Vrees voor
corona helpt
producent
van zeep
Klap voor
Basic-Fit
ECONOMIE 17
Verkoop van
detailhandel
zit in de lift
Dit is geen tijd om
elkaar over
principes de
hersens in te slaan
NEW YORK Colgate-Palmolive,
maker van onder meer zeep, sham
poo en tandpasta, is het tweede
kwartaal goed doorgekomen. Het
Amerikaanse concern profiteerde
ervan dat bepaalde verzorgingspro
ducten door vrees voor het corona
virus gretig aftrek vonden.
Volgens topman Noel Wallace
zorgde de coronacrisis wel voor veel
uitdagingen. Sommige producten
liepen juist minder goed. Verder
waren er ongunstige wisselkoersef
fecten. De totale opbrengsten kwa
men uiteindelijk 1 procent hoger uit
dan een jaar eerder, op 3,9 miljard
dollar. De winst liep op van 586
miljoen tot 635 miljoen dollar.
Colgate-Palmolive heeft geen
nieuwe financiële prognoses voor
het hele jaar naar buiten gebracht.
Daarvoor is de situatie rond het co
ronavirus nog te onzeker, vindt het
bedrijf.
grepen treffen vooral koffersjouwers
en grondmedewerkers. Bij hen
schrapt KLM vijfhonderd arbeids
plaatsen. Omdat zich relatief veel ca
binemedewerkers hebben gemeld
voor een vrijwillig vertrek, blijft het
gedwongen verlies daar beperkt tot
driehonderd. Ook worden driehon
derd vliegers boventallig. De rest van
de onvrijwillige ontslagen valt in de
kantoren. De cijfers zijn inclusief het
verlies van vierhonderd arbeidsplaat
sen bij Transavia en Martinair.
Van de werknemers die blijven,
wordt een loonoffer verwacht dat
voor de hoogste salarisklassen - top
mensen en piloten - oploopt tot 20
procent. De vakbonden verzetten
zich fel daartegen, omdat die maatre
gel is opgelegd door het kabinet in
ruil voor de miljardentoezeggingen.
,,De eisen van de overheid gaan
over arbeidsvoorwaarden", zegt El-
bers. ,,Dat is meer dan loon alleen. De
invulling ligt bij KLM en de bonden,
niet bij het kabinet. Wij gaan met de
bonden praten over het totale pak
ket.''
Saneringsplan
KLM, dat donderdagavond over de
eerste helft van het jaar een brutover-
lies van 768 miljoen euro en een hal
vering van de omzet naar 2,8 miljard
euro meldde, wil al in oktober een sa
neringsplan aan het kabinet overleg
gen om te voldoen aan de voorwaar
den van de eerste geldschieteropera
tie. ,,Er zijn nu echter zo veel onze
kerheden, dat ik niet denk dat we in
oktober een definitief plan hebben'',
zegt Elbers. ,,Dat zal echt nog een
paar maal worden aangepast.''
Dat wordt een hard gevecht. ,,Het
wordt moeilijk om aan de voorwaar
den te voldoen", zegt secretaris Da-
rio Fucci van de KLM-onderne-
mingsraad. ,,Ik snap hoe ze aan deze
getallen komen, maar het is aan ons
om het belang van de medewerkers
tegen dat van het bedrijf af te zet
ten.''
De vakbonden zien niets in ge
dwongen ontslagen. ,,We gaan er al
les aan doen om KLM ervan te over
tuigen dat gedwongen ontslagen
overbodig zijn'', zegt bestuurder
Gertjan Tommel van De Unie. ,,En
we willen er alles aan doen om voor
elkaar te krijgen dat deze mensen
toch worden omgeschoold." Vakcen
trale CNV eist dat medewerkers die
worden ontslagen, niet eerst loon
moeten inleveren, waardoor ook hun
WW-uitkering lager wordt. Michiel
Wallaard: ,,Dan worden ze dubbel
gepakt.''
,,Deze ingreep mag niet leiden tot
onzekere contracten'', zegt bestuur
der Jan van den Brink van vakbond
FNV. ,,Wij willen geen groei zien
van het aantal medewerkers met een
flexcontract als mensen met vaste
contracten buiten de deur worden
gezet.''
Elbers: ,,Dit is geen tijd om elkaar
over principes de hersens in te slaan.
Dit is een tijd om met elkaar de
schouders eronder te zetten en hier
zo goed mogelijk doorheen te ko
men.''
Air France
Niet alleen KLM heeft het zwaar.
Zusterbedrijf Air France hapt ook
naar adem, maar het nationaliseren
van Air France staat niet op de
agenda. Dat benadrukte de Franse
minister Franck Riester (Buiten
landse Handel) gisteren. Zowel Ne
derland als Frankrijk heeft een aan-
delenbelang van circa 14 procent in
Air France-KLM. De Nederlandse re
gering gaf bij de aankondiging van
3,4 miljard euro steun, in de vorm
van directe leningen en kredietga
ranties, al aan dat een kapitaalinjec
tie door aandeelouders de meest lo
gische optie voor vervolgsteun is.
Frankrijk zegde dit jaar al een steun-
pakket ter waarde van 7 miljard euro
toe.
Het is onzeker of dat genoeg is en
hoe het zit met de terugbetaling. Air
France-KLM zal op een bepaald mo
ment nieuwe aandelen moeten uit
geven om de crisis te kunnen door
staan, zei financieel topman Frédéric
Gagey in een conferencecall met
analisten. Die vroegen hem onder
meer hoe het luchtvaartconcern le
ningen van de Nederlandse en
Franse overheid verwacht terug te
betalen.
DEN HAAG De detailhandel
heeft in juni 9,8 procent
meer omgezet dan in de
zelfde maand een jaar eerder.
Dat meldt het Centraal Bu
reau voor de Statistiek (CBS).
Het is de grootste groei sinds
het begin van de publicatie
van deze cijfers in 2005, aldus
het statistiekbureau.
Zowel de foodsector als de
non-foodsector realiseerde
een hogere omzet. Wel lijden
kledingwinkels en de win
kels in schoenen en lederwa
ren al maanden forse omzet
verliezen. Die omzetdaling
was in juni echter kleiner
dan in de voorgaande maan
den.
HOOFDDORP Sportscholenuitba
ter Basic-Fit heeft in de eerste helft
van het jaar een groot verlies in de
boeken gezet. Ook de omzet liep
fors terug als gevolg van de uitbraak
van het coronavirus. Door lock-
downmaatregelen moesten veel
vestigingen hun deuren gesloten
houden.
Het verlies kwam uit op 51,9 mil
joen euro. Dat was een jaar eerder
nog een winst van 0,9 milj oen euro.
In totaal liep de omzet in het afge
lopen halfjaar terug naar 183 mil
joen euro, 24 procent minder op
jaarbasis. ,,Het afgelopen halfjaar
was de zwaarste periode in de ge
schiedenis van onze branche'', zei
topman Rene Moos in een toelich
ting op de cijfers. Basic-Fit ver
wacht in 2020 zo'n honderd nieuwe
vestigingen te openen.
zaterdag 1 augustus 2020
De coronacrisis
bracht het passa
giersvervoer door
de lucht zo goed als
tot stilstand. De
omzet van KLM hal
veerde in de eerste
helft van 2020.
- Pieter Elbers, KLM
Economy