Heineken Heinekeri TikTok dreigt met rechter tegen besluit van Trump ECONOMIE 17 Voetbalshop.nl opent winkels Dolf van den Brink ÉAls je bier vergelijkt met koffie, thee of hard liquor is er nog weinig differentiatie PASPOORT het product, maar om de wens van de consument. Maar je hebt gelijk, we moeten ook niet op te veel borden tegelijk spelen. Die balans moeten we zien te vinden.'' ,,Het is teleurstellend hoe weinig stappen onze industrie hierin heeft gemaakt. We praten al twintig jaar over diversiteit en inclusiviteit en het gebeurt te weinig. Ook in ons bedrijf moet meer gebeuren. Onze organisa tie weerspiegelt nog niet de diversi teit in de maatschappij. We maken daarin wel stappen, maar dat moeten we versnellen. Het bedrijf Heineken moet een spiegel zijn van onze klan ten en de samenleving. Dat is zeker nu heel belangrijk." TikTok zegt 'geschokt' te zijn. ,,Het decreet is zonder enig eerlijk proces uitgevaardigd." Trump vreest dat ByteDance via de app in formatie over Amerikaanse burgers doorspeelt aan de Chinese over heid, maar het bedrijf ontkent dat. Al meer dan een jaar probeert de filmpjes-app met de Amerikaanse overheid een oplossing te vinden, schrijft het bedrijf. TikTok is zelfs bereid tot een volledige overname van de Amerikaanse tak door een Amerikaans bedrijf. Microsoft is daarover in onderhandeling met ByteDance. Trump neemt ook de Chinese internetreus Tencent onder vuur. De president tekende een decreet dat transacties verbiedt met de in Azië populaire app WeChat van het bedrijf. Volgens Trump legt de We- Chat-app 'automatisch enorme hoeveelheden informatie van zijn gebruikers vast'. Hiermee dreigt volgens hem de Chinese Commu nistische Partij toegang te krijgen tot persoonlijke informatie. Gebruikers kunnen via de app mu ziek bestellen, spelletjes spelen en een afspraak maken bij de dokter. De verkoper van voetbalpro ducten uit Woerden, die met 15 miljoen jaarlijkse bezoeken naar eigen zeggen marktlei der is in de Benelux, wil in het najaar nog drie winkels openen. Begin volgend jaar staan er winkels van Voetbal- shop.nl in België in de plan ning, om te beginnen in Ant werpen. waar consumenten zijn. Of dat nu in cafés, restaurants, supermarkten of online is. Mensen kopen in toene mende mate via internet, omdat ze dat makkelijk vinden. Dat is deze crisis helemaal relevant, maar dat zal een blijvende trend zijn. Het is waan zinnig om de groei te zien van Beer- wulf, ons Europese consumenten platform. We zien hetzelfde in an dere markten. We zullen dat zeker versnellen." ,,We moeten ervoor zorgen dat bier relevant blijft voor consumenten. We moeten veel meer open-minded zijn en niet te veel in onze portfolio ge keerd te zijn. Als je bier met andere categorieën vergelijkt - thee, koffie of hard liquor -is er nog altijd weinig differentiatie. Binnen bier komt een steeds grotere verscheidenheid in va riaties, van een volle smaak, zwaar en bitter tot hele drinkbare proposities. We lopen voorop in de trend naar 0.0. Dat moeten we blijven doen. Daarin moeten we nog veel verder gaan. Uiteindelijk gaat het niet om ten zien, waar we nieuw leven in slapende merken hebben geblazen. Birra Moretti en Desperados groeien zelfs in deze crisis. We profiteren nu echt van ons decentrale model. Een hoop multinationals zijn juist erg gaan centraliseren en globalise- ren. Daardoor zijn ze gevoelig wor den voor lokale verstoringen. Wij hebben bewust nooit die slag ge maakt. Twee derde van onze omzet draait om lokale merken. De span ning zit er bij ons in dat er wel syner gie en samenhang moet zijn tussen al die activiteiten. „Op bepaalde gebieden doen we dat al heel goed, zoals bij de inkoop van grondstoffen of de promotie van het Heinekenmerk. Maar ik heb het gevoel dat we af en toe sneller en behendiger moeten worden. Meer op zoek gaan naar consumenten behoeften die we nog niet beant woorden. En met het oog op de toe komst moeten we zeker op digitaal en technologiegebied de syner gie versnellen." zaterdag 8 augustus 2020 GO Kantoor van TikTok-moeder ByteDance in Peking. foto afp 1973 Geboren in Bussum 1991-1997 Studie bedrijfs kunde en filosofie in Groningen 1998 Stage bij Heineken 1999 Marketing en sales Vrumona en Heineken 2005 Directeur in Congo 2009 Topman Heineken USA 2013 Topman Heineken Mexico 2018 Regiopresident Azië en Australië 2020 Ceo Heineken Tegelijkertijd lijkt de biermarkt wei nig in te spelen op actuele maat schappelijke trends. Bier is nog vooral een mannending. WASHINGTON De filmpjes-app TikTok dreigt naar de Ameri kaanse rechter te stappen van wege een presidentieel decreet van president Trump, schrijft het bedrijf op zijn website. Trump verbood met het decreet trans acties met het Chinese moeder bedrijf ByteDance. WOERDEN Online voetbal zaak Voetbalshop.nl heeft gisteren elf fysieke winkels geopend. Ook zijn er plan nen om buiten Nederland een plekje in de winkelstraat te bemachtigen. De biermarkt is de afgelopen tien jaar flink veranderd, eerst met craft en cider, nu met alcoholvrij en Session. Bent u niet bang dat de aandacht alle kanten op gaat waaien? De afzet van bier is door de coronacrisis verminderd, maar Hei- neken-topman Dolf van den Brink ver trouwt erop dat het weer goed komt. FOTO 'S ANP, HEINEKEN Geldt digitaliseren ook voor de klanten? De online bierverkoop is de afgelopen maan den flink gegroeid. „We moeten daar zijn

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 17