II Plan Zandkreeksluis uitgesteld na kritiek Op zoek naar de ideale (vakantie)(bij)baan? BEVELANDEN EN THOLEN 5 Bewoners van de Oostwal in Goes volgen met stijgende verbazing de ontwikkelingen rondom het afsluiten en weer openstellen van het Damplein. „Ondernemers hoeven schijnbaar maar te kicken om hun zin te krijgen.'' DAMPLEIN BEWONERS OOSTWAL ZIJN BOOS Volgens Betty Mulders strijden bewoners van het hoger gelegen deel van de Oostwal, gele gen aan het water, al meer dan tien jaar vergeefs om za ken gedaan te krijgen in het gebied rond het Damplein en de Keizers dijk. De enige route om met de auto hun woningen te bereiken, loopt langs deze plekken. Sinds de Action in het voormalige pand van V&D zit, zou het een stuk onveili ger zijn geworden, omdat de in gang van de winkel op een onge lukkige plek ligt. ,,Als een klant naar buiten stormt, moeten wij soms vol in de remmen. En dan rijden we uiteraard al stapvoets.'' Het parkeerterrein op het Dam plein zorgt volgens de bewoners ook voor veel ellende. Het is met 34 vakken vrij klein, waardoor niet elke automobilist er snel een plekje vindt. ,,Vaak gaan ze dan met ronkende motor staan wach ten'', zegt Mulders. ,,Dat zorgt voor opstoppingen.'' Volgens de boze bewoners zetten automobilisten hun voertuig soms zelfs doodleuk voor de deur van één van de win- kels: ,,Als je er iets van zegt, krijg je een grote mond. Maar wit als er een keer ambulance langs moet?'' De Keizersdijk is volgens de be woners al net zo'n obstakel. Tot pakweg tien jaar geleden was dat een 'normale' straat met trottoirs. Het was voor iedereen duidelijk dat er ook auto's reden. Maar na een herinrichting oogt het veel meer als voetgangersgebied. Re gelmatig krijgen bewoners van de Oostwal als ze er rijden boze blik ken van voetgangers. Met een ge zicht van: waarom rijd je hier!? ,,Soms slaan ze zelfs op je auto'', zegt Mulders. ,,Wij vragen al jaren om een paar simpele bordjes, die duidelijk maken dat het niet enkel Als een klant naar buiten stormt, moeten wij soms vol in de remmen een voetgangersgebied is.'' Dat ondernemers nu in een mum van tijd voor elkaar hebben gekregen dat een tijdelijke afslui ting van het parkeerterrein op het Damplein, die was ingevoerd van wege corona, grotendeels is opge heven, steekt de bewoners van de Oostwal. ,,Wat is dit voor bang be stuur? Maken ondernemers soms de dienst uit?'' Ideale scenario In het ideale scenario van de be woners wordt het parkeerterrein op het Damplein opgeheven. Een alternatieve route naar hun wo ningen zou nog beter zijn. Toen de Keizersdijk op de schop ging, was dat alternatief er tijdelijk. Bewo ners konden nabij de Gasthuis straat de Oostwal oprijden en via een tijdelijke helling hun huizen bereiken. Ze zien daarin wel een blijvende oplossing. ,,Maar het zou ook helpen als we over de Stenen Brug mogen rijden'', zegt Mulders. ,,Dan hoeven we niet meer langs dat gevaarlijke punt bij de Action.'' De gemeente laat weten dat ze werkt aan een nieuw programma voor de binnenstad. Daarover worden in het najaar gesprekken gevoerd met alle belanghebben den, dus ook de bewoners van de Oostwal. Een woordvoerster bena drukt dat de maatregelen op het Damplein tijdelijke crisismaatre gelen zijn en nog geen blijvende herinrichting. De maatregelen moesten volgens haar snel worden genomen en zijn na overleg met de ondernemers zodanig aange past, dat de beoogde verbetering van de veiligheid in stand is geble ven. Het plan om de verkeerssituatie bij de Zandkreeksluis aan te pas sen is uitgesteld. De provincie Zeeland gaat opnieuw naar de si tuatie kijken na de forse kritiek van de gemeenteraad Noord-Be veland. Ook de bijbehorende kap van bomen is uitgesteld. De verkeerssituatie bij de Zand- kreeksluis moet aangepast. Sinds de bypass is geopend om het auto verkeer beter te laten doorstro men, is de wachttijd voor land- bouwverkeer enorm toegenomen. Daarom is een oplossing be dacht om de tractoren sneller de sluis te laten passeren. Alleen kan dat plan niet rekenen op enthou siasme. Het probleem is dat fiet sers en tractoren (tot drie meter breed) samen gebruik maken van een nieuw stukje fietspad. Veel te gevaarlijk, zegt de ge meenteraad. Zeker in het toeris tenseizoen als er veel fietsers on derweg zijn. De raad stuurde wethouder Pim Schenkelaars daarom naar de pro vincie Zeeland, de bedenker van het plan. ,,Dat heb ik gelijk gedaan", zegt Schenkelaars. ,,En de verkeerskun dig ambtenaar gaat er nu opnieuw naar kijken. Tot die tijd is het hele project in de wacht gezet." Kom het bezorgteam in de ochtend bij jou in de buurt versterken. Verdien tussen de 200 en 400 euro per 4 weken! Meld je vandaag nog aan!* Na de inwerkperiode ontvang je een leuk welkomstgeschenk. Na drie maanden goed bezorgen 200 startpremie. ^€0 Bezorging ma/vrij voor 07.00 uur, zat voor 08.00 uur, min. leeftijd 15/18 jaar dinsdag 28 juli 2020 'Maken ondernemers de dienst uit?' Rob Paardekam Goes De Keizersdijk in de binnenstad, waar bewoners van de Oostwal met de auto overheen moeten. Dat komt ze soms te staan op boze blik ken van voetgangers. foto johan van der heijden - Betty Mulders, bewoner Melita Lanting Kats

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 66