16 ZEELAND BOEKINGSSITE POPULAIR Terwijl de complete reisbranche in het coronavoorjaar op z'n gat lag, kreeg boekingssite natuurhuisje.nl door het virus juist de wind in de zeilen. En hoe: wat ooit begon op een studentenkamer, groeide uit tot een miljoenenbedrijf. donderdag 6 augustus 2020 Peter Ullenbroeck Prinsenbeek Ze wisten bij natuur- huisje.nl, opgericht door de Prinsenbeekse broers Luuk en Tim van Oerle, niet wat ze zagen op die bewuste dinsdagavond 21 april. Het was de avond dat premier Rutte weer eens een van zijn befaamde perscon ferenties hield om het land te vertel len welke maatregelen er nu weer ge nomen moesten worden om de ver spreiding van het coronavirus tegen te gaan. ,,Ik weet nog'', vertelt hoofd mar keting Robert van Veen van natuur- huisje.nl, ,,dat een journalist op die persconferentie op een gegeven mo ment Rutte vroeg hoe het zat met va kanties. Mochten mensen met He melvaart of Pinksteren nog wel weg? Nou zei die toen, ik zou met Hemel vaart nog niet boeken, dat is niet ver standig, maar we gaan het niet ver bieden.'' Dat veel Nederlanders, het thuis zitten al flink moe, lak hadden aan dat advies, merkte Van Veen direct na de uitzending. ,,Het aantal bezoekers op onze site schoot werkelijk om hoog. Na die persconferentie zag je het aantal exploderen. Van 500 be zoekers naar 3000 per minuut. Let terlijk elke seconde kwamen er boe kingen binnen. Had ik nog nooit meegemaakt, bizar gewoon.'' Omzetstijging Ook daarna bleef het aantal boekin gen op een ongekend hoog peil, blijkt uit de cijfers die Van Veen laat zien. ,,In april zagen we al een groei van 80 procent en in mei ging het vervol gens helemaal los. Vergeleken met diezelfde maand vorig jaar zaten we op een omzetstijging van 400 pro cent. En eigenlijk is dat daarna nau welijks minder geworden. Deze zo mer zijn vrijwel alle huisjes bij ons op de site volgeboekt.'' Het kantoor van waaruit die boe kingen worden verwerkt en vragen van klanten worden beantwoord, staat op zo'n anoniem, nietszeggend industrieterrein aan de rand van Breda. In een onopvallend kantoor pand werken zo'n dertig, veelal jonge mensen. Hoewel de buitenkant kaal overkomt, doet het interieur wel recht aan de site waar natuur met hoofdletters geschreven wordt. Want in welk kantoor vind je, naast heel veel groen en nog meer land schapsfoto's aan de muren, een boomstronk met een vogelnestje erin? Dat vogelnestje heeft alles te ma ken met de hobby van de oprichters van natuurhuisje.nl, de broers Tim 1 1P» ui „1 li en Luuk van Oerle uit Prinsenbeek die in hun vrije tijd graag vogels spotten. In 2009 hadden ze het plan om dat in de Spaanse regio Extrama- dura te gaan doen. Hun belangrijkste wens: een huisje midden in de na tuur, niet op een park. Maar dat bleek op internet nauwelijks te vinden. Een gat in de markt dacht Luuk, des tijds student financiële economie in Tilburg. Natuurhuisje.nl was gebo ren. Studentenkamer Luuk bouwde de site en Tim ging vanaf zijn studentenkamer eigenaren van zomerhuisjes in de natuur bellen in een poging ze te overtuigen hun eigendom bij hen op de site te zetten. En dat is gelukt. In totaal zijn er mo menteel bij natuurhuisje.nl 15.000 huisjes te vinden, waarvan 4000 in Nederland. In het buitenland is de site te vinden onder namen als mai- sonnature.fr of naturhaueschen.de. Sinds corona is de omzet van de boekingssite enorm gegroeid. Van ie der huisje dat via natuurhuisje.nl wordt verhuurd gaat tien procent naar de ondernemers achter de site. In mei verviervoudigde de omzet en juni en juli waren topmaanden. Wat tien jaar geleden heel voorzichtig op een zolderkamertje begon is inmid dels uitgegroeid tot een miljoenen bedrijf. Vooral hondenbezitters zijn een belangrijke doelgroep voor de site. In één op de drie huisjes die via de site verhuurd wordt, is de viervoe ter welkom. Maar ook veel ouderen zonder kinderen en jongeren die graag met de mountainbike de na tuur in gaan, behoren tot de klanten kring. Van Veen: ,,Eigenlijk is ieder een een potentiële klant voor ons. De enige groep die we bij ons wat min der zien zijn de gezinnen met jonge kinderen, die kiezen vaak toch liever voor een vakantiepark." Ook bij de particuliere verhuurder is het succes van de site niet onopge merkt gebleven. Het aantal huisjes op de site is sinds corona met een derde toegenomen. Maar niet iedere bezit ter van een optrekje in het groen mag op de site. Van Veen: ,,We zijn best streng. Zo'n huisje moet ook echt in de natuur staan. Dat checken we met Google Maps en soms is er een fy sieke controle. En wat de klant aan geeft is natuurlijk ook belangrijk. Die moet wel een echte natuurervaring Robert van Veen in het kantoor van na- tuurhuisje.nl in Prin senbeek. ,,We gaan verhuizen naar een groter pand in Breda." Dit concept werkt, dat hebben we inmiddels wel bewezen - Robert van Veen hebben. Als dat vaak niet zo is, dan halen we het huisje er weer af." Inmiddels is het aantal verhurin gen via natuurhuisje.nl de 1 miljoen gepasseerd. Voor ieder verhuurd huisje werd de afgelopen jaren een boom op Madagaskar, voor de kust van Afrika, geplant. ,,Een mooie mijl paal en een goed moment om iets an ders te gaan doen. In plaats van bo men ver weg planten gaat de site lo kale natuurprojecten in Nederland steunen. ,,Dichter bij huis, net als de huisjes die we verhuren. Dat past be ter bij ons", legt Van Veen uit. Meer personeel De zaken gaan inmiddels zo goed dat natuurhuisje.nl gaat verhuizen. Deze week wordt er verhuisd naar een nieuw pand, dicht tegen het centrum van Breda aan en vlak bij het station. ,,Zodat onze medewerkers met de trein kunnen komen en het pand is ook wat groter dan waar we nu zit ten, zodat we ook meer personeel kunnen aannemen. Want we willen blijven doorgroeien, in Nederland maar ook daarbuiten. Dit concept werkt, dat hebben we inmiddels wel bewezen." VL Coronacrisis zorgt voor boost bij natuurhuisje.nl FOTO RENÉ SCHOTANUS/PIX4PROFS

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 55