Marjan Berk Boeken Piloten KLM willen onder eis van inleveren loon uit NIEUWS 17 Uit de rails geklapt Politiek ziet niets in heronderhandeling steunpakket Het ging steeds meer pijn doen, de boeken in dozen, opgesla gen, onbereikbaar. Drie ver huizingen, van zolder naar opslag en de volgende opslag. Er leek geen op lossing. Vrienden vertelden van het wegbrengen naar de kringloop, of het neerzetten van zo'n boekenkastje op straat. Een vriendin huurde voor haar bibliotheek een kamer, waar ze af en toe een uurtje ging zitten lezen. Het was allemaal even sneu. ,,Doe ze toch weg!'', riepen goedbe doelende vrienden. ,,Wég?", riep ik vertwijfeld, en hield vervolgens mijn mond om in stilte te lijden. Het klinkt sentimenteel, pathetisch. ,,Je hebt ze toch allemaal gelezen?" Ja, dat was het hem nu juist. Ik ver langde naar de inhoud. Naar de ver zamelde gedichten van P. A. de Ge- nestet, met dat gedicht over 'de vriend met ijzeren hand, de Plicht!', met daar ingevouwen het handge schreven briefje van mijn grootmoe der: 'Lees dit en ga dan eindelijk je kamer opruimen!' En het boek Door duisternis tot licht van de Javaanse prinses Ra den Adjeng Kartini. Zij bepleit de oprichting van een Indische meisjes school en is dolgelukkig dat zij de in stemming van haar vader krijgt. De prinses sterft jong, in 1925, na de ge boorte van haar zoontje. Raden Ad jeng Kartini was een van de eerste Ja vaanse vrouwen die bezig waren met de emancipatie van vrouwen. Haar naam is in het nieuwe Indonesië nog steeds een grote naam. De vrienden hebben me overtuigd. Ik heb de boeken voor een zacht prijsje in de verkoop gedaan. Ik zit nu voor de derde dag op de stoep voor Tims Utrechtse Boekenbar en ik zie de voorraad slinken. Veel jonge men sen slepen armen vol boeken weg. In de kelder mogen zes mensen tegelijk zijn, buiten staat een rij wachtenden. Hoezo ontlezing? Een kleine grijze dame staat ver bijsterd te kijken. ,,Oh Marjan, wat een goed idee. Ik heb ook zo veel boe ken die ik niet meer lees. Hoe moet ik het aanpakken? Hoe kom ik daarvan af?" „Mevrouw, bel al uw vrienden en kennissen. Bak drie appeltaarten en zet een grote pot koffie. Roep ze op, nodig ze uit! Moet u eens zien hoe snel u van uw boeken af komt!'' De kleine grijze dame is totaal op gewonden. Ze ziet het helemaal zit ten! ,,Ik ga meteen naar huis om alles te regelen. Bedankt voor de tip!" En weg is ze. 1 llidt Het was de meest in het oog springende voorwaarde die het kabinet in juni verbond aan het 3,4 miljard euro kostende nood- pakket voor KLM: om het hoofd boven water te houden en in de toekomst concurrerend te blijven moet KLM 15 procent snijden in de kosten. Onderdeel van deze be zuiniging is een 'substantiële bij drage' van het personeel, waarbij de 'sterkste schouders de zwaarste lasten dragen', schreef minister Wopke Hoekstra van Financiën aan de Tweede Kamer. En toen kwamen die twee cru ciale zinnen waarover de storm nog altijd niet is gaan liggen: ,,Dit houdt in dat de werknemers die minstens driemaal modaal ver dienen, ten minste 20 procent moeten inleveren op hun arbeids voorwaarden. Voor lonen vanaf modaal gelden lagere percentages, lineair oplopend tot 20 procent." Een 'dictaat', briesten de vak bonden, die menen dat de rege ring het arbeidsrecht terzijde schoof door loonsverlagingen af te dwingen. Met die harde onder grens van '20 procent eraf deed Hoekstra volgens hen afbreuk aan hun wettelijk verankerde positie als onderhandelingspartner aan de cao-tafels. Dat het personeel een bijdrage levert in de vorm van een loonoffer, is nog niet eens zo omstreden. Maar dat Hoekstra en KLM al precies hebben afgespro ken hoeveel er minimaal ingele verd moet worden, steekt. En het mag niet, menen de bonden. Hoekstra geeft tot dusver geen krimp. De Europese Commissie heeft het steunpakket voor KLM immers goedgekeurd, inclusief de gestelde voorwaarden. Kortom, er is volgens hem geen vuiltje aan de lucht. KLM-piloten verenigd in de Stichting Piloten Aandelen Air France-KLM (SPAAK) gooien het nu over een andere boeg. Zij heb- ben een belang van 2,51 procent in het moederbedrijf en hebben nu als aandeelhouder vragen gesteld aan de board of directors van Air France-KLM. In een brief stellen zij dat KLM niet zal kunnen vol doen aan de 'precies voorgeschre ven verlaging van arbeidsvoor waarden', omdat die in strijd is 'met internationaal arbeidsrecht'. SPAAK wil daarom dat het con cern gaat heronderhandelen over de voorwaarden. Erg kansrijk lijkt die oproep niet. ,,Het is aan KLM en de vak bonden om afspraken te maken over de precieze uitwerking", zo houdt het ministerie van Finan ciën de boot af. In de Tweede Kamer kunnen de piloten op weinig begrip rekenen. CDA-Kamerlid Jaco Geurts, een partijgenoot van Hoekstra, wil niet weten van heronderhande lingen. ,,Voor de toekomst van KLM, Schiphol en Nederland is er een steunpakket met duidelijke afspraken gekomen. Daarmee kunnen veel banen behouden blijven. Het is ernstig dat KLM-pi- loten zoiets op het spel zetten", zegt hij. Ook voor PvdA-Kamerlid Henk Nijboer staat vast dat de piloten inleveren. ,,Het kan niet zo zijn dat duizenden medewerkers, zoals grond- en cabinepersoneel, wor den ontslagen en piloten niet bij dragen. Het is heel redelijk dat bo nussen moeten worden ingele verd en salarissen aan de top wor den beperkt. Dat geldt voor ieder een, dus ook voor piloten. Het gaat wel om belastinggeld." woensdag 29 juli 2020 GO Mijn zendingsdrang komt boven. TREINBOTSING Twee goederen treinen zijn giste ren bij een station buiten het Russi sche Sint-Peters burg met zo'n harde klap tegen elkaar gereden, dat niet alleen de locomotieven en een aantal wa gons ontspoor den, maar ook de rails verwrongen raakten en om hoog krulden. Vol gens Russische media raakten twee personen daarbij gewond, onder wie een machinist. De oor zaak van het on geval was giste ren nog niet be kend. foto ap KLM-piloten vinden het onte recht dat zonder enige in spraak is bepaald dat ze mini maal 20 procent salaris moe ten inleveren. Zij willen dat het noodlijdende luchtvaartbedrijf daarover opnieuw gaat onder handelen met minister Wopke Hoekstra. Politiek Den Haag is echter niet onder de indruk van de bezwaren van de pilo ten. Laurens Kok Den Haag Het personeel van KLM moet een substantiële bijdrage leve ren aan het snijden in de kos ten. FOTO HOLLANDSE HOOGTE KLM-piloten, verenigd in de Stichting Piloten Aandelen Air France-KLM, hebben een belang van 2,51 procent in het bedrijf.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 17