Ze schiet in de lach. ,,Nou, dat ben ik ook. Kom maar op.'' ,,Oeh, een oudje! Grappige uitspraak... Trut tig is misschien een flauw woord, maar ik kom wel uit een beschermd, degelijk, net middenstandsgezin uit Den Bosch. De grootste uitspatting was van mijn oudste broer, die stopte met zijn studie. Beetje provo, liet zijn haar groeien. Mijn broers zijn allebei opgegroeid met jasje-dasje. Heel keurig. De oudste, veertien jaar ouder dan ik, brak los. Hij ging op blote voeten lopen, zijn vriendin mocht van hem studeren en dan zou hij wel geld verdienen. Mijn ouders dachten echt dat hij zijn toekomst vergooi de. Ik was het vierde kind, het nakomertje en, dat moet ik ook zeggen: wat de meisjes deden, was voor mijn ouders toch wel ietsje minder interessant. Heel traditioneel. Ter wijl mijn moeder wel zelfstandig was. Ze werkte, zat voor de VVD in de gemeente raad, was best vooruitstrevend. Ik koos voor de toneelschool in Maastricht, dat was niet gebruikelijk. Achteraf beschouwd had ik dat nodig om eruit te breken, om niet veilig in Brabant te blijven hangen.'' Ze roert in haar thee. Terwijl ze nadenkt kijkt ze haast afwezig door het raam naar de gracht. ,,Ja... Afstandelijk, zodat mensen niet dichtbij konden komen. Dat had ik als tiener al. Nu ben ik socialer, ik ontwikkelde mezelf pas laat. Ik zat in mijn schulp en wist niet hoe ik daar uit moest kruipen. Dat was zelfs nog zo toen ik al met Antonie was. Bij hem kon ik mezelf zijn, bij anderen hield ik nog dat scherm omhoog.'' ,,Dat zal rond 2000 zijn geweest. Ik had minder werk dan Antonie, terwijl ik mezelf een betere acteur vond. Toen ik dat tegen hem zei, was zijn antwoord: 'Dat ben ik met je eens.' Ik vroeg: 'Hoe bedoel je?' 'Ja', zei hij, 'jij leeft natuurlijk altijd een beetje met de voet op de rem.' En toen klikte er iets bij me. Beeldend als ik ben, zag ik het meteen voor me. Ik stelde me voor niemand open, behalve voor Antonie. Ik vroeg hem wat ik moest doen en hij zei: 'Misschien je voet van de rem halen?' Er waren toen audities voor Rozengeur Wodka Lime. Hoewel ik al voor een toneel rol was vastgelegd, gaf ik me daar toch voor op. Gewoon doen, voet van de rem. Ik kreeg de rol en ontmoette op de set Barry Atsma en Medina Schuurman, met wie ik dierbare vriendschappen heb gekregen. Dat voelde als een cadeautje voor die voet van de rem.'' ,,Wat een rare opmerking! Ik had toen nog niet eens kinderen. Ik heb inderdaad in de Playboy gestaan. Heel decent hoor, geen rare foto's. Inmiddels weet ik natuurlijk benieuwd hoe je daar nu tegen aankijkt. Uit 1995: 'Als ik niet voor acteren had gekozen, zou ik een beetje truttig zijn geworden, een huismus.' PASPOORT Isa Hoes Geboren 13 juni 1967 in Leiden. Opleiding Toneelacademie in Maastricht. Loopbaan Brak door met haar rol van Myriam in Goede tijden, slechte tijden O Speelde in theater, films en series als De gelukkige huis vrouw, Rozengeur Wodka Lime 2 Celblok H Stars. Schreef Toen ik je zag, een boek over het verlies van haar man. Samen met Medina Schuur man schreef ze Te Lijf, de kunst van het mooi ouder worden en I'M Lijfboek, en met haar dochter Vlinder het kinder boek Engel, dat nu is verfilmd. Privé Alleenstaand; moeder van Merlijn (21) en Vlinder (15). Uit 1996: 'Ik had vroeger de neiging om iedereen stom te vinden. Ik nam een hautaine houding aan om niet te worden gekwetst.' Hoe heb je dat doorbroken? Uit 1996: 'Ik heb een gesprek met Play boy gehad. Dat is iets voor later, zodat ik tegen mijn kinderen kan zeggen: zo zag mama eruit.' ZATERDAG 1 AUGUSTUS 2020 11

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 91