8 NIEUWS
De examenkandidaten van 2019-2020 hebben het
denkbeeldige vinkje geslaagd met coronadiploma' achter hun
naam staan. Volgens middelbare scholen en deskundigen is dat
onterecht. ,,Het was niet makkelijker om te slagen, maar anders.''
maandag 27 juli 2020
Doetinchem Ulenhofcollege
Rotterdam Het Lyceum Rotterdam
Den Haag Hogeschool InHolland
Utrecht Gerrit Rietveld College
Ellen van Gaaien
Maartje Spieksma
Rotterdam
De scholen gingen
op slot, het hing al
enkele dagen in de
lucht: zou er, voor
het eerst sinds
1945, een streep
gaan door de centrale examens?
Tijdens een persconferentie van
minister Arie Slob (Basis- en
Voortgezet Onderwijs) op maan
dag 23 maart kwam het hoge
woord eruit: wekenlang blokken
voor een reeks eindexamens in
mei, is dit jaar niet nodig.
Op het Marianum in Groenlo en
Lichtenvoorde krabden de docen
ten zich even achter de oren. ,,Hoe
zorgen we ervoor dat dit toch een
volwaardig diploma wordt? Waar
moeten we onze leerlingen extra
op toetsen?'', vertelt conrector
Christel Wolterinck. ,,Het verdient
geen schoonheidsprijs om tijdens
de wedstrijd de regels te verande
ren.'' En dus kwamen er twee mo
gelijkheden om een onderdeel van
een vak over te doen. Als de exa
menkandidaat alsnog zakte of een
hoger punt wilde, kon hij twee
hele vakken herkansen.
Scholen maken zelf de school
examens, die gedurende de boven
bouw worden afgenomen. ,,De
centrale examens komen van Cito.
Die zijn ontwikkeld, getest, aange
past'', vertelt Wolterinck. Anders
dan anders maakten de scholen nu
ook alle eindtoetsen zelf. Daarom
zijn de scholen van Stichting Car-
melcollege aan elkaar gekoppeld;
ze maakten samen de toetsen,
controleerden elkaars werk én ke-
ken ook de toetsen van elkaars
leerlingen na. Alles om zo objec
tief mogelijke resultaten te halen.
Toch lijken de leerlingen ge
matst: op een derde van de scholen
haalden alle eindexamenkandida
ten hun diploma, zo blijkt uit een
steekproef van deze krant onder
bijna een kwart van alle schoollo-
caties in Nederland. Ter vergelij
king: vorig jaar was dat slechts een
achtste. Leerlingen die normaal
zouden zijn gezakt, hebben nu wél
een papiertje op zak.
Goed in je hoofd
Was dit dan zo'n makkelijk jaar,
zonder eindexamen? Nee, bezwe
ren scholen en deskundigen, maar
het was wel 'anders'. ,,Soms heb
ben leerlingen wel drie keer voor
een schoolexamen moeten leren,
omdat het door alle maatregelen
steeds werd verzet. Tja, dat is na
tuurlijk een drama, maar dan zit
de lesstof wel goed in je hoofd'',
zegt schoolbestuurder Peter La-
mers van BOVO Haaglanden.
Bovendien was er meer tijd om
voor toetsen te leren, omdat die
niet in twee weken tijd, maar ver
spreid over een paar maanden zijn
gemaakt. Dat krikt de cijfers van
dit jaar ook op.
Er is altijd een groep faalangstige
leerlingen die, eenmaal in de zaal,
totaal dichtklapt. Elk jaar zien
scholen daardoor leerlingen die er
goed voor staan tóch zakken op
het centraal examen. Docenten
hebben er alles aan gedaan om
scholieren extra te begeleiden.
,,En'', zegt Lamers: ,,ik denk dat
sommige scholen de resultaten
van de schoolexamens normaal
omlaag drukken, omdat het cijfer
niet te veel mag afwijken van het
centraal examen. Dat was nu niet
nodig.''
Om te voorkomen dat de school
examens te makkelijk zijn, contro
leert de Onderwijsinspectie nor
maliter op de gemiddelde cijfers
ten opzichte van het centraal exa
men. Door het wegvallen van de
centrale examens, ontbreekt die
check dit jaar.
Oud-docent René Kneyber, te
genwoordig lid van de Onderwijs
raad, denkt daarom dat het dit jaar
wel degelijk makkelijker was om
een diploma te halen. ,,Iedere
school is erop gebrand om zoveel
mogelijk leerlingen te laten slagen.
Ze hebben veel extra kansen ge
kregen om hun diploma te halen'',
concludeert hij. Maar dat betekent
niet dat het papiertje minder
waard is. ,,Dat de lat lager ligt, wil
niet zeggen dat het niveau van de
leerlingen lager is.''
Rammelen
Nu de schoolexamens leidend wa
ren, is de discussie over het eind
examen wél weer losgebarsten.
Want wat is nu eigenlijk de meer
waarde van zo'n centraal examen?
Volgens Kim Schildkamp, univer
sitair hoofddocent aan de Univer
siteit Twente, weten vervolgoplei
dingen dankzij een landelijke
toets wat het minimumniveau is
van hun nieuwe studenten. ,,Het
centraal examen is belangrijk om
kansenongelijkheid tegen te gaan.
Uit onderzoeken blijkt dat som-
Dordrecht Wellantcollege vmbo Mavo
Gorinchem Fortes Lyceum
Naaldwijk ISW Sweelincklaan 's-Gravenzande
Zeist Openbaar Lyceum Zeist
GO
'Coronadiploma is net zo
DON IWSTHUCTlEHftL