©NDERNEMER r 1 Mkb'ers bestaan niet Won Yip geeft drie zakelijke overlevingstips 'We denken na over een tweede versie, die ook geluid kan maken' I deondernemer.nl 'Ik heb mijn sleutel wel eens drie keer achter elkaar in een verkeerde Swapfiets gedaan' Waar had je je fiets ook alweer neergezet? Youri van Vilsteren (21Luuk Toonstra (25) en Gijs Koopmans (23) bedachten een oplossing voor dat probleem: de 'flitsbel'. Grote bedrijven melden zich nu om samen te werken met de Student Company van het Jaar. Het is iedereen weleens over komen: na een afspraak wil je je fiets ophalen bij de openbare stalling, maar ineens weet je niet meer waar je die had neergezet. ,,Zeker als je een deel- fiets gebruikt is dat een probleem,'' zegt mede-oprichter van Flitsbel Luuk Toonstra. ,,Ik woon in Groningen en daar heb je heel veel Swapfietsen, die tegenwoordig allemaal grijs zijn. Ik heb mijn sleutel weleens drie keer achter elkaar in de verkeerde fiets gedaan.'' Toonstra studeert aan de Hanzehoge school in Groningen en deed via zijn opleiding mee aan het ondernemer schapsprogramma Student Company van stichting Jong Ondernemen. Fel flikkerend lampje Toen hij en zijn studiegenoten de opdracht kregen een probleem op te lossen waar ze zelf vaak tegen aanliepen, hoefden ze niet lang na te denken. Ze bedachten een fietsbel met ledverlichting die door middel van een sleutel op honderd meter afstand te bedienen is. Door het fel flikkerend lampje kun je je fiets dan van verre zien staan. ,,Het leek ons iets waar een grote markt voor is. Daarom zijn we meteen op zoek gegaan naar partners. We hadden voor het winnen van de prijs ook al afspraken met een Nederlandse fabrikant van fietsbellen. Ik denk dat we hier-door opvielen bij de jury van de Student Company van het Jaarverkiezing.'' Die was inderdaad onder de indruk van het ondernemer schap achter Flitsbel, zo bleek uit het juryrapport bij de online uitreiking op 15 juni, die werd georganiseerd door stichting Jong Ondernemen. Sinds het winnen van de prijs heeft Flitsbel niet te klagen over aandacht. ,,Meteen de volgende ochtend werden we gebeld door een aantal kranten en we zijn inmiddels ook in de uitzending van RTV Noord en op Qmusic geweest. Ook werden we al benaderd door meerdere bedrijven die interesse heb ben in een samenwerking, waaronder bedrijven die zich bezighouden met sharing bikes en fietsaccessoires. Daar zit ook een aantal grote namen tussen.'' 5000 bellen Toonstra en zijn studiegenoten maken van deze ongewone zomervakantie gebruik om nog verder te bouwen aan hun onderneming. ,,We willen nu kijken met welke partners we samen kunnen werken en verschillende samples van de Flitsbel laten produceren. We kijken ook naar andere producten en denken na over een tweede versie, die geluid kan maken en werkt met bluetooth. We zijn bovendien op zoek naar meer partners. Hopelijk liggen we over een jaar dan overal in de winkels en hebben we in ieder geval 5000 bellen verkocht.'' 1. 'Ik neem elke maatregel, ook als later blijkt dat het om schijnveiligheid gaat' 2. 'Prioriteit is het managen van de dagelijkse cashflow' 3. 'Gebruik je gezonde verstand bij het aansturen en motiveren van je mede werkers' Laatst nog kreeg ik de vraag: 'Hoeveel mkb'ers zijn er eigenlijk in Nederland?' Geen, antwoordde ik. 