Ruimte voor alles wat groeit en bloeit 8 ZEELAND TWEE EXPOSITIES LOKAAL 54 EN GOESE MEER Hoewel grote kunstmanifesta ties ontbreken, het aanbod de laatste jaren is afgenomen en een enkele locatie wegens corona nog is gesloten, is er op heel wat plekken kunst te zien. Ik licht er twee uit. Monnikenwerk In mei schreef ik over de toen net gestarte buitententoon stelling Laat waaien - laat zien in de Goese Meer. Op initia tief van Iris van 't Bosch ont wierpen kunstenaars en vormge vers vlaggen die geadopteerd kon den worden door bewoners van de ruim opgezette, luxe buitenwijk. Het streefgetal van dertig is ge haald: tijd om de balans op te ma ken. Door mijn eerste kennismaking ging ik ervan uit dat alle vlaggen in de voortuin zouden wapperen, maar dat bleek niet het geval te zijn. Een flink aantal masten be vindt zich in de achtertuin aan de waterkant en is dus alleen te zien wanneer je met een bootje langs vaart of vanaf de rondweg. Dat maakt het project als kunstroute wat minder geslaagd. Want op grote afstand zie je wel wat waaien - mits de wind meewerkt - maar het beeld is dan moeilijk te dui den. Aan de vlaggen ligt het niet, want Van 't Bosch heeft een grote diversiteit aan goede en aardige ontwerpen binnengehaald. Van oproepen tot het werken aan een betere wereld tot speels commen taar op de coronacrisis of gewoon iets moois. Laat waaien - laat zien is meer nog dan een kunstroute een soci aal project waarin bewoners zich uitspreken voor kunst en het hij sen van elke vlag ontmoetingen en gesprekken oplevert tussen bewo ners en kunstenaars. Op de site loods32.com is een bestand te vin den met de plattegrond en infor matie over de meeste vlaggen en hun makers. Zeven kunstenaars Wie verkoeling zoekt is in Lokaal 54 aan het goede adres. In de roy ale expositieruimte heerst een aangename temperatuur. Kunste naar/galeriehoudster Anne Man- naerts heeft zeven collega's gese lecteerd voor haar zomerexpositie. Als gebruikelijk zijn er tal van dis ciplines aanwezig. Een korte rond gang. Peter Denissen is vooral een tekenaar die uitgewogen voorstel lingen creëert door het combine- ren van diverse elementen uit de geschiedenis en de dagelijkse wer kelijkheid. Daarbij hanteert hij vaak een aan het kubisme ont leende vormentaal. Denissen weet door een beheerste techniek en een verfijnde compositie iets toe te voegen aan datgene wat hij zag. Peggy Bus maakt glasobjecten. Door een knap gebruik van glasfu- singtechnieken (samensmelten van glas) creëert zij prachtige Meer nog dan een kunstroute een sociaal project waarin bewoners zich uitspreken voor kunst kleureffecten. In Autumn versterkt de vorm de herfstsfeer. Salman Ez- zammoury bewerkt foto's met grafische en schildertechnieken. Hij vertaalt zo zijn herinneringen aan reizen door Japan in kleurrijke beelden. De bronzen sculpturen van Jan Everwijn zijn vaak geba seerd op de mensfiguur. Hij com bineert naturalisme en expressio nisme en verbindt zo mens en ma terie op een inspirerende manier. Ellen van der Made presenteert sfeervolle schilderijen met gesti leerde archetypische voorstellin gen in lichte tinten. De abstracte schilderijen van Melany Groothuis missen concentratie en blijven steken in decoratieve effecten. De kleine boekjes en sieraden van Sonja Reedijk daarentegen zijn een lust voor het oog: beheerst en fantasierijk bundelt zij gedachte, gevoel en visie. Wie kunst zoekt die bekoort maakt in Lokaal 54 een goede kans iets van zijn gading te vinden. De Romaanse kerkjes in Frankrijk moeten even wachten, dit jaar bezoek ik ze niet. Wanneer ik door Twente fiets vermaak