BEWAAR AL M ROM D u Rik Mol (36), trompettist ,,Ik ben trompet gaan spelen omdat het geluid mij greep. Dat vind ik nog steeds het mooie van de trompet: hij benadert de menselijke stem heel erg, waardoor je er alle emoties in kwijt kunt. Eigenlijk is het een simpel in strument. Een gebogen holle buis met drie ventielen. De klank zit voor een groot deel niet daarin, maar in de trom pettist. Die maakt het geluid met en in zijn mond: zijn tong, zijn lippen, zijn wangen, zijn adem, alles eigenlijk. De trompet fungeert als verster ker. Dat maakt het geluid per definitie ook altijd persoonlijk. Als iemand anders op mijn trompet zou spelen, zou dat anders klinken. Ik kom uit een muzikale fami lie. Iedereen bespeelt wel een instrument, maar ik ben de enige die beroepsmusicus is geworden. Op mijn zevende ben ik met trompet begon nen. Ik had het grote geluk dat ik de best mogelijke leraar had, Huug Steketee. Hij speelde in het Residentie Orkest en was leraar aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag, waar ik nu zelf ook docent ben. Trompet spelen ligt binnen ieders bereik. Mijn bes-trom pet kost 2000 euro. Daarvoor heb ik een uitstekend, profes sioneel instrument. Het is een prototype van Yamaha; ik ben ook betrokken bij de ontwik keling van nieuwe modellen. Ik heb thuis een wand in mijn studio die ik weleens gek scherend the graveyard noem. Daar hangen negen trompetten waarop ik lang heb gespeeld, inclusief het instrument waarmee ik als kind begon. Als ik na een optreden thuiskom, zet ik meestal mijn koffer in de studio. Ik heb een koffer die blijft drijven en waar je met een auto overheen kunt rijden, zo goed is mijn instru ment beschermd. Als ik mijn tanden poets voordat ik naar bed ga, loop ik vaak nog even naar de trompettenwand.''

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 99