'Géén?' was de verbaasde reactie. In al die jaren dat ik in Onder nemersland rondloop, ben ik nog nooit iemand tegengekomen die zei dat-ie mkb'er was. Nog nooit. Los van het taalkundige - kan iemand überhaupt een midden- en kleinbedrijf'er zijn - heeft het ook iets lulligs door de woorden 'midden' en 'klein'. Terwijl er bedrijven zijn die tot deze categorie behoren met honderden medewerkers en vele tientallen miljoenen omzet. Wat nou midden en klein? Ondernemers, die zijn er wel, ontzettend veel in Nederland. Het zijn er inmiddels ruim 1.7 miljoen die voor eigen rekening en risico ondernemen. Daarvan zijn er ruim 1,3 miljoen zzp'er. Die kom ik overigens wel veel tegen, mensen die zichzelf zzp'er noemen. Dan moet ik altijd vragen wat ze nou precies doen. Waarom zeggen ze dat niet gewoon? Pech-professional Waarom noemt iemand zichzelf zzp'er? Dan presenteer je jezelf met iets dat je niet hebt: perso neel. Dan kun je je net zo goed zzb'er noemen als je geen buren hebt, een vrijstaande professio nal. Of een zzd'er als je niet echt een doel hebt, een beetje een zoekende professional zeg maar, of een zzg'er als je weinig geluk hebt; een pech-professional. Laten we de regels maar eens herschrijven voor deze onder nemers, voor eens en voor altijd. Dat zijn ze in de basis allemaal: ondernemers en dan het liefst geschreven met een hoofdletter O. Heel eenvoudig: zonder klanten geen inkomen, als ze hun rekeningen niet betalen gaan ze failliet en als ze failliet zijn, is er geen finan cieel vangnet voor ze. Binnen die groep zijn zo'n 400.000 mensen eigenaar van een bedrijf. 'Ik ben eigenaar van accountantskantoor, schilders bedrijf, restaurant' - enzovoorts. DGA rekenen we in dit geval ook nog goed. Dan weten we ook dat ze de baas zijn van die hut. Stel je voor met je passie Ik stel voor dat de 1,3 miljoen ondernemers die geen mensen in dienst hebben, zich voorstel len met hun professie: 'Ik ben accountant, schilder, kok'. Gaat toch net iets meer trots en pas sie van uit dan van zzp'er, laat staan mkb'er. Het kan trouwens nog veel erger. Ik kom nog heel vaak mensen tegen die zeggen 'ik sta voor de klas' of 'ik zit bij de gemeente'. Passielozer kun je een beroep niet beschrijven. Je zet je wekker toch niet vijf dagen in de week om ergens te gaan staan of zitten? volg ons op nraoQfi) Fel flikkerend lampje om je fiets terug te vinden Scan de QR-code om Won Yips tips volledig te lezen, plus zijn tien belangrijkste aandachts gebieden voor ondernemers op deondernemer.nl Horecaondernemer Won Yip voerde naar éigen inzicht per 1 augustus een mondkapjesplicht in voor zijn 460 per soneelsleden. Nu deelt hij drie 'zakelijke overlevingstips' voor ondernemers. Dit moet Won Yip eerst van het hart: ,,Er is over duidelijk sprake van willekeur. De horeca krijgt traditiegetrouw te maken met verscherpte regels die voor andere branches klaarblijkelijk niet gelden. Drie horecabedrijven worden met naam genoemd in de media. Ik begrijp dat dit gebeurt, maar het is de GGD bekend dat er ook besmettin gen zijn bij onder meer supermarkten en daar hoor je totaal niets over." Dan Won Yips drie tips: ,,Één besmette medewerker kan leiden tot sluiting van verschillende zaken voor tenminste veertien dagen en dit moet ik te allen tijde zien te voorkomen. Het gaat er niet om wat ik vind, we hebben nu te maken met protocollen en nood verordeningen die voor deze situatie gelden." ,,Kijk kritisch naar de kostenstructuur en werk verschillende opstartscenario's uit, waarbij je rekening houdt met de huidige en steeds veran derende regelgeving." ,,Bij de 'herstart' ligt de primaire focus op hygiëne, uitstraling naar de gast en de multi- inzetbaarheid van het personeel. Om met teams vooruit te kijken is expertise, ervaring, creativi teit en, belangrijk, gezond verstand nodig. Zo kunnen de uitdagingen, spanningen en angsten worden gemanaged met als resultaat focus op het herstellen van de business." Gerard van den Broek is directeur van De Ondernemer (DPG Media) en roept op ondernemers te supporten, juist nu! GERARD VAN DEN BROEK OVER ONDERNEMEN Dit is een wekelijkse uitgave van De Ondernemer De artikelen worden geschreven door de redactie van De Ondernemer, deels in samenwerking met betalende partners. Meer praktische tips en inspirerende verhalen? Ga naar deondernemer.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 19