Angst aanjagen is geen taak van de media O IRENE VAN DEN BERG 16 ECONOMIE 1^ INTERVIEWTOPMAN HEINEKEN Toen Dolf van den Brink in februari topman van Heineken werd, leek corona nog ver weg. Nu moet de 47-jarige Heinekenveteraan het bierconcern door de crisis leiden. ,,Als we de valse hoop creëren dat het morgen over is, zal dat tot enorme teleurstelling leiden." Media moeten nooit achter de overheid aanlopen, ook als dat leidt tot minder steun voor coronamaatregelen De berichten en de toon in de media bepalen mede of mensen zich aan de corona- regels houden. Op het hoogtepunt van de crisis ging het over hoeveel mensen er waren gestorven aan corona. Die cijfers zeiden weinig, omdat lang niet iedereen werd getest. Maar de angst die deze getal len inboezemden, heeft zeker bij gedragen aan het gevoel dat de co- ronaregels moesten worden geres pecteerd. Dat wil echter niet zeggen dat journalisten de taak hebben om burgers angst aan te jagen, zodat zij zich aan overheidsbeleid houden. De Britse wetenschappelijke cri- sisraad Sage, vergelijkbaar met ons OMT, boog zich in maart over de vraag hoe je mensen zo ver krijgt dat ze zich aan coronamaatregelen houden. In hun advies aan de poli tiek vergeleken ze 25 opties. Twee daarvan waren: de media gebruiken om het gevoel van persoonlijke bedreiging te vergroten en de me dia gebruiken om het gevoel van verantwoordelijkheid naar anderen te vergroten. Het Britse OMT oor deelde dat de aanvaardbaarheid, uitvoerbaarheid en effectiviteit van beide maatregelen hoog was. Om verschillende redenen is dit een stuitend advies. Allereerst omdat het Verenigd Koninkrijk, net als Nederland, een vrije pers heeft die niet wordt gestuurd door de overheid. Daarnaast moet je heel voorzichtig zijn met het bang ma ken van mensen. Angst is een emo tie die tot psychische en lichame lijke klachten kan leiden. De leden van de crisisraad gaven overigens wel aan dat het vergroten van per soonlijke bedreiging door de media 'zou kunnen leiden tot negatieve bijwerkingen'. Terug naar Nederland. Ook hier kun je geen krant openslaan of tele visieprogramma kijken, zonder te worden bedolven onder onheil spellende berichten. Is er al een tweede golf? En nu dan? En nü dan? Dat komt niet omdat Mark Rutte elke avond een belrondje langs alle redacties houdt, maar omdat jour nalisten getraind zijn zich te rich ten op het afwijkende, en daarmee vaak het negatieve. Bovendien hou den ze, weet ik uit eigen ervaring, van een eenduidig verhaal. Het achtuurjournaal meldde dins dag bijvoorbeeld dat het aantal coronabesmettingen was verdub beld en dat er ook flink meer zie kenhuisopnames waren. Het viel me meteen op dat het aantal overle- Je moet heel voorzichtig zijn met het bang maken van mensen den coronapatiënten niet werd genoemd. Een blik op de RIVM- website leerde dat dat er zes waren, drie mmder dan de week daarvoor. Geen goed bruggetje naar de bezorgde deskundigen die na de cijfers in beeld kwamen en mensen opriepen zich beter aan de regels te houden. De taak van journalisten is om beleidsmakers te ondervragen en te controleren: niet alleen of ze te wei nig doen, maar ook of maatregelen wel effectief zijn, of niet te ingrij pend. Ja, dat kan leiden tot minder draagvlak voor bepaalde regels. Maar dat is het probleem van de overheid. NN Group Prosus Arcelor Mittal T ,,Het is een speciale tijd. Ik had Jean Francois (Van Boxmeer, Van den Brinks voorganger, red.) een an der afscheid gewenst. Toen op 11 fe bruari mijn benoeming werd aange kondigd, was het virus mondiaal nog nauwelijks bekend. Maar in Singa pore, waar ik toen was gevestigd als topman voor Azië en de Pacific, stond het al wel op de radar. Ik kon alleen niet vermoeden dat het zo'n impact zou hebben. Maar ik ben wel wat gewend. Ik ben voor Heineken begonnen in Afrika. In Congo was er elke ochtend een nieuwe crisis. Daar leer je van dag tot dag veranderings gezind te zijn. Dat was een buiten gewoon goede leerschool om flexibel op ontwikkelingen in te spelen en een goed aanpassingsvermogen te kweken." ,,Ik ben verbaasd hoe positief veel andere bedrijven over de nabije toe komst praten. Als we de valse hoop creëren dat het morgen allemaal over is, zal dat tot enorme teleurstelling leiden. Ik geloof niet dat de horeca terugkeert naar het oude niveau zolang er geen oplossing is voor het virus, of dat nu een vaccin is of accep tabele sociale maatregelen. We moe ten ons opmaken voor een onzekere periode: voor elke twee stappen vooruit doen we er één weer terug. Ik blijf vertrouwen houden in de toekomst van de horeca. Mensen zijn nu eenmaal sociale wezens die met elkaar willen genieten van het leven. Maar herstel komt pas op lange termijn. In de tussentijd blij ven we ondernemers helpen." ,,We zijn blij dat de bars en restau rants weer open gaan. Maar dat moet wel op een verantwoorde manier blijven gebeuren. We gebruikten nu de volle kracht van onze marketing en reclame om men sen daartoe op te roepen: socialize res ponsibly. We willen op geen enkele wijze tot onverantwoord gedrag aan zetten. Het is in ieders belang om nieuwe besmettingen te voorkomen. Als we dit niet op een verantwoorde manier doen, dan wordt de schade alleen maar groter." „Aan ons om daarmee om te gaan. Ik geloof dat onze kansen overal liggen. Lan den als Brazilië en Viet nam blijven belangrijke groeimarkten voor de toekomst. Maar ik ge loof absoluut dat we ook in volwassen markten in Europa en Noord-Amerika kun nen groeien. Dat heb ben we voor corona in Italië en Frankrijk la- zaterdag 8 augustus 2020 GO ^0 @ivandenberg m Reageren? economie@ad.nl De verzekeraar dankt de winst aan goed ontvangen half jaarresultaten. Het biotechno logiebedrijf herstelde van eerdere verliezen. Prosus heeft een groot belang heeft in het door Amerikaanse sancties getrof fen Tencent. De staal- productie is door de coronacrisis nog lang niet op het oude niveau. E o 'Herstel horeca pas op lange termij n' Herman Stil Amsterdam U had vast andere wittebroods weken verwacht. Het afgelopen halfjaar heeft het Heinekenconcern een vijfde min der bier afgezet, in de horeca zelfs de helft minder. Komt het ooit nog goed? Als aanjager van de horeca laadt Heineken wel een enorme verant woordelijkheid op zich. In hoeverre beïnvloedt deze crisis de plannen die u heeft met Heineken?

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 16