n Gods handen? Waar zij 8 ZEELAND Monnikenwerk KUNSTKRING GALERIE GERRITSE Geen grote tentoonstelling van de Zeeuwse Kunstkring deze zomer. Wel een mooie expositie van drie leden in Galerie Gerritse. Christine de Vos, Jan de Heer en Glenn Priester tonen er heel verschillend werk. Kunst laat je naar de werkelijkheid kijken door de ogen van de kunstenaar. Dat levert als het om goede kunst gaat een verbreding of ver dieping op van je eigen kijk op de dingen. Wat mij betreft is dat in op deze tentoonstelling aan de orde. Christina de Vos (1965) neemt mij mee naar een wereld die steeds minder bekend is: die van heiligen uit de katholieke kerk. Mensen die een voorbeeldfunctie hebben door hun sterke geloof, waarvoor ze vaak het leven heb ben moeten laten. Maar ook hun goede daden zijn inspirerend. Hei ligen geven hoop. Jeanne d'Arc is daarvan een sterke belichaming: een door stemmen gestuurde vrouw die het Franse volk leidde in de strijd tegen de Engelse over heersers. Christine de Vos kiest een prachtig oplossing om wat er in haar innerlijk speelt te verbeel den. 'Jehanne' zoals zij haar noemt, is een vrouw met drie ge zichten. Boven haar ogen zie je de namen van degene die haar drij ven. In beide handen heeft ze een dolk waarmee ze de ruimte om zich heen verdedigt. Het is een beeld van innerlijke strijd én van vechten met de buitenwereld. Daarmee verbindt De Vos het po- litiek-maatschappelijke optreden Het is een beeld van innerlijke strijd én van vechten met de buitenwereld van J eanne met haar diepste we zen. Zij is net als wij iemand van wie het handelen bepaald wordt door krachten die wij zelf vaak nauwelijks kennen. Dat elk werk is samengesteld is uit delen van an- dere voegt visueel en inhoudelijk nog iets toe: wij worden bepaald door wie aan ons vooraf ging. Jan de Heer (1943) zoomt op een heel andere manier in op ons mens-zijn. In zijn tekeningen is niets herkenbaars te vinden. Het zijn verzamelingen vlekjes en lijn- tj es, vaak niet groter dan een duimafdruk. Ze zweven in een witte ruimte, meestal met z'n drieën, vieren of vijven. Je kunt ze zien als plekken, momenten, con centraties van gevoelens, gedach ten, manieren van zijn. Het zijn minuscule abstracte schilderijtjes, kleine werelden, elk met een eigen karakter. Het werk van De Heer vraagt om aandachtig kijken en as sociëren. Het is in dat opzicht ver want met sobere poëzie en met minimal music, waarin het wit tussen de regels en de stilte tussen de noten een hoofdrol speelt. Van de binnenwereld van De Heer naar de buitenwereld van Glenn Priester (1950) die het land schap als zijn inspiratiebron kiest. Met name lucht en water hebben zijn belangstelling. Hij verbeeldt hun steeds veranderende aanblik in reliëfs van metaal. De verticale stroken zijn opgebouwd uit di verse metaalplaten die allerlei be werkingen ondergingen. Zo roe pen ze de eindeloze variatie aan tinten op waarin lucht en water zich aan ons voordoen. En die on telbare tinten veranderen ook nog eens onder invloed van de om standigheden waarin het werk wordt getoond. Zo vangt Priester zijn beleving en roept ons op om met hem mee te kijken. T/m 29 aug., Galerie Gerritse, Londensekaai 19, Middelburg. Vrij en za 13.00-17.00 uur en de eerste zondag van de maand. Bij de voorbereiding van een weekje kamperen in Twente, vroeg ik mijn man: ,,Wat zou jij willen doen?" ,,Ik wil wel een kijkje nemen bij de Zwa nenhof", zei hij en ik had daar zelf stiekem ook al aan gedacht. In gedachten ben je in een split second terug in Borne, januari 1997. De Citroën DS wilde, nadat we de ramen onder het ijs vandaan hadden getoverd, gelukkig starten. Een reusachtige pan soep stond in de auto tussen mijn voeten, de broodjes lagen in de achterbak. Onze dik ingepakte baby bibberde op weg naar de Zwanenhof in Zenderen. De avond tevoren had den al heel wat vrienden en fami lieleden gebeld. Het ijzelde en ze niet wisten of het zou lukken om vanuit alle windstreken naar Twente te komen voor de doop van onze zoon en de lunch daarna. De Zwanenhof was het thuis van broeders redemptoristen en hun gasten. Iedere tweede zondag van de maand was een Zwanen hofzondag, met een viering in de kapel voor een veelkleurig publiek. De bezoekers kwamen uit de Ma- riënburgvereniging, een groep kri tische katholieken, maar even vaak uit protestantse kring. We vonden elkaar rond het Woord, liturgie en zeker in onze liefde voor muziek. Het Twents Liturgiekoor droeg de vieringen. Tijdens de doopviering van onze eerste en drie jaar later onze tweede zoon, mochten we hun namen schrijven in 'de han den van God'. Deze handen maak- ten deel uit van een kunstwerk van priester en kunstenaar Jan Haen, dat stond in het liturgisch centrum van de Kapel. Wat zouden we dat graag echt terugzien! De namen van onze jongens op die plek, in die kapel. In Twente zouden we herinnerin gen ophalen, tenslotte. En deze zijn zo dierbaar en teer. Het succes van een korte trip zit voor een deel in de voorbereiding, dus ging ik het internet op. De schrik sloeg me om het hart. 'De Zwanenhof is failliet', las ik in Dagblad Tubantia. De paters redemptoristen hebben in 2011 het retraitehuis afgestoten. De nieuwe eigenaar begon de bouw van een zorghotel op het terrein en uiteindelijk heeft dat geleid tot een financieel debacle. Een curator spreekt met overna mekandidaten. Ik vond al snel uit dat de telefoon is afgesloten, er hekken om het perceel staan en sinds oktober 2019 alle sleutels zijn ingeleverd. 'De handen van God, waar zou den die zijn?' Je denkt er in geen jaren aan en dan ineens blijken ze je veel te doen. Er zijn nog wel Zwanenhofzondagen geweest, on- line, maar waar dan? De dirigent van het Liturgiekoor is vlot opge spoord. En ik kom te weten dat de geloofsgemeenschap van gebouw naar gebouw door Twente zwerft en het kunstwerk van Jan Haen nog in de Kapel aanwezig is en als 'eigendom van de redemptoristen' is geoormerkt. Het kunstwerk wordt niet bij opbod verkocht of simpelweg als waardeloos afge voerd. Gonna take a sentimental journey, Gonna set my heart at ease, luidt een liedtekst. Dat ervaar ik niet direct bij de voorbereiding van een weekje weg, maar ik be grijp plotseling wel meer van emoties rond kerksluitingen. Dat in Zeeland veel kerken slo ten, daar haalde ik mijn schouders bij op. Nu ervaar ik het zelf dat een kerk meer is dan een hoop stenen. zaterdag 1 augustus 2020 Jehanne heeft drie gezichten Christina de Vos: Jeanne d'Arc als metafoor voor ons mens-zijn. fotos nico out Nico Out Recensie Glenn Priester verbeeldt lucht en water. Jan de Heer bouwt tekenin gen op uit minuscule schilderij tjes. José Baars José Baars schrijft wekelijks over religie en kerken in Zeeland. Kijk voor haar blog op pzc.nl/monnikenwerk

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 36