Vlaamse toeristen komen gericht en blijven langer 4 VERVOLG VAN PAGINA 3 De commercie speelde in op het succes van de hit van Blof onder meer met T-shirts. troostiger oord te vinden dan Zoutelande en de hoofdrolspeler houdt het er eigenlijk alleen vol omdat hij met iemand is die hij verschrikkelijk graag ziet. Dat, plus de ruime hoeveelheid drank van haar vader maakt Zoutelande voor het verliefde duo nét te ver dragen. Slager hield zich daarmee aan de strekking van het origineel: Frankfurt Oder van de Duitser Axel Bosse speelt in Frankfurt an der Oder, een naargeestige stad diep in de voormalige DDR. 'Mir war's schon immer egal wo wir wa ren', zingt ook Bosse richting zijn geliefde, terwijl ze zich in een Gartenpaviljon aan de Schnaps van haar vader - en ongetwijfeld el kaar - vergrijpen. Tuinhuis Frank-furt-o-der, met die vier lettergrepen moest Slager het dus doen. ,,Het had dus ook Arnemui- den, Oostkapelle, Westkapelle, Ovezande of Brouwershaven kunnen worden", vertelt hij. ,,Ik neigde in eerste instantie naar Ar- nemuiden, dat was in een fase dat de tekst nog over een tuinhuis ging. Maar toen vond ik dat het tuinhuis een strandhuis moest worden. Op het moment dat ik in mijn hoofd eenmaal op het strand was beland, móest het wel een badplaats worden, natuurlijk." ,,Het werd Zoutelande omdat ik dat de mooiste plaatsnaam vind, één die zee en strand met elkaar verbindt. Bovendien, en nu moet ik me heel voorzichtig uitdruk ken.is niet alles even mooi in Zoutelande. Met een gezellig zo merzonnetje en wat vakantiesfeer erbij is dat geen probleem, maar als de zon niet schijnt is het al snel een troosteloze boel. Daar moest het dus over gaan, dat dat niet uitmaakt voor die twee ge liefden. Want ze hebben wat drank en ze hebben elkaar." Zoutelande is niet bepaald een ode aan Zoutelande dus. ,,Mag je dat een plek aandoen?, heb ik dan ook even gedacht. Maar in Aan de Kust heb ik ook dingen over Zee- land geschreven die niet heel po sitief zijn, maar die vervolgens breed omarmd werden. Dat ge beurde met Zoutelande dus ook. Blijkbaar doet het er niet toe of je het mooi maakt of niet, als men sen zich er maar mee kunnen identificeren. Dan hoef je het niet op te poetsen." Niet te klagen ,,Stel dat het Brouwershaven was geworden", grinnikt Bierens, ter wijl verderop in de Duinweg een auto met Belgisch kenteken vruchteloos probeert een plekje te vinden. Dat laatste roept de vraag op: was er eigenlijk be hoefte aan meer toeristen in Zou- telande? Het zonovergoten dorp - Slager schreef over een zeldzame dag dat de zon er weigert door te breken - had toch al bepaald niet te klagen over belangstelling? ,,Dat klopt wel", reageert Bierens. ,,Maar de Belgen helpen het sei zoen breder maken, ze hebben zeker in het voor- en naseizoen voor meer toerisme gezorgd." Sonja van der Voet van de VVV vertelt net als Bierens dat de Bel gen ook vóór het liedje al graag naar Zeeland en Zoutelande kwa men, maar dan vooral voor een dagje. ,,Toen het een hit werd, merkten we dat ze langer bleven en echt specifiek naar Zoutelande kwamen. Nu, weer een paar jaar verder, zien we dat Belgen nóg langer blijven: een week of twee weken. Geloof me: dat gebeurde voorheen echt nauwelijks." Volgebouwd Blijft het zo of is het Bl0f-effect straks een keer uitgewerkt? ,,Ik heb goede hoop dat het zo blijft. Ook bij de Duitsers zien we: als ze eenmaal geweest zijn, komen ze altijd weer een keertje terug. En ik hoor goede reacties. Belgen zijn gek op het culinaire natuurlijk, op alles wat uit de zee komt. Dan zit je hier goed. Wat ze ook fijn vin den, is dat de kust hier niet, zoals in België, helemaal is volge bouwd." Voor iedereen die nu geheel te- recht denkt: leuk en aardig die ge voelsmatige toename van het aan tal Belgische nummerplaten en het sappige Vlaams dat van cam ping De Meerpaal tot strandpavil joen Neptunes lijkt te klinken, maar waar zijn de getallen? Want kan dat vermeende Bl0f-effect misschien ook worden gestaafd met keiharde cijfers? Enigszins te leurstellend antwoord: deels. In 2018, het jaar van de hit, vonden er 1,2 miljoen Belgische overnach tingen plaats in de hele provincie, een stijging van liefst 19,4 procent ten opzichte van een jaar eerder. En zoals Bl0f naar de nummer 1- positie van de Vlaamse Ultratop schoot, werd Zeeland in één klap de populairste Nederlandse pro vincie bij de zuiderburen. Terwijl 'we' een jaar eerder nog op plek vijf stonden. Geike Arnaert Cijfers van de toename van het aantal Belgen in specifiek Zoute- lande ontbreken, helaas. Maar VVV Zeeland en Kenniscentrum Steve, Manfred, Gillion en Hadewych uit Geel en Turn hout. Kusttoerisme van de HZ schrij ven de spectaculaire toename van het aantal Belgen in Zeeland na analyse van de cijfers vollédig toe aan het Bl0f-effect. Even terzijde: wanneer het over Belgen gaat, be doelen we eigenlijk Vlamingen. De Franstalige Belgen dragen niet bij aan het effect omdat zij hun eigen, veel meer op zuiderbuur Frankrijk gerichte cultuur heb ben en dus niet nauwelijks naar Nederlandstalige muziek luiste ren. Nog een terzijde: een deel Patricia uit Lokeren met haar dochters Amélie en Orelie en hond Nala, ZATERDAG 8 AUGUSTUS 2020 GO

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 52