nï y mm Uitgebreide terugblik bij jubileum van Toppop Nederlandse tiener maakt dodelijke val in Zwitserland 10 NIEUWS NABESTAANDEN VLIEGRAMP 1961 In 1961 stort een KLM Douglas DC-8 bij Lissabon in zee. Alle 61 inzittenden komen om het leven, onder wie het Nederlandse bemanningslid Gerbrand van Vuure. Zijn kinderen eisen nu inzage in alle onderzoeken van toen. Ik dacht dat er niets zou zijn, maar ik viel van mijn stoel Ad Visser, oud-presentator van Toppop. foto anp HILVERSUM Het is in september precies vijftig jaar geleden dat het muziekprogramma Toppop voor het eerst werd uitgezonden. Avrotros staat uitgebreid stil bij het jubi leum, maakte de omroep gisteren bekend. In Het beste van... 50 jaar Toppop wordt vanaf 5 augustus op NPO 3 teruggeblikt op hoogtepunten uit het archief. Bekende Nederlanders als Karin Bloemen, Erik de Zwart, Alain Clark en Glen Faria delen hun favoriete optredens uit het pro gramma dat tot en met 1988 te zien was. Uiteraard gaat ook presentator Ad Visser terug in de tijd. Op 2 september wordt op NPO 3 de documentaire Het verhaal van 50 jaar Toppop uitgezonden. Hierin praten onder anderen Visser, be denker Rien van Wijk, regisseur Chris Berger en eindredacteur Jessy Winkelman over de geschiedenis van het programma en de optre dens van de artiesten. Op NPO Radio 5 is van 14 tot en met 18 september elke dag een por tret te horen van mensen die aan Toppop hebben meegewerkt. MONTREUX Een 13-jarige jongen uit Nederland is verongelukt in de Zwitserse Alpen. Hij stortte samen met een 47-jarige Zwitser 50 meter naar beneden tijdens een bergwan deling. Het ongeval gebeurde maandag in de gemeente Montreux in het kanton Vaud, meldden Zwitserse media gisteren. De Nederlandse va kantieganger en de man volgden een route langs een bergkam. Ze za ten voor de veiligheid met een touw aan elkaar vast. Iemand zag de val en waar schuwde onmiddellijk de red dingsdiensten. Er werd nog gepro beerd hulp te bieden, maar het was tevergeefs. De lichamen van de slachtoffers werden per helikopter geborgen. De tiener was op vakan tie met zijn familie. De Zwitser kwam uit de regio. De recherche is een onderzoek begonnen. m Visser vond resten van KLM-vliegtuig. Elf Ne- erlanders bij ramp omgekomen', kopt het Alge meen Dagblad op de voorpagina van 31 mei 1961. Voor menig Nederlander mag het ongeluk met de KLM Douglas DC-8 'Fridtjof Nansen' in Por tugal inmiddels een vergeten bladzijde zijn in de geschiedenis, voor Marianne Zuur is de crash na 59 jaar nog springlevend. Op 11-jarige leeftijd verloor zij toen haar vader, Gerbrand van Vuure (45), een van de veertien bemanningsleden. De navigator/radiotelegrafist was in de bloei van zijn leven. Uiterst ervaren ook, met 17.000 vlieg uren. ,,Ik heb mooie herinneringen aan hem'', zegt Zuur (70). ,,Hij was een bijzondere man. Omdat er geen lichamen, maar alleen lichaamsdelen werden gevonden, was hij lange tijd vermist en hebben we de hoop gehouden dat hij de crash had overleefd. Hij was zo inventief, dus we dachten dat als hij ergens zou zijn aange spoeld, hij het wel gered zou hebben. Pas na twee jaar is hij of ficieel overleden verklaard.'' Vlucht VA 897 stort kort na het vertrek uit Lissabon ter hoogte van Fonte da Telha in zee. De oorzaak is nooit vastgesteld. Het drama waarbij de 14 beman ningsleden - onder wie 11 Neder landers - en 47 passagiers (allen uit andere lan den) omkomen, blijft daarom met raadsels om geven. De DC-8 was spiksplinternieuw, een maand oud, met slechts 209 vlieguren in de boe ken. Bovendien beschikte het allereerste straal vliegtuig van de KLM op de fatale vlucht over een