©NDERNEMER Geef mij nu je angst Sharon Hilgers: 'Luister goed op social media' 'We hebben echt megaveel geleerd' deondernemer.nl Student Company-programma zorgt voor veel feedback De jonge onderneming Backtassen wilde de eerste zijn met een echt handige tas voor A3- tekeningen en won met dat idee de eerste prijs én publieksprijs bij de Student Company van het Jaar-verkiezing. Corona grepen de studenten aan om de doelgroep uit te breiden. Als student aan het Hout- en Meubileringscollege Rotter dam ontdekte Janine van Loe- nen dat er weinig goede tassen zijn voor het vervoer van A3-tekenin- gen. „Wij merkten op school dat heel veel studenten hun portfolio in katoe nen tasjes droegen of soms zelfs in een Albert Heijn-tas, wat er natuurlijk niet zo representatief uitziet als je naar een klant gaat. Er zijn ook wel speciale kof fers voor tekeningen, maar die gaan vaak al na twee maanden kapot. Wij wilden daarom een tas maken die lan ger meegaat en aanslaat bij studenten.'' Door het volgen van het ondernemer schapsprogramma van de stichting Jong Ondernemen kreeg Van Loenen de kans het idee samen met haar studiegenoten uit te werken. „We gingen eerst ideeën pitchen in de klas, waarbij dit idee voor een vilten tas met gepersonaliseerde print is overgebleven. Daarna mocht ik in een soort sollicitatierondes een team samenstellen van studiegenoten. Samen met Darinka van Eekelen, Quinty Over toom, Joost Zweemer, Jill van Lieshout en Andrea Westphal richtte ze Backtas- sen op. Hoewel Van Loenen en haar teamgenoten elkaar nog niet kenden, beviel de samenwerking en het onder nemen goed. „We hebben echt megaveel geleerd, zeker door mee te doen aan de wedstrijd en door de coronacrisis, toen we ineens heel snel moesten schakelen. De scholen gingen dicht en we konden ineens niet meer gebruik maken van de apparatuur daar, waardoor we op zoek moesten naar een drukkerij die tegen een kleine vergoeding prints wilde maken. Ook hebben we in die tijd een webshop gemaakt en onze doelgroep uitgebreid. Eigenlijk wilden we ons eerst op studenten richten en later pas een bredere doelgroep bereiken, maar door corona is het veel sneller gegaan.'' Europese finale Door het winnen van de Student Com pany van het Jaar-verkiezing (categorie mbo) die georganiseerd wordt door stichting Jong Ondernemen, heeft Back- tassen nog een extra impuls gekregen. ,,Eerst kwamen er vooral bestellingen binnen van mensen uit onze omgeving, nu zien we dat ook onbekenden een tas kopen, niet alleen voor het vervoeren van tekeningen, maar ook bijvoorbeeld voor de boodschappen.'' Daarnaast heeft Backtassen nu de kans om mee te doen aan de Europese finale. „We hopen dat deze Europese competitie ons nieuwe contacten oplevert, bijvoorbeeld bij bedrijven die druk- of snijmachines maken. Dan kunnen we komend jaar de productie omhoog brengen, de ont werpen uitbreiden en de tas volledig duurzaam maken. Door mee te doen aan het Student Company-programma hebben we veel feedback gehad. Daar willen we volgend jaar mee aan de slag.'' De corona-angst steekt weer flink de kop en onzekerheid regeert. Hoe kan Nederland zich de crisis uit investeren? Sinds begin juni de wereld vanuit de slimme lockdown weer werd opgestart, voelden we ons als con sumenten elke dag een stukje vei liger. Langzaamaan gingen we weer uit eten, vierden we weer voorzichtig feest en boekten all- inclusive vakanties. Het lijkt erop dat we te vroeg hebben gejuicht, want de kans op een tweede coro- nagolf neemt toe en zo ook de on zekerheid onder de bevolking en ondernemers. Ga ik wel of niet op vakantie, moet ik die nieuwe lap top aanschaffen, geef ik mijn dochter een nieuwe fiets of stel ik dat toch maar even uit? De hui- dige communicatie, vooral vanuit de banken, draagt bij aan het ne gatieve consumentenvertrouwen en is een voedingsbodem geweest voor deze twijfel en 'koopangst. Gitzwarte economische doemsce nario's worden ons voorgehouden met alle gevolgen van dien. Dat kan toch