SCHOOLVOORBEELD
Van de mentor die zijn talent herkende,
heeft automonteur Mohammed Baarspul (30)
geleerd niet te veel tegelijk te willen. Dat
heeft hem geholpen in een lastige periode.
Van welke docent kreeg jij les voor het leven?
,,AlS monteur werk ik in de garage
veel met Marokkanen. Ze houden wat af
stand, maar op een humoristische manier.
Ik ben niet echt een van hen. Je kunt zeg
gen dat ik mijn leven lang van twee kanten
als buitenlander word gezien: voor een
Marokkaan ben ik niet Marokkaans genoeg,
voor een Nederlander niet Nederlands ge
noeg. Ik noem mijzelf een wereldkindje.
Mijn vader is Duits. Hij werkte als televi
siereparateur in Nederland. Mijn moeder
is Marokkaans, zij was op vakantie bij haar
broer in Nederland, waar ze mijn vader
ontmoette. Ik ben hier geboren en spreek
algemeen beschaafd Nederlands. Bij ons
thuis heerste vrijheid, wij mochten in het
geloof kiezen wat wij wilden, al kregen we
wel iets meer van de islam mee.
Ik ben niet vaak gediscrimineerd, ik zie
er ook niet Marokkaans uit. Vroeger had ik
wel problemen met solliciteren. Door niet
mijn volledige naam op te schrijven, werd
dat beter. M. Baarspul - dat kon ook Marc
zijn, toch? Bij het gesprek noemde ik dan
mijn volledige naam, als ze me zagen
speelden vooroordelen geen rol meer.''
,,Ik was een makkelijk jongetje, hooguit
wat eigenwijs. Omdat ik vooruitdenk, wil
weten waar ik in de toekomst zal staan,
volgde ik telkens opleidingen. Ik werkte
twee jaar, deed een opleiding, werkte weer
twee jaar, deed opnieuw een opleiding.
Men zegt: een leven lang leren. Dat doe ik.
Mijn meest stimulerende leraar op ROC
Midden Nederland was meneer Parhan,
zijn voornaam weet ik niet. Parhan is niet
zo lang, heeft grijswitte krulletjes maar
is jong van geest. Hij was behalve mijn
docent ook mijn mentor toen ik in 2017
en 2018 de ict-opleiding volgde die ik altijd
al had willen doen. Op de middelbare
school wilde ik dat al, maar dat vak werd
daar niet gegeven. Ik koos toen voor de
techniek, werd automonteur, schade-
hersteller, tot ik deze opleiding kon doen.
Er waren groepjes op school: serieuze
leerlingen en leerlingen die niet wilden
werken. Ik behoorde tot de eerste groep.
Dat waardeerde meneer Parhan. Hij houdt
van leerlingen die het ver willen schoppen.
Hij besprak met ons welke richting we
moesten kiezen en hij gaf tips. Hij stuurde
ook studenten naar mij toe: ik legde dan de
leerstof uit aan jongens die het minder
goed snapten. Ik vond dat leuk om te doen,
het was ook een blijk van vertrouwen.
Meneer Parhan hielp mij geregeld met
technische onderwerpen binnen de ict. Tot
in de details legde hij mij de structuur van
een IP-adres uit, het huisadres van je net
werk. Computers hebben een nummer
waardoor ze herkenbaar zijn voor de ande
re computers op internet, een soort tele
foonnummer. Hoewel het geen lesstof was,
weet ik dankzij meneer Parhan precies hoe
die IP-adressen functioneren. Ook heeft hij
mij alles uitgelegd over de structuur van de
bekabeling van internet; het verschil tus
sen een Europese en een Amerikaanse of
Engelse bekabeling. Meneer Parhan is niet
zomaar een docent, hij komt echt uit de
business. Daardoor kan hij informatie ge
ven uit de praktijk.''
,,Van nature heb ik doorzettingsvermo
gen, maar ik kwam tijdens deze opleiding
in een dip terecht. Ik was niet de enige, dat
gebeurt vaak bij jongeren. Als je dan nie
mand hebt om op terug te vallen, stop je
al snel met je opleiding. Bij mij had die dip
te maken met mijn enthousiasme: ik wilde
té veel. Hoewel enthousiasme iets moois is,
zat het mij in de weg. Meneer Parhan heeft
mij geholpen mijzelf te leren beperken,
waardoor ik me nu beter op de afzonderlij
ke onderwerpen kan concentreren. Zo kan
ik mijn levenslijn vervolgen. Meneer Par
han zag potentie in mij nog voor ik het zelf
zag, maar hij was nooit bevoogdend.''
,,Ik heb er vertrouwen in gehouden ooit
nog in de ict te belanden, en ben blij dat ik
uiteindelijk deze opleiding heb kunnen
doen. Vlak voordat ik haar zou afronden,
verloor ik mijn baan als schadehersteller en
belandde in een echtscheiding. Toen ben ik
gaan zoeken naar een baan waarin ict en
techniek gecombineerd worden. En in alle
moderne auto's, niet alleen de elektrische,
speelt ict een steeds grotere rol. Om zo'n
baan te vinden heb je wel doorzettings
vermogen en focus nodig, dat heb ik dus
van Parhan geleerd.''
6
'Meneer Parhan
leerde mij om
te focussen'
TEKST PETER HENK STEENHUIS FOTO MARCEL PRINS