L 16 ZEELAND INTERVIEW GEERTEN VERBERKMOES Bergenaar Geerten Verberkmoes maakt muziekinstrumenten en volgde het spoor van de Franse vioolbouwer Boussu. ,,Hij bouwde de viool op vanaf het achterblad.'' Niet zo maar instrumenten. Nee, ze zijn gemaakt volgens de metho den van Benoit Joseph Boussu. Een vioolbouwer uit Noord-Frankrijk, werkzaam in Brussel rond 1750. Tot voor kort was er nog maar weinig over Boussu bekend. Totdat Verberk- moes de archieven indook en zijn le ven reconstrueerde. Op een komend najaar bij het gerenommeerde label Etcetera uit te geven cd komt alles sa men. Voor Verberkmoes is het een mijl paal en de afronding van zijn docto raatsproject. ,,De muziek is bedoeld om te klinken zoals deze ooit in het Brussel van de tijd van Bossou te ho ren was." Meteen volgt de relativering. ,,We zijn er destijds natuurlijk niet bij ge weest. Maar we onderzoeken een klankmogelijkheid die er toen kan zijn geweest." Brede smaak Verberkmoes ademt muziek. In zijn woning in de Bergse binnenstad is er geen ontkomen aan. Tot op de mag neten van zijn koelkast is zijn voor liefde voor de muziek herkenbaar. Wat meteen in het oog springt: een zelfde Höhner-gitaar als waar ooit zijn favoriet Prince de hemel mee be stormde. ,,Ik heb een brede smaak." In het ouderlijk huis hoorde hij al de muziek van de grote componisten, de categorie Bach-Vivaldi-Handel zeg maar. ,,Ergens in mijn achter hoofd is dat altijd wel blijven han gen." Langs vaderskant zijn er familiele den professioneel in de muziek te recht gekomen. Zelf speelde Verberk moes vroeger in gelegenheidsbandjes in de stad. „Bijvoorbeeld met het Jazzweekeinde." Als docent geniet hij nu van het delen van kennis, tijdens het begelei den van de studenten in het atelier of via theorievakken als chemie of akoestiek. En er is Boussu, die ietwat rechtlijnige instrumentenbouwer, met een geheel eigen werkwijze. ,,Ik onderzocht zijn leven, werk en bouwmethoden." Met passie vertelt Verberkmoes over zijn ruim 5 jaar durende Project Boussu. Op tafel liggen zijn bijdrages aan diverse vaktijdschriften, van het Engelstalige Early Music en het op vi ooladepten gerichte The Strad tot uitgaven van The Galpin Society, een toonaangevend genootschap als het gaat om muziekinstrumenten. Soms staat de Bergse instrumen tenbouwer op, om achter in zijn werkplaats de theorie te verduidelij ken met praktijkvoorbeelden. Inte- resse in barokinstrumenten heeft Verberkmoes altijd gehad. Maar na een bezoek aan het Muziekinstru mentenmuseum (MIM) in Brussel kwam alles in een stroomversnelling. Hij onderzocht er een viool van Boussu, nog helemaal in zijn origi nele staat. ,,Een uniek instrument." Ook een onveranderde cello van zijn hand was er te zien. Voor de lief hebber in Verberkmoes ging er een wereld open. ,,Ik wilde meer weten van die man." Verberkmoes dook de archieven in, soms online, maar vaker fysiek, met ook geregelde bezoeken aan het re gionaal archief in Lille. Eén van de dingen die hij ontdekte: Boussu was Hij heeft mogelijk ook in Leiden gewoond PASPOORT behalve instrumentenbouwer ook notaris. In het kader van zijn onder zoek analyseerde Verberkmoes circa 200 door Boussu opgestelde aktes, in het Frans van diens tijd. Verslagen van rechtszaken werden eveneens doorgespit. Voor alle juridische de tails kreeg hij hulp van twee rechts geleerden. Verberkmoes volgde het spoor van de instrumentenbouwer, via Luik, Brussel naar Amsterdam. ,,Mogelijk heeft hij ook nog een tijdje in Leiden gewoond en gewerkt." Het resultaat van al dat speurwerk: een onlangs door hem met succes verdedigd doctoraatsproefschrift. De omvang heeft Verberkmoes zelf ook verrast. ,,Meer dan een regeltje of drie wordt er in standaardwerken meestal niet aan hem gewijd. Mijn onderzoek draagt bij aan een meer divers beeld van achttiende-eeuwse vioolbouw, ook door de multidisciplinaire aan pak." CT-scan Uiteraard verdiepte Verberkmoes zich ook in de bouwwijze van Boussu. ,,De methoden bij het bou wen van een viool waren vroeger per maker en per regio verschillend. Ie dereen had zo'n beetje een eigen ma nier." De uitdaging voor Verberkmoes: op basis van twee zeer goed bewaard gebleven voorbeelden replica's bou wen. Een proces waar de meest inno vatieve technieken bij worden toege past. Neem bijvoorbeeld de in een Brussels ziekenhuis uitgevoerde CT- scan van de originele viool uit het MIM. ,,Het was natuurlijk al bijzon der dat een dergelijk fragiel instru ment het museum mocht verlaten." Wat Boussu onderscheidt van vele anderen? ,,Hij werkte zonder binnen- mal en bouwde de viool op vanaf het achterblad." In zijn Bergse atelier bouwde Ver- berkmoes drie violen en een cello. Zijn achtergrond in scheikunde kwam goed van pas. ,,De vernis is zelf gemaakt, op basis van oude recep ten." Een muzikale uitvoering met de retro-instrumenten was al lang een wens van Verberkmoes. Voor corona werd opgetreden, in Vlaanderen maar ook in het Bergse Markiezen hof. Later dit jaar staat nog een optre den in het Vleeshuismuseum in Ant werpen op het programma. woensdag 5 augustus 2020 VL Bergenaar duikt in verleden Franse vioolbouwer Boussu Ben van den Aarssen Bergen op Zoom Binnenkort is het voor ie dereen te horen. Muziek uit de Belgische barok, gespeeld op twee violen en een cello. Instrumen ten die door Geerten Verberkmoes eigenhandig zijn gemaakt. ▲Geerten Verberk moes met de cello die hij volgens de me thode van Benoit Jo seph Boussu maakte. FOTO TON NY PRESSER/PIX4PROFS - Geerten Verberkmoes Naam: Geerten Verberkmoes Leeftijd: 51 jaar Geboorteplaats: Bergen op Zoom Woonplaats: Bergen op Zoom Burgerlijke Staat: relatie met Clau dia, vader van Daan Opleiding: Scheikunde, Universiteit Utrecht/Instrumentenbouw, Hoge school Gent/Kunstwetenschappen, Universiteit Gent Functie: docent Koninklijke Acade mie Schone Kunsten, Gent. Passie: muziek, instrumentenbouw

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 55