ik me prima, maar ik mis de Franse slag, de noncha lance. In het oosten van ons land lijken alle grasvelden net gemaaid en staan alle planten en struiken uitzinnig in bloei. Ik denk terug aan mijn bezoek van onlangs aan de toeristenkerk in Haamstede, voor een ontmoe ting met pater Thaddy de Deckere. Langs de rand van de betontegels van het kleine tuinterras leek een border geïmproviseerd te zijn. Er stonden wat bloeiende plantjes. Het gras stond hoog, erg hoog. Misschien hoort het erbij, dat rom- melige bij een kerk voor toeristen, dacht ik. Maar dat was toen de pas tor voor glazen drinkwater even naar de keuken was. In de PZC van 4 juli schetste Rob Paardekam een portret van Thad- deus de Deckere. De Zeeuw van geboorte studeerde in Wagenin- gen, werd missionaris, ging de we reld door, verloor zijn hart aan In dia en werkte de laatste jaren in Engeland. Maar wat kunnen we in Zeeland van hem verwachten? Naaste ,,In Zeeland hoop ik mijn ervaring van het wonen en werken in an dere delen van de wereld mee te nemen. Ik verwacht dat het van waarde is om contact te leggen, te onderhouden en gemakkelijk om te gaan met verschillende etnische, maar ook met godsdienstige groe pen. In India werd de situatie voor christenen steeds moeilijker, maar het gesprek met moslims of hin does voerde ik ook daar. Het is goed om oprecht met elkaar in ge sprek te gaan, en niet vooraf zaken in te vullen. Zo kun je voorkomen dat politiek in het spel komt. Dat leidt meer dan eens tot conflicten. Mijn visie is dat we van elkaar kun- nen leren. Oprechte interesse in 'Wat geloof jij?' komt te staan naast 'Wat geloof ik?' Als j e ontdekt wat je gemeen hebt, ga je elkaar posi tief waarderen. Maar ik ga natuur lijk eerst nadrukkelijk kennisma ken met mensen in het werkge bied. Ik ben priester voor de paro chianen en ik zal aan de slag gaan in antwoord op wat er leeft, welke behoeften er zijn. Binnen de paro chie draagt iedereen een steentje bij, het is een geloofsgemeenschap waaraan ik word toegevoegd. Over de eerste christenen werd gezegd 'Zie hoe zij elkaar liefhebben!' Ik hoop dat dit in Zeeland ook over ons gezegd kan en zal worden. Ik ben er primair voor de parochies, maar ik zie mijn taak breder. Dat heeft te maken met mijn antwoord op de vraag 'Wie is mijn naaste?' Voor ieder in de samenleving die een beroep op mij doet, binnen- of buitenkerkelijk, wil ik er zijn." ,,Wat vind je van mijn tuin?" vraagt De Deckere als het gesprek afgerond lijkt te zijn. Ik had buiten de Wageningse voorkeur voor eco logie gerekend, toen ik de tuin be oordeelde. ,,Kijk, daar vliegt een blauwtje." Ik zie een bruin vlin dertje, maar dat heet een blauwtje en ze zijn zeldzaam. Enthousiast benoemt De Deckere wat groeit en bloeit. ,,De diversiteit neemt enorm snel toe nu er niet meer wordt gemaaid.Het verrast je toch niet dat iemand met mijn achtergrond vindt dat de kerk groen moet zijn?" Ik ben voor een groene kerk, maar ik had me niet gerealiseerd dat de tuin er dan zó uit zou zien. zaterdag 8 augustus 2020 GO Kunst leeft ook in zomers Zeeland Nico Out Recensie Autumn van Peggy Bus. T/m 23 augustus. Lokaal 54. Zo- mertentoonstelling. Woensdag t/m zondag 13.00 - 18.00 uur. T/m 1 september 'Laat waaien - laat zien'. Diverse locaties, Goese Meer. José Baars José Baars schrijft wekelijks over religie en kerken in Zeeland. Kijk voor haar blog op pzc.nl/monnikenwerk Het werk van Peter Denissen kent een aan het kubisme ont leende vormentaal. De vlag van Maritsa van Luttikhuizen: Little Medusa. fotos nico out

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 36