II
Plan Zandkreeksluis
uitgesteld na kritiek
Op zoek naar de ideale (vakantie)(bij)baan?
BEVELANDEN EN THOLEN 5
Bewoners van de
Oostwal in Goes
volgen met stijgende
verbazing de
ontwikkelingen
rondom het afsluiten
en weer openstellen
van het Damplein.
„Ondernemers
hoeven schijnbaar
maar te kicken om
hun zin te krijgen.''
DAMPLEIN BEWONERS OOSTWAL ZIJN BOOS
Volgens Betty Mulders
strijden bewoners van
het hoger gelegen deel
van de Oostwal, gele
gen aan het water, al
meer dan tien jaar vergeefs om za
ken gedaan te krijgen in het gebied
rond het Damplein en de Keizers
dijk. De enige route om met de
auto hun woningen te bereiken,
loopt langs deze plekken. Sinds de
Action in het voormalige pand van
V&D zit, zou het een stuk onveili
ger zijn geworden, omdat de in
gang van de winkel op een onge
lukkige plek ligt. ,,Als een klant
naar buiten stormt, moeten wij
soms vol in de remmen. En dan
rijden we uiteraard al stapvoets.''
Het parkeerterrein op het Dam
plein zorgt volgens de bewoners
ook voor veel ellende. Het is met
34 vakken vrij klein, waardoor niet
elke automobilist er snel een
plekje vindt. ,,Vaak gaan ze dan
met ronkende motor staan wach
ten'', zegt Mulders. ,,Dat zorgt voor
opstoppingen.'' Volgens de boze
bewoners zetten automobilisten
hun voertuig soms zelfs doodleuk
voor de deur van één van de win-
kels: ,,Als je er iets van zegt, krijg je
een grote mond. Maar wit als er
een keer ambulance langs moet?''
De Keizersdijk is volgens de be
woners al net zo'n obstakel. Tot
pakweg tien jaar geleden was dat
een 'normale' straat met trottoirs.
Het was voor iedereen duidelijk
dat er ook auto's reden. Maar na
een herinrichting oogt het veel
meer als voetgangersgebied. Re
gelmatig krijgen bewoners van de
Oostwal als ze er rijden boze blik
ken van voetgangers. Met een ge
zicht van: waarom rijd je hier!?
,,Soms slaan ze zelfs op je auto'',
zegt Mulders. ,,Wij vragen al jaren
om een paar simpele bordjes, die
duidelijk maken dat het niet enkel
Als een klant naar
buiten stormt,
moeten wij soms vol
in de remmen
een voetgangersgebied is.''
Dat ondernemers nu in een
mum van tijd voor elkaar hebben
gekregen dat een tijdelijke afslui
ting van het parkeerterrein op het
Damplein, die was ingevoerd van
wege corona, grotendeels is opge
heven, steekt de bewoners van de
Oostwal. ,,Wat is dit voor bang be
stuur? Maken ondernemers soms
de dienst uit?''
Ideale scenario
In het ideale scenario van de be
woners wordt het parkeerterrein
op het Damplein opgeheven. Een
alternatieve route naar hun wo
ningen zou nog beter zijn. Toen de
Keizersdijk op de schop ging, was
dat alternatief er tijdelijk. Bewo
ners konden nabij de Gasthuis
straat de Oostwal oprijden en via
een tijdelijke helling hun huizen
bereiken. Ze zien daarin wel een
blijvende oplossing. ,,Maar het zou
ook helpen als we over de Stenen
Brug mogen rijden'', zegt Mulders.
,,Dan hoeven we niet meer langs
dat gevaarlijke punt bij de Action.''
De gemeente laat weten dat ze
werkt aan een nieuw programma
voor de binnenstad. Daarover
worden in het najaar gesprekken
gevoerd met alle belanghebben
den, dus ook de bewoners van de
Oostwal. Een woordvoerster bena
drukt dat de maatregelen op het
Damplein tijdelijke crisismaatre
gelen zijn en nog geen blijvende
herinrichting. De maatregelen
moesten volgens haar snel worden
genomen en zijn na overleg met
de ondernemers zodanig aange
past, dat de beoogde verbetering
van de veiligheid in stand is geble
ven.
Het plan om de verkeerssituatie
bij de Zandkreeksluis aan te pas
sen is uitgesteld. De provincie
Zeeland gaat opnieuw naar de si
tuatie kijken na de forse kritiek
van de gemeenteraad Noord-Be
veland. Ook de bijbehorende kap
van bomen is uitgesteld.
De verkeerssituatie bij de Zand-
kreeksluis moet aangepast. Sinds
de bypass is geopend om het auto
verkeer beter te laten doorstro
men, is de wachttijd voor land-
bouwverkeer enorm toegenomen.
Daarom is een oplossing be
dacht om de tractoren sneller de
sluis te laten passeren. Alleen kan
dat plan niet rekenen op enthou
siasme. Het probleem is dat fiet
sers en tractoren (tot drie meter
breed) samen gebruik maken van
een nieuw stukje fietspad.
Veel te gevaarlijk, zegt de ge
meenteraad. Zeker in het toeris
tenseizoen als er veel fietsers on
derweg zijn.
De raad stuurde wethouder Pim
Schenkelaars daarom naar de pro
vincie Zeeland, de bedenker van
het plan.
,,Dat heb ik gelijk gedaan", zegt
Schenkelaars. ,,En de verkeerskun
dig ambtenaar gaat er nu opnieuw
naar kijken. Tot die tijd is het hele
project in de wacht gezet."
Kom het bezorgteam in de ochtend bij jou in de buurt versterken.
Verdien tussen de 200 en 400 euro per 4 weken!
Meld je vandaag nog aan!*
Na de inwerkperiode ontvang je
een leuk welkomstgeschenk.
Na drie maanden goed bezorgen
200 startpremie. ^€0
Bezorging ma/vrij voor 07.00 uur, zat voor 08.00 uur, min. leeftijd 15/18 jaar
dinsdag 28 juli 2020
'Maken ondernemers de dienst uit?'
Rob Paardekam
Goes
De Keizersdijk in de binnenstad, waar bewoners van de Oostwal met de auto overheen moeten. Dat komt ze soms te staan op boze blik
ken van voetgangers. foto johan van der heijden
- Betty Mulders, bewoner
Melita Lanting
Kats