SCHOOLVOORBEELD Van de mentor die zijn talent herkende, heeft automonteur Mohammed Baarspul (30) geleerd niet te veel tegelijk te willen. Dat heeft hem geholpen in een lastige periode. Van welke docent kreeg jij les voor het leven? ,,AlS monteur werk ik in de garage veel met Marokkanen. Ze houden wat af stand, maar op een humoristische manier. Ik ben niet echt een van hen. Je kunt zeg gen dat ik mijn leven lang van twee kanten als buitenlander word gezien: voor een Marokkaan ben ik niet Marokkaans genoeg, voor een Nederlander niet Nederlands ge noeg. Ik noem mijzelf een wereldkindje. Mijn vader is Duits. Hij werkte als televi siereparateur in Nederland. Mijn moeder is Marokkaans, zij was op vakantie bij haar broer in Nederland, waar ze mijn vader ontmoette. Ik ben hier geboren en spreek algemeen beschaafd Nederlands. Bij ons thuis heerste vrijheid, wij mochten in het geloof kiezen wat wij wilden, al kregen we wel iets meer van de islam mee. Ik ben niet vaak gediscrimineerd, ik zie er ook niet Marokkaans uit. Vroeger had ik wel problemen met solliciteren. Door niet mijn volledige naam op te schrijven, werd dat beter. M. Baarspul - dat kon ook Marc zijn, toch? Bij het gesprek noemde ik dan mijn volledige naam, als ze me zagen speelden vooroordelen geen rol meer.'' ,,Ik was een makkelijk jongetje, hooguit wat eigenwijs. Omdat ik vooruitdenk, wil weten waar ik in de toekomst zal staan, volgde ik telkens opleidingen. Ik werkte twee jaar, deed een opleiding, werkte weer twee jaar, deed opnieuw een opleiding. Men zegt: een leven lang leren. Dat doe ik. Mijn meest stimulerende leraar op ROC Midden Nederland was meneer Parhan, zijn voornaam weet ik niet. Parhan is niet zo lang, heeft grijswitte krulletjes maar is jong van geest. Hij was behalve mijn docent ook mijn mentor toen ik in 2017 en 2018 de ict-opleiding volgde die ik altijd al had willen doen. Op de middelbare school wilde ik dat al, maar dat vak werd daar niet gegeven. Ik koos toen voor de techniek, werd automonteur, schade- hersteller, tot ik deze opleiding kon doen. Er waren groepjes op school: serieuze leerlingen en leerlingen die niet wilden werken. Ik behoorde tot de eerste groep. Dat waardeerde meneer Parhan. Hij houdt van leerlingen die het ver willen schoppen. Hij besprak met ons welke richting we moesten kiezen en hij gaf tips. Hij stuurde ook studenten naar mij toe: ik legde dan de leerstof uit aan jongens die het minder goed snapten. Ik vond dat leuk om te doen, het was ook een blijk van vertrouwen. Meneer Parhan hielp mij geregeld met technische onderwerpen binnen de ict. Tot in de details legde hij mij de structuur van een IP-adres uit, het huisadres van je net werk. Computers hebben een nummer waardoor ze herkenbaar zijn voor de ande re computers op internet, een soort tele foonnummer. Hoewel het geen lesstof was, weet ik dankzij meneer Parhan precies hoe die IP-adressen functioneren. Ook heeft hij mij alles uitgelegd over de structuur van de bekabeling van internet; het verschil tus sen een Europese en een Amerikaanse of Engelse bekabeling. Meneer Parhan is niet zomaar een docent, hij komt echt uit de business. Daardoor kan hij informatie ge ven uit de praktijk.'' ,,Van nature heb ik doorzettingsvermo gen, maar ik kwam tijdens deze opleiding in een dip terecht. Ik was niet de enige, dat gebeurt vaak bij jongeren. Als je dan nie mand hebt om op terug te vallen, stop je al snel met je opleiding. Bij mij had die dip te maken met mijn enthousiasme: ik wilde té veel. Hoewel enthousiasme iets moois is, zat het mij in de weg. Meneer Parhan heeft mij geholpen mijzelf te leren beperken, waardoor ik me nu beter op de afzonderlij ke onderwerpen kan concentreren. Zo kan ik mijn levenslijn vervolgen. Meneer Par han zag potentie in mij nog voor ik het zelf zag, maar hij was nooit bevoogdend.'' ,,Ik heb er vertrouwen in gehouden ooit nog in de ict te belanden, en ben blij dat ik uiteindelijk deze opleiding heb kunnen doen. Vlak voordat ik haar zou afronden, verloor ik mijn baan als schadehersteller en belandde in een echtscheiding. Toen ben ik gaan zoeken naar een baan waarin ict en techniek gecombineerd worden. En in alle moderne auto's, niet alleen de elektrische, speelt ict een steeds grotere rol. Om zo'n baan te vinden heb je wel doorzettings vermogen en focus nodig, dat heb ik dus van Parhan geleerd.'' 6 'Meneer Parhan leerde mij om te focussen' TEKST PETER HENK STEENHUIS FOTO MARCEL PRINS

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 86