sche gevangenissen. Het zou kunnen dat nog meer mensen vastzitten in Syrië of Is raël. Maar het overgrote deel is ongetwijfeld vermoord. Er zijn massagraven gevonden, lichamen in zee gedumpt en op vuilnisbel ten. Schokkend toch, dat op een bevolking van destijds nog geen 4 miljoen er zóveel jongemannen spoorloos zijn verdwenen? Het is een taboe in Libanon, er wordt niet over gepraat. Alsof de kwestie is afgedaan.'' ,,Dat is zo. Maar niemand geeft hen een platform om hun stem te laten horen. Soms houdt een handjevol familieleden een sit- in bij het parlementsgebouw, maar dat zijn vooral oudere vrouwen - de jongens werden immers al in de jaren 70 en 80 van straat ge plukt. Hun invloed is beperkt. Wat ook een rol speelt, is dat er heel veel bevolkingsgroe pen met elkaar vochten en er dus evenveel versies bestaan van de waarheid, wie schul dig was en wie onschuldig. Dat maakt het moeilijk om vast te stellen wat er precies is gebeurd. Het is dus vrijwel onmogelijk te achterhalen wie verantwoordelijk was.'' ,,Het is niet officieel verboden, maar dege nen die zich met de waarheidsvinding bemoeien, kunnen wel te maken krijgen met wat de oma van Amin in de roman overkomt. Bijvoorbeeld dat iemand van overheidswege je bedrijf sluit om een of andere verzonnen reden.'' Die sluiting is een vergelding voor de schilderijen die Amins oma heeft ge maakt en ophangt in haar eigen café. Amin en een vriend proberen te achter halen wat de titel van een van de schil derijen betekent: G84/91. Deze code blijkt te verwijzen naar een wet. ,,Dat klopt: naar de amnestiewet 84, die in 1991 werd ingevoerd. Die geeft immuniteit aan iedereen die tijdens de burgeroorlog misdaden heeft begaan. In Libanon is de macht al eeuwen in handen van een paar families; als de vader terugtrad werd zijn plaats ingenomen door zijn zoon, of een neef. De politieke klasse bestaat uit maar een kleine laag. Toen duidelijk werd dat niemand de oorlog zou winnen, besloot men die te beëindigen en tegelijk te regelen dat iedereen gevrijwaard zou blijven van vervolging. Het is heel corrupt allemaal.'' ,,De roman begint met de uitdrukking waarmee veel Perzische verhalen beginnen: Yeki boed, yeki naboed: het was zo, en het was niet zo. Er is nooit maar één waarheid. Die gaten in de samenleving, die onder werpen waarover niet kan of mag worden gesproken, worden opgevuld met verhalen. In dit geval doen die meer kwaad dan goed, denk ik. De generatie die na de oorlog is op gegroeid, waartoe ik min of meer zelf ook behoor, heeft via die verhalen een bepaald beeld van de werkelijkheid gekregen. Als je Hoe verklaart u dat stilzwijgen? Veel families moeten een dierbare missen. Hoe vergaat het de mensen die probe ren de waarheid te achterhalen? Wat is het gevolg daarvan voor het land zoals het nu is? ZATERDAG 1 AUGUSTUS 2020 31

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 111