BEWAAR AL M
ROM
D
u
Rik Mol (36), trompettist
,,Ik ben trompet gaan spelen
omdat het geluid mij greep.
Dat vind ik nog steeds het
mooie van de trompet: hij
benadert de menselijke stem
heel erg, waardoor je er alle
emoties in kwijt kunt.
Eigenlijk is het een simpel in
strument. Een gebogen holle
buis met drie ventielen. De
klank zit voor een groot deel
niet daarin, maar in de trom
pettist. Die maakt het geluid
met en in zijn mond: zijn tong,
zijn lippen, zijn wangen, zijn
adem, alles eigenlijk. De
trompet fungeert als verster
ker. Dat maakt het geluid per
definitie ook altijd persoonlijk.
Als iemand anders op mijn
trompet zou spelen, zou dat
anders klinken.
Ik kom uit een muzikale fami
lie. Iedereen bespeelt wel een
instrument, maar ik ben de
enige die beroepsmusicus is
geworden. Op mijn zevende
ben ik met trompet begon
nen. Ik had het grote geluk
dat ik de best mogelijke
leraar had, Huug Steketee.
Hij speelde in het Residentie
Orkest en was leraar aan het
Koninklijk Conservatorium in
Den Haag, waar ik nu zelf ook
docent ben.
Trompet spelen ligt binnen
ieders bereik. Mijn bes-trom
pet kost 2000 euro. Daarvoor
heb ik een uitstekend, profes
sioneel instrument. Het is een
prototype van Yamaha; ik ben
ook betrokken bij de ontwik
keling van nieuwe modellen.
Ik heb thuis een wand in mijn
studio die ik weleens gek
scherend the graveyard
noem. Daar hangen negen
trompetten waarop ik lang
heb gespeeld, inclusief het
instrument waarmee ik als
kind begon. Als ik na een
optreden thuiskom, zet ik
meestal mijn koffer in de
studio. Ik heb een koffer
die blijft drijven en waar je
met een auto overheen kunt
rijden, zo goed is mijn instru
ment beschermd. Als ik mijn
tanden poets voordat ik naar
bed ga, loop ik vaak nog even
naar de trompettenwand.''