Ik dacht ik kan niet dansen en ik wiï niet dansen 9 nen", zegt hij. „Meerdere trainers - niet allemaal - zijn vanaf toen de prestaties be langrijker gaan vinden dan het turnklimaat. Als zij in de zaal dingen zagen die niet goed gingen, werden ze snel ongeduldig en raakten ze ge frustreerd. Dan krijg je ex cessen. De turnsters werden in die tijd ook steeds jonger en dat geeft een grotere ver antwoordelijkheid als trai ner." Hamels is blij dat Nuijten in 1996 op haar twaalfde bij De Hazenkamp in Nijmegen terechtkwam. Bij de Rus Bo ris Orlov. ,,Ze zat al in Jong Oranje bij Gerrit Beltman en had al getraind bij Frank Louter in Zoetermeer, die beiden zo'n stevige aanpak hadden. Ze koos voor Boris Orlov. Hij was juist niet zo'n typische trainer uit het oost blok, hij had veel meer be grip voor zijn turnsters en snapte dat ze in de puberteit ook een andere aanpak nodig hadden. Hij was veel speelser in zijn gedrag en voorzichti ger met wat hij zei." Volgens de Vlissinger ver geten de trainers met een harde hand juist het pedago gische deel. „Technisch zijn ze heel goed. Maar ja, ze za gen onvoldoende in dat turn sters geen machines zijn. Zelf heb ik vroeger ook wel onder druk met mijn turnsters wil len presteren. Ik heb me wel eens afgevraagd of ik het alle maal op de goede manier heb gedaan. Sanne Wevers heeft gezegd over haar vader: 'Als trainer was Vincent streng, als papa was-ie dat niet'. Ik heb toen aan mijn dochter Rachelle gevraagd hoe ze te gen mij aankeek, omdat ik haar ook had getraind. Ge lukkig gaf ze mij goede feed back; ik was in de zaal niet anders dan als vader." Geduld Stapel en Hamels pleiten voor meer geduld met de turnsters. ,,We moeten niet denken dat ze er op hun vijf tiende of zestiende al moe ten staan", stelt Hamels. ,,Op latere leeftijd kun je ook nog presteren. Sanne Wevers is nu 28 en staat nog steeds aan de internationale top. Mis schien dacht ik zelf vroeger ook meer aan de korte ter mijn, maar als je ouder wordt, begrijp je dat de lange termijn belangrijker is. Je moet de meisjes uitleggen waarom je op een bepaalde manier traint en je zult hen op een totaal andere manier moeten motiveren dan je de laatste dagen hoort." Stapel: ,,Bespreek met de turnsters en de ouders wat er nodig is om een bepaald niveau te be reiken. En als ze dat niveau dan niet halen, neem dan je verlies. Laat als trainer niet je eigen ambitie voorgaan; jij staat in dienst van de sport- ster. Natuurlijk mag je best eens 'boe' zeggen in de zaal en mopperen, maar blijf aan de goede kant van de grens. En fysiek worden, kan abso luut niet." Bennie Vermandel was dik veertig jaar trainer bij Thor in Sas van Gent. In 2019 stopte hij. De Zeeuws- Vlaamse zeventiger trainde voornamelijk jongens en bracht een aantal van hen naar Nederlandse kampioen schappen, onder wie An thony van Assche. Hij vindt het vervelend dat er de afge lopen week veelvuldig is ge sproken over trainers van de oude stempel en dat daarbij min of meer iedereen over één kam wordt geschoren. ,,Ook in de oude tijd was het geen usance om zó hard te zijn", zegt hij. ,,Ik heb altijd een heel vriendschappelijke band proberen te creëren met de turners. Natuurlijk is er een leeftijdsverschil en heb je een bepaalde machts verhouding, maar je komt er alleen als je een goede sfeer hebt." ,,Zelf gebruikte ik vaak 'sukkel' als stopwoordje", vervolgt Vermandel. ,,Maar dat was dan op een manier zoals je dat tegen je broer of je beste vriend zegt. Ik bouwde eerst een goede ver standhouding op met de kin deren. Ik heb op Papendal ook in de zaal gestaan met Gerrit Beltman en Hans van Zetten en daar zag je dat er op een andere manier ge traind werd. Ik heb daar nooit aan gewild." De drie Zeeuwse erva ringsdeskundigen benadruk ken dat turnen nog steeds een zeer mooie sport is. Ze hopen op een ommezwaai en het ontstaan van een beter topsportklimaat. ,,Het hoeft niet door te slaan naar een si tuatie waarbij je helemaal niets meer mag zeggen als turntrainer", zegt Stapel. ,,Het blijft topsport en daarbij mag je best wat van een turn ster vragen. Het is alleen zaak dat het nu op veilige en ver antwoorde manier gebeurt. Het is niet de bedoeling dat er over tien jaar weer alle maal meisjes een boekje open moeten doen over wat ze in 2020 allemaal meemaakten." Doordeweeks werk je voor de baas. Zet je 's avonds de wekker en prop je 's ochtends vier boterhammen in je blauwe broodtrommel. Elastiekje