ECONOMIE 19 ALLES OVER JE NIEUWE LAPTOP ook op kantoren in Amsterdam Supermarkt Dirk begint prijzenoorlog leen maar plus plus plus geweest'', voegt Bolte eraan toe. De bestuur der vindt dat de reissite nu niet hoeft aan te komen met een verhaal dat er geen geld meer is. ,,Dan is er gewoon onbehoorlijk bestuurd. Dan heb je geen rekening gehou den met neergang.'' De vakbond hoopt op een sociaal plan, zonder gedwongen ontslagen. Booking is overigens een van de laatste grotere wereldwijde reisorganisaties die een grote ontslagronde aankondigt. Het flinke verlies aan banen bij Booking is vergelijkbaar met dat van andere reisplatforms, die ook Fastfood, vakantieparken en campings komen redelijk door de crisis door toegenomen binnenlands toerisme zwaar te lijden hebben onder de crisis. Zo meldden huizenverhuur- site Airbnb en platform TripAdvi- sor al dat zij ook afscheid nemen van een kwart van het personeel. Online reisbureau Expedia kon digde ook aan drieduizend banen te schrappen. Taxi-app Uber gaat uit van zo'n 15 procent minder banen. FNV-bestuurder Bolte denkt niet dat het hierbij zal blij ven. ,,Er zullen meer bedrijven vol gen met dramatische omzet cijfers.'' Paul Metzemakers, econoom bij ABN Amro, houdt daar ook reke- ning mee. Hij verwacht dat meer grote bedrijven de komende tijd af scheid nemen van personeel. Hij verwacht dat de sector dit jaar met 40 procent krimpt en ook volgend jaar nog niet terug zal zijn op het niveau van voor de pandemie. „Fastfood, vakantieparken en tot op zekere hoogte ook campings komen redelijk door de crisis, van wege het toegenomen binnen landse toerisme. Het sterk gedaalde internationale toerisme en zakelijk verkeer is vooral voor hotels en de reisbranche een aderlating. Daar is het echt dramatisch.'' Het is niet voor het eerst dat er een prijzenoorlog in de super markt uitbreekt. Vorig jaar ver laagden Dirk én Plus de prijzen van een aantal artikelen, waar Albert Heijn op inhaakte. Deze keer was AH het eerst aan de beurt bij Dirk. De twee concur rerende winkels zitten bijvoor beeld in hetzelfde winkelcen trum in Hoofddorp. Een lijst van A-merkproducten cola, choco mel, chips, kwark, pindakaas en koek leverde een verschil op van 12,77 euro. ,,Het vergelijken van kassa bonnetjes van zo'n 25 producten is niet iets nieuws'', reageert een woordvoerder van Albert Heijn. ,,Het zegt niets over wat de klant aan de kassa betaalt.'' Iedere klant kiest namelijk andere pro ducten. De vergelijking van kassabon nen met Jumbo van afgelopen week viel opnieuw uit in het voordeel van Dirk. Het verschil bedroeg deze keer 6,24 euro. ,,We herkennen ons niet in het beeld dat Dirk van den Broek neerzet'', aldus een Jumbo woordvoerder. „Klanten kunnen bij Jumbo rekenen op altijd lage prijzen. Onze prijsmeters con troleren iedere dag de prijzen bij supermarkten in Nederland om dat te garanderen." Toch: het klopt dat Dirk goed koper is dan Albert Heijn en Jumbo, zegt Inprijsverhoogd.nl, de website die dagelijks tiendui zenden online prijzen van supermarkten bijhoudt. ,,Bij Albert Heijn is het duidelijk. Bij Jumbo is het ingewikkelder, omdat de winkels hun prijzen lokaal aanpassen aan de laagste prijs in de markt.'' TWEAKERS.NET/BACKTOSCHOOL tweakers woensdag 5 augustus 2020 - Paul Metzemakers, ABN Amro Supermarktketen Dirk is op oorlogspad. Na wekenlang de eigen lage prijzen als het 'nieuwe normaal' te hebben aangeduid, vergelijkt Dirk de kassabon nu met die van Albert Heijn en Jumbo. De boodschap is duidelijk: bij Dirk ben je goedkoper uit. Ellen den Hollander Den Haag 5*1» MILJARD Via gunstige regelingen met de Belasting dienst in de afgelopen jaren genoot Booking bijna 1,8 miljard euro belasting voordelen. MILJOEN Vorige maand bleek dat het online platform uiteindelijk bijna 65 miljoen euro aan loonsteun had gekregen van de overheid, en daarmee na KLM en NS de grootste ontvanger was van de steun. Toeristen op het Damrak in Amsterdam. foto hollandse hoogte BACK TO SCHOOL? CHECK ONZE AANTEKENINGEN

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 19