zeer ervaren bemanning. De in Nieuw-Zee- land geboren gezagvoerder Robert Bergemann had 12.886 uren vliegervaring. Twee jaar na het ongeluk, in 1963, concludeert de Raad voor de Luchtvaart dat er geen duide lijke reden kan worden vastgesteld. ,,Door on bekende oorzaken is er sprake van verlies van - Marianne Zuur (70) de macht over het vliegtuig'', aldus het eindrap port. De nabestaanden zullen ermee moeten leven. Bij Zuur blijft het knagen. Na een bezoek van haar zus Greet aan de begraafplaats in Lissabon, met een kistenwand en een naamloze herden kingsplaquette voor de slachtoffers, besluit ze in 2018 om er werk van te maken. Ze gaat zoeken op internet. ,,Ik dacht dat er niets zou zijn, maar ik viel van mijn stoel. Alle dossiers over het onge luk liggen in het archief. Ik dacht: die rapporten zijn een stukje van mij en daarom wil ik die in zien.'' Vrijgave na 75 jaar Maar het archief van de Raad voor de Luchtvaart blijft voor haar op slot. Het ministerie van Infra structuur en Waterstaat beroept zich daarbij op het Verdrag van Chicago uit 1944. Deze overeen komst over de internationale burgerluchtvaart voorziet pas in een vrijgave van dossiers na een termijn van 75 jaar. Volgens het ministerie mo gen de gegevens ook 'uitsluitend worden gebruikt ter verbetering van de luchtvaartveiligheid'. ,,In oktober 2019 stelt de be stuursrechter in Breda ons toch in het gelijk'', vertelt Zuur. ,,Dat was een heel mooi moment. De rechtbank oordeelde dat het be lang van de nabestaande na zo veel jaar zwaarder moet wegen dan het belang van de minister. Helaas, en dat was heel naar, ging het ministerie in hoger be roep. Daarom ga ik nu naar Den Haag. Naar de Raad van State, voor een hoorzitting.'' Een advocaat heeft ze niet. Met zus Greet en broer Klaas leunt ze vandaag op haar man, die jurist is. ,,Mijn zus is er niet bij. Het is voor haar te emotioneel.'' Het is aan het hoogste rechts college om definitief een besluit te nemen. ,,Ik doe mijn verhaal en ik hoop dat dat logisch over komt. Het zal denk ik wel erg technisch worden. Maar ik hoop natuurlijk op een goede afloop. Het is een spannende dag'', zegt Zuur. Geen nazorg ,,Ik ben hieraan begonnen omdat nabestaanden van vliegtuigongelukken er recht op hebben om zoveel mogelijk te weten van wat er is gebeurd. Maar die informatie wordt voor tientallen jaren dichtgetimmerd met een verdrag. Daar heb ik grote moeite mee. In 1961 bestond er geen na zorg voor mensen die zoiets overkwam. Nu wil ik eindelijk kunnen verwerken wat er is ge beurd.'' Na een contactoproep op Facebook, aan nabe staanden van andere slachtoffers, blijft het stil. ,,Ik heb alleen een bericht gehad van een nabe staande van een van de passagiers. Ik vind het jammer dat er zo weinig bijval is. Het was beter geweest als ik steun had van andere nabestaan den.'' Bij een afwijzing door de Raad van State - de uitspraak laat nog enige tijd op zich wachten - zal ze 'erg teleurgesteld' zijn. ,,Het gaat niet zo zeer om de oorzaak van het ongeluk. Ik wil vooral weten wat er toen allemaal is gedaan. Wat is er gebeurd met de wrakstukken, met de iden tificatie van slachtoffers en alle geborgen lichaamsdelen van bemanning en passagiers?" Zo werd ook even gedacht, op basis van ver keerde informatie van de KLM, dat alle omgeko- woensdag 29 juli 2020 GO Over vlucht VA 897 Hans van Zon Oosterhout V Greet, de andere dochter van Van Vuure, tijdens een be zoek aan de begraafplaats in Lissabon. foto privébeeld KLM-personeel brengt een laatste groet aan de veronge lukte collega's. FOTO PRIVÉBEELD

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 10