MEDIA CULTUUR 25
'Is Kabouter
Plop imiteren
beledigend
voor Vlaamse
kabouters?'
zou je denken waarom kan dat dan
niet meer? De consequentie van het
niet doen, is dat ik dan eigenlijk ook
niet meer Ria (van de terugkerende
karakters Fred en Ria Onderbuik,
red.) kan spelen, omdat vrouwen be
ledigd kunnen zijn. Trek dat door en
Jeroen en ik mogen voortaan alleen
nog onszelf spelen."
Zwartepietendiscussie
Van de Ven zegt een grap te hebben
liggen, die hij binnenkort hoopt in te
zetten in een nieuw Draadstaal-sei-
zoen. Een scene waarin een vader
zijn zoontje voorzichtig vertelt dat
Sinterklaas niet bestaat. Hij verwacht
dat zijn zoontje ontroostbaar is, maar
die vraagt hoopvol 'Maar...dan bestaat
de zwartepietendiscussie dus ook
niet?' Vader: 'Nou...eh...'. Het is vol
gens de acteur een passend voorbeeld
van een grap die het onderwerp zelf
onder de loep neemt.
,,Hoe kan het toch dat Sinterklaas
een verzonnen feest is en sommige
mensen er toch zó aan hangen dat je
van die 'traditie geen afstand zou
moeten nemen'. Wat de meeste
doen, is schreeuwen dat 'die blanke
man het niet begrijpt'. Die moet
maar meteen snappen dat het tegen
woordig anders ligt. Als je op die hef
tige manier iemand probeert te over
tuigen van jouw mening, schiet die
blanke man op slot en verschuilt hij
zich achter zijn trots en eer. Terwijl
wat je eigenlijk wilt, is dat hij een
ruimer perspectief krijgt. Het feit dat
Zwarte Piet van kleur kan verande
ren, betekent helemaal niets voor
kinderen. Je levert dus helemaal niets
in op een traditie. Je moet mensen zo
aanspreken dat ze niet direct met
hun hakken in het zand gaan staan."
De Humorpolitie is volgens Van de
Ven een antwoord op de verhitte dis
cussie. ,,Ik voel me verantwoordelijk
hier iets mee te doen. We maakten
ooit een grap over Jezus Christus die
meedeed aan een talentenjacht. Wij
speelden twee homo's die kritiek le
verden op zijn kledingstijl en ook het
zangmateriaal was 'te gedateerd'. De
Bond Tegen het Vloeken - er werd
niet eens in gevloekt - was boos. Ik
denk dan: regel een zaaltje en nodig
mensen uit die zich beledigd voelen.
Dan leg ik graag uit hoe mijn vak
werkt. Dat je gaat voor een afspiege
ling van de werkelijkheid, op zo'n
manier dat het de werkelijkheid niet
meer is. En met die afstand zou je er
makkelijker over moeten künnen
praten. Humor is een belangrijke ma
nier om in gesprek te komen."
zaterdag 25 juli 2020
GO
4 Michiel Romeyn heeft geen spijt van zijn 'Oeboema, de witte neger
uit Amsterdam-Oost'.
Jeroen van Koningsbrugge en Dennis van de Ven als de typetjes
Fred en Ria Onderbuik in Draadstaal.
De Marokkaanse taxichauffeur Saïd (Jeroen van Koningsbrugge) is
'de liefste taxichauffeur van Nederland'. fotos marleen dalhuijsen, npo, vpro
Weinig mensen die be
roepsmatig bezig zijn
met humor, voelen zich
geroepen iets over het
actuele 'humordebat' te
roepen. Michiel Romeyn
is een uitzondering. Hij
werd bekend door het
VPRO-programma Jiske-
fet, waarin hij onder meer
te zien was als Oboema,
'de witte neger uit Amster
dam-Oost'. ,,Ik wens me
eigenlijk niet in die discus
sie te mengen'', aldus Ro-
meyn (ook bekend van
Debiteuren Crediteuren en
De Lullo's). ,,Je komt in
een moeras terecht. Het
is nooit goed, of je het nu
links- of rechtsom
draait. Ik heb me nog
nooit voor een scène ge
schaamd, dus ik zal ook
nooit zeggen dat iets me
spijt. Ik heb nooit iemand
op racistische gronden
belachelijk gemaakt of uit
gesloten. Of de tijd nu is
veranderd of niet, het
doet er geen moer toe.''
Jack Spijkerman heeft
geen spijt van de satiri
sche persiflages in zijn
programma's als Kopspij
kers,,Met terugwerkende
kracht zullen er best wel
sketches geweest zijn,
waarvan je nu zegt: zou ik
dat nog steeds zo doen?
Ik heb één keer publieke
lijk mijn excuses aangebo
den, dat was nadat ik
grappen had gemaakt
over die ziekte van prins
Claus. Omdat ik vond:
grappen maken over een
ziekte van iemand, dat is
te goedkoop. Ik weet nog
dat bij Kopspijkers Najib
Amhali, Kabouter Plop imi
teerde. Is dat dan beledi
gend voor Vlaamse ka
bouters, dat zij gepersi
fleerd worden?''