8 NIEUWS De examenkandidaten van 2019-2020 hebben het denkbeeldige vinkje geslaagd met coronadiploma' achter hun naam staan. Volgens middelbare scholen en deskundigen is dat onterecht. ,,Het was niet makkelijker om te slagen, maar anders.'' maandag 27 juli 2020 Doetinchem Ulenhofcollege Rotterdam Het Lyceum Rotterdam Den Haag Hogeschool InHolland Utrecht Gerrit Rietveld College Ellen van Gaaien Maartje Spieksma Rotterdam De scholen gingen op slot, het hing al enkele dagen in de lucht: zou er, voor het eerst sinds 1945, een streep gaan door de centrale examens? Tijdens een persconferentie van minister Arie Slob (Basis- en Voortgezet Onderwijs) op maan dag 23 maart kwam het hoge woord eruit: wekenlang blokken voor een reeks eindexamens in mei, is dit jaar niet nodig. Op het Marianum in Groenlo en Lichtenvoorde krabden de docen ten zich even achter de oren. ,,Hoe zorgen we ervoor dat dit toch een volwaardig diploma wordt? Waar moeten we onze leerlingen extra op toetsen?'', vertelt conrector Christel Wolterinck. ,,Het verdient geen schoonheidsprijs om tijdens de wedstrijd de regels te verande ren.'' En dus kwamen er twee mo gelijkheden om een onderdeel van een vak over te doen. Als de exa menkandidaat alsnog zakte of een hoger punt wilde, kon hij twee hele vakken herkansen. Scholen maken zelf de school examens, die gedurende de boven bouw worden afgenomen. ,,De centrale examens komen van Cito. Die zijn ontwikkeld, getest, aange past'', vertelt Wolterinck. Anders dan anders maakten de scholen nu ook alle eindtoetsen zelf. Daarom zijn de scholen van Stichting Car- melcollege aan elkaar gekoppeld; ze maakten samen de toetsen, controleerden elkaars werk én ke- ken ook de toetsen van elkaars leerlingen na. Alles om zo objec tief mogelijke resultaten te halen. Toch lijken de leerlingen ge matst: op een derde van de scholen haalden alle eindexamenkandida ten hun diploma, zo blijkt uit een steekproef van deze krant onder bijna een kwart van alle schoollo- caties in Nederland. Ter vergelij king: vorig jaar was dat slechts een achtste. Leerlingen die normaal zouden zijn gezakt, hebben nu wél een papiertje op zak. Goed in je hoofd Was dit dan zo'n makkelijk jaar, zonder eindexamen? Nee, bezwe ren scholen en deskundigen, maar het was wel 'anders'. ,,Soms heb ben leerlingen wel drie keer voor een schoolexamen moeten leren, omdat het door alle maatregelen steeds werd verzet. Tja, dat is na tuurlijk een drama, maar dan zit de lesstof wel goed in je hoofd'', zegt schoolbestuurder Peter La- mers van BOVO Haaglanden. Bovendien was er meer tijd om voor toetsen te leren, omdat die niet in twee weken tijd, maar ver spreid over een paar maanden zijn gemaakt. Dat krikt de cijfers van dit jaar ook op. Er is altijd een groep faalangstige leerlingen die, eenmaal in de zaal, totaal dichtklapt. Elk jaar zien scholen daardoor leerlingen die er goed voor staan tóch zakken op het centraal examen. Docenten hebben er alles aan gedaan om scholieren extra te begeleiden. ,,En'', zegt Lamers: ,,ik denk dat sommige scholen de resultaten van de schoolexamens normaal omlaag drukken, omdat het cijfer niet te veel mag afwijken van het centraal examen. Dat was nu niet nodig.'' Om te voorkomen dat de school examens te makkelijk zijn, contro leert de Onderwijsinspectie nor maliter op de gemiddelde cijfers ten opzichte van het centraal exa men. Door het wegvallen van de centrale examens, ontbreekt die check dit jaar. Oud-docent René Kneyber, te genwoordig lid van de Onderwijs raad, denkt daarom dat het dit jaar wel degelijk makkelijker was om een diploma te halen. ,,Iedere school is erop gebrand om zoveel mogelijk leerlingen te laten slagen. Ze hebben veel extra kansen ge kregen om hun diploma te halen'', concludeert hij. Maar dat betekent niet dat het papiertje minder waard is. ,,Dat de lat lager ligt, wil niet zeggen dat het niveau van de leerlingen lager is.'' Rammelen Nu de schoolexamens leidend wa ren, is de discussie over het eind examen wél weer losgebarsten. Want wat is nu eigenlijk de meer waarde van zo'n centraal examen? Volgens Kim Schildkamp, univer sitair hoofddocent aan de Univer siteit Twente, weten vervolgoplei dingen dankzij een landelijke toets wat het minimumniveau is van hun nieuwe studenten. ,,Het centraal examen is belangrijk om kansenongelijkheid tegen te gaan. Uit onderzoeken blijkt dat som- Dordrecht Wellantcollege vmbo Mavo Gorinchem Fortes Lyceum Naaldwijk ISW Sweelincklaan 's-Gravenzande Zeist Openbaar Lyceum Zeist GO 'Coronadiploma is net zo DON IWSTHUCTlEHftL

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 8