Ze schiet in de lach. ,,Nou, dat ben ik ook.
Kom maar op.''
,,Oeh, een oudje! Grappige uitspraak... Trut
tig is misschien een flauw woord, maar ik
kom wel uit een beschermd, degelijk, net
middenstandsgezin uit Den Bosch. De
grootste uitspatting was van mijn oudste
broer, die stopte met zijn studie. Beetje
provo, liet zijn haar groeien. Mijn broers
zijn allebei opgegroeid met jasje-dasje. Heel
keurig. De oudste, veertien jaar ouder dan
ik, brak los. Hij ging op blote voeten lopen,
zijn vriendin mocht van hem studeren en
dan zou hij wel geld verdienen. Mijn ouders
dachten echt dat hij zijn toekomst vergooi
de. Ik was het vierde kind, het nakomertje
en, dat moet ik ook zeggen: wat de meisjes
deden, was voor mijn ouders toch wel ietsje
minder interessant. Heel traditioneel. Ter
wijl mijn moeder wel zelfstandig was. Ze
werkte, zat voor de VVD in de gemeente
raad, was best vooruitstrevend. Ik koos voor
de toneelschool in Maastricht, dat was niet
gebruikelijk. Achteraf beschouwd had ik
dat nodig om eruit te breken, om niet veilig
in Brabant te blijven hangen.''
Ze roert in haar thee. Terwijl ze nadenkt
kijkt ze haast afwezig door het raam naar
de gracht. ,,Ja... Afstandelijk, zodat mensen
niet dichtbij konden komen. Dat had ik als
tiener al. Nu ben ik socialer, ik ontwikkelde
mezelf pas laat. Ik zat in mijn schulp en wist
niet hoe ik daar uit moest kruipen. Dat was
zelfs nog zo toen ik al met Antonie was. Bij
hem kon ik mezelf zijn, bij anderen hield ik
nog dat scherm omhoog.''
,,Dat zal rond 2000 zijn geweest. Ik had
minder werk dan Antonie, terwijl ik mezelf
een betere acteur vond. Toen ik dat tegen
hem zei, was zijn antwoord: 'Dat ben ik met
je eens.' Ik vroeg: 'Hoe bedoel je?' 'Ja', zei hij,
'jij leeft natuurlijk altijd een beetje met de
voet op de rem.' En toen klikte er iets bij
me. Beeldend als ik ben, zag ik het meteen
voor me. Ik stelde me voor niemand open,
behalve voor Antonie. Ik vroeg hem wat ik
moest doen en hij zei: 'Misschien je voet
van de rem halen?'
Er waren toen audities voor Rozengeur
Wodka Lime. Hoewel ik al voor een toneel
rol was vastgelegd, gaf ik me daar toch voor
op. Gewoon doen, voet van de rem. Ik kreeg
de rol en ontmoette op de set Barry Atsma
en Medina Schuurman, met wie ik dierbare
vriendschappen heb gekregen. Dat voelde
als een cadeautje voor die voet van de rem.''
,,Wat een rare opmerking! Ik had toen nog
niet eens kinderen. Ik heb inderdaad in de
Playboy gestaan. Heel decent hoor, geen
rare foto's. Inmiddels weet ik natuurlijk
benieuwd hoe je daar nu tegen aankijkt.
Uit 1995: 'Als ik niet voor acteren had
gekozen, zou ik een beetje truttig zijn
geworden, een huismus.'
PASPOORT
Isa Hoes
Geboren
13 juni 1967 in
Leiden.
Opleiding
Toneelacademie
in Maastricht.
Loopbaan
Brak door met haar
rol van Myriam
in Goede tijden,
slechte tijden O
Speelde in theater,
films en series als
De gelukkige huis
vrouw, Rozengeur
Wodka Lime 2
Celblok H
Stars. Schreef Toen
ik je zag, een boek
over het verlies van
haar man. Samen
met Medina Schuur
man schreef ze Te
Lijf, de kunst van het
mooi ouder worden
en I'M Lijfboek, en
met haar dochter
Vlinder het kinder
boek Engel, dat nu
is verfilmd.
Privé
Alleenstaand;
moeder van Merlijn
(21) en Vlinder (15).
Uit 1996: 'Ik had vroeger de neiging om
iedereen stom te vinden. Ik nam een
hautaine houding aan om niet te worden
gekwetst.'
Hoe heb je dat doorbroken?
Uit 1996: 'Ik heb een gesprek met Play
boy gehad. Dat is iets voor later, zodat
ik tegen mijn kinderen kan zeggen: zo
zag mama eruit.'
ZATERDAG 1 AUGUSTUS 2020 11