SCHOOLVOORBEELD De manier waarop de docent textielbewerking van Latara Schellen (39) zich verzette tegen een conservatief schoolbestuur is haar altijd bijgebleven. Van welke docent kreeg jij les voor het leven? ,,'En jullie gaan mee', zei Leni Hae- nen. 'Want het draait om jullie.' In 2007 zat ik in de leerlingenraad van de Bernard Lievegoed School in Maastricht, een vrije school waar je vmbo en havo kon doen. Op een middag vergaderden we over een conflict. Als relatief kleine school zou den we worden opgeslokt door een scho lengemeenschap die er financieel minder goed voor stond, waardoor geld van onze school naar andere scholen zou stromen. We hadden die dag te horen gekregen dat de school niet langer haar eigen naam mocht voeren, zelfs niet op de gevel. Wij van de leerlingenraad wilden hiertegen in verzet komen. Maar hoe? Toen stapte Leni binnen, onze docent textielbewerking. Ze droeg altijd felrode lippenstift en gekleurde broeken. Ze liep op grote, Dr. Martens-achtige schoenen. Een stoere vrouw. Ik herinner me dat ik een keer mijn haar had geknipt en er heel zoet uitzag met mijn krullen. Leni zei: 'Nu lijk je een lief meisje, maar dat ben je helemaal niet.' Dat is ook zo, dacht ik, ik ben geen lief meisje, mis schien moet ik dat ook niet willen zijn. Het is voor een jong meisje belangrijk stoere vrouwen om zich heen te hebben. Dan leer je zelf ook meer te durven. 'We gaan naar het bestuur toe', zei Leni die middag, 'omdat de zaak uit de hand is gelopen. We hopen het conflict te kunnen de-escaleren en het bestuur te overtuigen van onze standpunten. Daarom wil ik dat jullie meegaan. Wij kunnen allerlei bu reaucratische besluiten nemen, maar uit eindelijk maken wij een school voor jullie. Ik wil ook graag dat jullie het woord voeren en vertellen waarom de Bernard Lievegoed School zelfstandig moet blijven.''' „Eerder had ik op een andere middelbare school gezeten, waar ik alleen maar onvol doendes haalde. Maar hier werd niet ge keken naar wat je niet kon, maar naar wat je wél kon. Die persoonlijke aandacht had ervoor gezorgd dat ik was opgebloeid. En de aandacht die de school besteedde aan persoonlijke vorming, textiel, kunst, thea ter en dans had mij ook goed gedaan. Ik had altijd een grote mond, ik wilde wel vertellen waarom deze school mij ver trouwen had gegeven en waarom ik dacht dat we onze zelfstandigheid zouden moe ten behouden. Maar ja, als je zeventien bent, is zoiets heel spannend. Zeker in het conservatieve, hiërarchisch georgani seerde Limburg, waar zo'n bestuur wordt gevormd door grijze mannen in pakken. We gingen met de auto. Leni stapte uit en droeg een grote doos onder haar arm. De bestuurders bekeken ons als een zootje ongeregeld. Leni had een woeste uitstra ling. 'Behalve docent ben ik ook kunste naar', begon ze haar uiteenzetting, zonder enige vorm van smalltalk vooraf. 'En ik heb iets voor jullie gemaakt.' Toen haalde Leni een sculptuur uit de doos. Als kerstcadeautje had het bestuur alle docenten een kompas gegeven met een logo van de overkoepelende scholen gemeenschap erop. Zij had al die kompas sen verzameld en in een doorzichtige, plas tic box geseald. Hier stond geen groepje mensen, hier werd een symbool overhan digd: elk kompas vertegenwoordigde een stem, en namens alle docenten werd de beoogde koers teruggegeven. Leni gaf haar spreektijd aan de leerlingen, zelf maakte ze een gebaar met een kunstwerk. Ik heb mijn zegje nog wel gedaan, maar daar kan ik me weinig meer van herinneren.'' Veel belangrijker was haar uitstraling. Haar protest kwam recht uit het hart. Er ging een oerkracht van haar uit. Zij besloot dat dit conflict op haar manier moest wor den gespeeld. Zij deed precies datgene waarin ze ons altijd aanmoedigde: spreek je eigen taal, zoek je eigen manier van uit drukken, leer buiten de gebaande paden te treden. Haar non-conformistische gedrag heeft mij geraakt en gevormd: ik houd mijn mond niet als zaken niet kloppen. Dat gedrag kan je impopulair maken. Die kerels aan de andere kant van de tafel snapten er niets van. En het interesseerde haar geen zier. Ik besefte dat zij zich op een bepaalde manier comfortabel voelde bij de oncomfortabele situatie die zij cre- eerde. Zij stond hier boven. Zo wilde ik ook zijn.'' 6 'Van een stoere vrouw leer je meer te durven' TEKST PETER HENK STEENHUIS FOTO MARCEL PRINS

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 86