarena en de aanwezigheid van een ontwikkelaar of oplei dingsinstituut op één locatie. Voor de vastgoedmarkt is deze sector dan ook een zegen.'' 500extra banen De Nederlandse game-industrie is de afgelopen jaren sterk ge groeid. Zes jaar geleden was de sector goed voor een omzet van 639 miljoen euro. Vorig jaar kwam deze al boven de 1 miljard euro uit, een groei van 56 procent. ,,Naast het aantal gamers dat groeide in De tijd dat gamers thuis in een donker hol aan het spelen zijn, is voorbij Nederland, nam ook het aantal banen in de game-industrie toe. Naar verwachting groeit de totale omzet in de game-industrie in Nederland tussen 2020 en 2023 met 10 procent. Uitgaande van deze groei, zal dit tussen de 400 en 500 extra banen opleveren'', voorspelt Brunger. Nederland is voor de game-in dustrie een geliefde plek door een goede (online) infrastructuur. Dat zei de advocaat van Essilor- Luxottica maandag tijdens een kort geding bij de rechtbank in Rotterdam. Volgens hem maakte GrandVision zich daarmee schul dig aan schending van de overna meovereenkomst. EssilorLuxot- tica wil via de rechter inzage in de bedrijfsvoering afdwingen. Volgens de Frans-Italiaanse op tiekreus probeert GrandVision het niet nakomen van afspraken te verbergen. Het bedrijf vreest ook dat de huidige eigenaar, HAL, de kosten van de coronacrisis voor zich uitschuift zodat de nieuwe eigenaar ervoor opdraait. Essilor wil onder meer weten welke stap- pen zijn genomen om de corona crisis het hoofd te bieden en wat die betekenen voor de financiële situatie van de onderneming. Het is volgens de eiser cruciaal om zoveel mogelijk recente infor matie te hebben in verband met een mededingingsonderzoek naar de overname van de Europese Commissie. Naar verluidt heeft de commissie als voorwaarde voor goedkeuring van de overname ge ëist dat EssilorLuxottica, dat on der meer de merken Ray-Ban en Oakley bezit, winkels in Italië en Nederland of Frankrijk verkoopt. Die voorwaarde zadelt het bedrijf op met een probleem want de ver koop van winkels zal door de co ronacrisis niet lucratief zijn. GrandVision en investeerder hAl vinden dat ze genoeg informatie hebben gegeven en zijn op hun beurt een arbitrageprocedure be gonnen om de overname door te laten gaan. EssilorLuxottica kwam juli vo rig jaar een totaalbedrag van ruim 7 miljard euro overeen voor GrandVision. dinsdag 11 augustus 2020 GO Hester Duursema, directeur Detailhandel Nederland M In het centrum van Rotter dam is het sinds vorige week verplicht om een mondkapje te dragen. Niet alle winkeliers zijn er blij mee. FOTO JORIS VAN GENNIP De enorme groei van de game- industrie in Nederland zorgt niet alleen voor honderden extra banen, maar ook voor een stijgende vraag naar vast goed. Kantoren voor de ont wikkeling van games, maar ook (winkel)panden in stadscentra zijn in beeld voor de vestiging van gamewinkels- en hallen. Sanne Schelfaut Amsterdam —Jordy Kleemans, hoofd research en consultancy Savills Het Nederlandse optiekcon cern GrandVision, bekend van ketens als Pearle en Eye Wish, heeft tijdens de coronacrisis zijn koers drastisch gewijzigd, zonder dat met de beoogde nieuwe eigenaar EssilorLuxot- tica te overleggen. Economieredactie Rotterdam

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 17