anders? Focus op de positieve vooruitzichten en help noodlijdende ondernemers die jullie financiële steun goed kun nen gebruiken. Als jullie claimen in deze tijd de oplossing te zijn voor het probleem, maak dit dan waar door te communiceren van uit kansen in plaats van bedrei gingen. Bied een perspectief en help Nederland zich de crisis uit te investeren. Daarvoor is ver trouwen nodig, zodat we met zijn allen ons geld uit gaan geven in plaats van te gaan sparen en af wachten. Ga dus vooral op vakan tie, ga de straat op en overwin je angst. Koop kleding bij je favo riete webshop, ga uit eten bij je favoriete restaurant en pak een biertje bij het buurtcafé om de hoek. Voor ondernemers ligt er de schone taak klanten een veilig en welkom gevoel te geven. Geef extra aandacht en service en zorg voor een 'thuiskomgevoel' zowel in je fysieke winkel als online. Communicatie speelt daarin een belangrijke rol. Laat zien dat je de angst bij jouw klanten begrijpt en vooral ook hoe je die weg kan nemen. Stel je kwetsbaar op, toon empathie en bied relevante op lossingen. 'Wil je niet naar de winkel komen, geen probleem, bestel het online of in onze app en we bezorgen het bij je thuis, op een voor jou geschikt moment.' Er zijn nog veel ondernemers die denken op de oude voet verder te kunnen gaan, maar het is tijd om de ogen te openen. Het nieuwe normaal is 'here to stay' en 'it's time to adapt to change'. Het vereist aanpassingsvermogen, de inzet van nieuwe communica tiekanalen en. Loop niet langer op de gebaande paden, want als je doet wat je altijd deed, dan krijg je wat je altijd kreeg. Geef mij nu je angst, want ik geef je er hoop voor terug. Hand-in-hand daarmee gaat de aanpak 'eerst doen en daarna bijsturen'. Een duidelijke strate gie, waarmee ze online begon en in 2015 haar eerste winkel opende. Een fysieke winkel, zonder dat er veel budget beschikbaar was. ,,We zijn als team enorme doeners. We gaan gewoon en stu ren daarna bij, door goed te kijken naar hoe de strategie zich zou moeten vormen." Scan de QR-code om het hele interview met zeven uitgebreide tips van Sharon Hilgers te lezen op deondernemer.nl In tien jaar tijd heeft Sharon Hilgers haar bedrijf My Jewellery uitgebouwd tot een succesvolle multichannel or ganisatie. Optimaal gebruik van social media speelt daarbij een hoofdrol. Het social bereik van My Jewellery is enorm. Op TikTok groeide het merk in korte tijd naar 40.000 volgers en op het steeds minder belang rijke Facebook heeft het er zo'n 250.000. De 415.000 volgers op Instagram zijn voor Hilgers het meest waardevol, omdat haar belangrijkste doelgroep zich daar bevindt. Ze legt helder uit hoe ze tot die aantallen kwam en hoe het merk voorlopig vijf keer harder blijft groeien dan ver wacht. ,,We zijn in de beginjaren volledig zonder marke tingbudget gegroeid," vertelt Hilgers. ,,Al in 2010 startte ik op Facebook, toen veel bedrijven nog vooral bezig waren met zenden. Ze luisterden niet naar hun klanten, iets dat via social media juist ontzettend goed mogelijk bleek. Ik maakte het persoonlijk door een kijkje te geven achter de schermen, de inkoopreizen te laten zien en zoveel mogelijk mensen te betrekken bij mijn avontuur." Bovendien gebruikte ze de sociale media om goed te luisteren naar wat klanten werkelijk willen. ,,Ik wilde vooral de mening van klanten weten. Wat vinden ze leuk en wat juist niet? Dus wat moet My Jewellery zijn om succesvol te worden?" volg ons op nfflDQiö) Tassen voor A3-tekeningen slaan breed aan Thijs van Dijk werkte voor bureaus als Universal Media, Starcom, phd, Artefact en Mediamonks en is als marcom-strateeg lid van onze Raad van Advies. THIJS VAN DIJK OVER MARKETING Dit is een wekelijkse uitgave van De Ondernemer De artikelen worden geschreven door de redactie van De Ondernemer, deels in samenwerking met betalende partners. Meer praktische tips en inspirerende verhalen? Ga naar deondernemer.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 19