op de vaste lasten?
Intelligente
piepjesparade
3
Tap ook eens uit
een ander vaatje
AUTOTEST
15
O
cc
z
z
O
Voor minder dan €50
SUBARU FORESTER 2.OI
LU
O
LU
LU
LL
LU
N
LU
—3
CC
O
O
ruit alleen deels worden vergoed. De
voorwaarden waren iets veranderd toen
ik na aankoop van deze auto een nieuwe
verzekering had afgesloten. Omdat ik dat
niet wist, is Centraal Beheer zo coulant
geweest toch de oude voorwaarden toe
te passen. Daardoor hoefde ik niets voor
die nieuwe ruit te betalen.'' Bovendien
paste Centraal Beheer de voorwaarden
meteen aan zijn wensen aan. Toen kort
daarna de voorruit weer beschadigd
raakte, werd deze opnieuw kosteloos
vervangen. ,,Zulke goede service is mij
best een wat hogere premie waard.''
Goede service
Daar kan Campmans in komen: ,,Het
gaat bij verzekeren zeker niet alleen om
de laagste premie, maar ook om de ser
vice en polisvoorwaarden. Waar voel jij
je het beste bij? Centraal Beheer is in het
algemeen iets duurder, maar staat
bekend om de goede service en voor
waarden. Het is trouwens altijd verstan
dig de polisvoorwaarden goed door te
nemen.''
Makkelijker gezegd dan gedaan, vindt
Van den Bosch, want als leek op verzeke-
ringsgebied polisvoorwaarden vergelij
ken is knap ingewikkeld. Daarom heeft
hij een deel van zijn verzekeringen
ondergebracht bij een tussenpersoon.
,,Mijn neef werkte er. Hij was op
verzekeringsgebied een vraagbaak voor
me. Daarom vond ik het wel zo fair mijn
verzekeringen daar onder te brengen. Nu
hij er niet meer werkt, geldt dat niet
meer. Ik ga daarom zeker rondkijken bij
andere aanbieders.''
Overstappen van rechtsbijstandverze
kering van DAS, het schrappen van een
tweede, overbodige rechtsbijstandsver-
zekering ('over het hoofd gezien') en
overstappen van inboedel-, opstal- en
aansprakelijkheidsverzekering van ASR
naar SNS kan hem ruim drie tientjes
voordeel per maand opleveren. Bij Cen
traal Beheer zou hij een paar euro goed
koper uit zijn per maand. Zijn huidige
ANWB-reisverzekering onderbrengen
bij SNS kost hem 66 cent per maand ex
tra, met een volledig pakket en wel
komstkorting in het eerste jaar, maar dan
heeft hij wel automobilistenhulp in de
doorlopende reisverzekering, in het bui
tenland en beperkt in Nederland.
Zorgverzekering
Besparen op zijn zorgverzekering zal Van
den Bosch niet lukken, heeft de Indepen-
der-adviseur uitgerekend. Van den
Bosch is, samen met zijn 11-jarige doch
ter en partner, royaal collectief
verzekerd bij IZA en betaalt daarvoor een
relatief lage premie. ,,Dat kan niet goed
koper met de aanvullende dekkingen die
zij belangrijk vinden'', aldus Campmans.
Dat vermoedde Van den Bosch zelf
ook al. ,,Ik vergelijk elk jaar de zorgverze
keringspremies, maar met een overstap
ben ik altijd duurder uit. Voor mij speelt
mee dat ik vanwege gezondheidsproble
men de laatste jaren veel voordeel heb
gehad van mijn ziektekostenverzekering.
Die ruil ik echt niet zomaar in.''
De Subaru Forester is nu louter
leverbaar als mild-hybride. Daardoor is
hij zuiniger dan voorheen, maar trekt hij
ook minder gewicht aan caravan.
Waag het niet naar een haas in de
wei te kijken! Wie als bestuurder
van deze Subaru een paar tellen
niet op de weg let, wordt onher
roepelijk gecorrigeerd door de
veiligheidssystemen. Het Driver Monitoring Sys
tem (boven op het dashboard) volgt de richting
waarin je kijkt en grijpt in zodra je blijkbaar niet
alert bent. Dan klinken piepjes en verschijnen
vermanende boodschappen als 'Kijk naar de
weg!' of 'Blijf waakzaam'.
Sensoren aan de zijkant van de Forester moni
toren de dode hoeken, stereocamera's achter de
voorruit richten zich op het wegdek en zo cre-
eert Subaru een digitaal vangnet. Zelfs als het
donker is, knippert er in de dakbekleding een
rood lampje naast de knop om nooddiensten op
te roepen, die verplicht is in nieuwe auto's.
Het gepiep - en het lampje - wordt al gauw
irritant. Je kunt de systemen uitzetten, maar na
elke rit zet de Forester ze weer aan. ,,Uit veilig
heidsoverwegingen'', legt een woordvoerder van
Subaru uit. ,,Onze Foresterklanten zijn over het
algemeen wat ouder en voelen zich juist onder
steund door al deze veiligheidsvoorzieningen.''
Qua inzetbaarheid scoort de Forester als van
ouds: de grote bagageruimte is prima toeganke
lijk en er zijn speciale opstapjes om bagage mak
kelijker op de stevige dakdragers te laden. Met de
standaard vierwielaandrijving kom je goed
vooruit op slecht terrein en op glad wegdek.
Door de toevoeging van een elektromotor en
een kleine batterij - die je niet kunt opladen - is
deze Subaru een iets minder goede caravantrek
ker: de vorige Forester was nog goed voor 2000
kilo geremd aanhangergewicht, bij de e-Boxer is
dat 1870 kilo. Ten opzichte van de concurrentie
is dit nog steeds behoorlijk.
De elektrische ondersteuning blijkt minimaal
van invloed op het brandstofverbruik: met zijn
kleine batterij kan de Forester slechts korte
stukjes volledig elektrisch rijden, waardoor het
gemiddelde benzineverbruik niet snel onder
onze score van 1:11,6 zal zakken.
Plus
Min
Eindcijfer
Conclusie
GO VRIJDAG 7 AUGUSTUS 2020
111
s
Zolang er wat in het vat zit, kan er
geschonken en gedronken worden
op je zomerfeestje. Het gezelschap
kan maar beter klein en fijn blijven,
zeker met het oog op de 1,5 meter
afstand, maar vooral ook omdat er 3
liter van je favoriete wijn in past. Het
miniwijnvat is gemaakt van eikenhout.
Gezien voor 49,95 euro.
Financieel adviseurs van online vergelijker Independer
vlooien op verzoek uw vaste uitgaven door
-
Independer is onderdeel van DPG
Mediagroep, waartoe ook deze
krant behoort. Het advies voor het
best passende alternatieve
product is een momentopname.
Subaru Forester 2.0i
e-Boxer (163 pk/120 kW), vanaf €39.156
- ROLAND TAMELING
O Zeer ruim, comfortabel interieur.
O Veel veiligheidssystemen.
O Vierwielaandrijving standaard.
O Veiligheidssystemen wekken irritatie op.
O Niet veel zuiniger dan voorheen.
O Een lager trekgewicht.
Ondanks de toevoeging van een elektromotor is de
Forester e-Boxer nog altijd geen écht zuinige auto,
mede door de permanente vierwielaandrijving, het
hoge koetswerk en zijn fikse gewicht. Wel biedt hij
veel comfort, ruimte en praktisch gemak.