eromheen. Maandag, dinsdag, woensdag, donderdag, vrijdag... en dan is het weekend: tijd voor je hobby. Je bent scheidsrechter bij het voetbal, lotusslachtoffer bij de EHBO, trekt de balletjes bij de bingo. Leuk. Weekend. je er plezier in hebt", vindt Na- tasja. Dat plezier staat ook voorop als ze zelf danst. ,,Je moet het niet te serieus nemen. Het gaat er niet om dat je 'zo of zo' je stapje moet zet ten. Nee, je moet de muziek voe len, een goede klik hebben met je partner en gewoon lol maken sa men", legt Natasja uit. Daarom gaat - of beter gezegd: ging ze tot de corona-uitbraak - ook graag naar dansfeestjes. Ze reed daarvoor in het weekend heel België en Ne derland af. ,,Vorig jaar ben ik zelfs naar Latin Weekender geweest, een festival in Center Parcs. Dat was drie dagen alleen maar work shops en feestjes. Echt heel erg leuk." Maar dat zit er voorlopig alle maal even niet in. ,,Ik kan niet wachten tot we weer naar de feest jes kunnen", zegt ze. Wat ze daar dan zo aan mist? ,,Het complete plaatje. Van de vriendschappen die je hebt ontwikkeld met steeds hetzelfde clubje mensen dat je bijna wekelijks ziet, tot aan de vro- lijke muziek en het dansen zelf. Ik vind het in mijn eentje helemaal niet leuk om te doen", geeft ze toe. Gelukkig voor Natasja zijn de danslessen in België nu weer voor zichtig begonnen. ,,In Sint Gillis Waas geven we losse danscursus- sen. Summerclasses van een uur. Maar daar zijn wel wat regels aan verbonden. Deelnemers moeten zich per vast koppel inschrijven. We draaien niet door, zoals we dat normaal doen. Je blijft dus heel de les met dezelfde partner 'uit je ei gen bubbel', zoals ze dat in België zeggen. Verder houden we 1,5 me ter afstand van het volgende kop pel", somt ze op. ,,Tja, dat haalt de lol er wel een klein beetje van af, maar ik ben allang blij dat we weer ^ets mogen." Vanwege haar werk is Natasja extra voorzichtig met corona. Ze is begeleidster in De Okkernoot, een woonzorgcentrum voor verstan delijk gehandicapten in Schoon- dijke. ,,In de woning waar ik werk, zitten vijftien mensen. Ik begeleid de bewoners bij de dagelijkse gang van zaken; ondersteun ze bij de verzorging en leer ze zo zelfstan dig mogelijk meedraaien in de sa menleving." Hartstikke leuk, al dus Natasja, maar mentaal af en toe ook 'best wel zwaar'. ,,Mijn werk vraagt soms veel energie. En als je dan na een drukke week, in het weekend lekker gaat dansen, dan valt alles van je af. Dat is heer lijk." Zouk, kizomba, salsa en bachata. Noem een latin dans en de kans is groot dat Natasja Gerres-De Vries (28) uit Sas van Gent spontaan be gint te dansen. En dat terwijl ze tot zeven jaar geleden nog totaal on bekend was met deze dansstijlen en bijbehorende muziek. Ze had dan ook nooit verwacht dat ze er zó verknocht aan zou raken als ze nu is. ,,In 2013 werd ik door een vriendin meegenomen naar een workshop zouk in Groede. Daar had ik van tevoren helemaal geen zin in. Ik dacht ik tón niet dansen en ik wiï niet dansen. Maar zij wilde graag gaan, dus ging ik mee. En ik raakte meteen verslaafd", vertelt ze lachend. ,,Ik pakte het vrij snel op, vond het leuke mensen en een hele toffe sfeer. Het sociale aspect aan dan sen, de gezelligheid, dat spreekt me echt heel erg aan." Dus schreef Natasja zich na de workshop in voor lessen zouk en reed ze sinds dien elke week met veel plezier naar Groede. Toen na enige tijd haar dansschool stopte, stapte ze over naar de danslessen van Dance My Way. Bij deze school volgde ze eerst lessen kizomba en later voegde ze ook salsa en bachata toe aan haar repertoire. Ook voor die stijlen bleek ze ge voel te hebben en na een aantal jaar werd ze zelfs door dansschool houder Gilliano Gefferie gevraagd of ze bij het team wilde komen. Om te assisteren bij de danslessen. ,,Eerst vond ik het wel span nend. Je moet natuurlijk voor een groep staan en dat was even wennen. Maar ik doe dit inmid dels al vier jaar en ik vind het echt heel leuk om te doen. Om dansers één op één te helpen en hen net zoveel te laten genieten van het dansen als ik zelf doe. Maar ook om ze gerust te stellen dat het niet erg is als iets even niet lukt, of als ze het niet zo goed kunnen. Het belangrijkste is dat GO ZATERDAG 1 AUGUSTUS 2020 Koos Hamels. FOTO TURNSCHOOL ZEELAND Natasja Ger- res-de Vries op haar werk met bewoner Mark de Vries. Onder: Met dansschool houder Gilli- ano Gefferie. FOTO'S CAMILE SCHEL- STRAETE ELODIE KINT

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 57