Rijscholen erkennen misstanden:
Onderhoud
wegen en
fietspaden
in gevaar
NIEUWS 3
Rijscholen zijn niet geschrokken van
de harde kritiek van CBR-baas Alexander
Pechtold op hun werk. Veel rijopleiders
erkennen dat er zaken grondig mis zijn in de
sector en dat strengere eisen nodig zijn.
f indelijk', dacht rij
schoolhouder
Ruud Rutten (61)
.uit Venlo toen hij
I de kritiek van
Alexander Pechtold op zijn eigen
branche las. Volgens Pechtold le
veren rijscholen vaak beroerde
kandidaten aan en zijn er te veel
cowboys actief. ,,Welke middel-
bare-schooldirecteur zou tevre
den zijn met een slagingspercen
tage van 48 procent?", vroeg de
CBR-directeur zich retorisch af.
„Pechtold durft als eerste bij
het CBR de vinger op de zere plek
te leggen", stelt Rutten, die al
ruim veertig jaar in het vak zit,
waarvan ruim dertig jaar als in
structeur in de auto van negen tot
vijf. Hij is voorzitter van branche
vereniging FAM, die een veertig
tal grote rijscholen vertegenwoor
digt. ,,Ik roep al jaren dat er zaken
grondig mis zijn. Er zijn cowboys
die zo veel mogelijk willen bin
nen harken in plaats van jongeren
op te leiden tot verantwoordelijke
verkeersdeelnemers." Wie die
beunhazen dan zijn? Rijscholen
die adverteren met goedkope pak
ketten, inclusief examengarantie.
En bedrijven die klanten vooruit
laten betalen en vervolgens met
de noorderzon vertrekken. Recent
voorbeeld is Rotterdamse rij
schoolketen iQdrive, die begin
juni failliet ging. Op Facebook
spuiden honderden gedupeerden
cursisten hun gal. Zij konden flui
ten naar hun centen.
Dergelijke rijschoolhouders
hebben van het rijexamen een
verdienmodel gemaakt, foetert
Rutten. ,,Ze bieden lessen voor 40
euro per uur aan en laten cursis
ten heel snel examen doen. Dan
zakken ze en moeten ze door met
lessen. Ze laten iemand desnoods
zes keer examen doen!"
Beunhazen
Beunhazen verdedigen die lage
slagingskans met het argument
dat ze veel adhd'ers, autisten en
buitenlanders in de auto hebben
of dat de wegen in de Randstad
drukker zijn. ,,Maar hier in Venlo
heb je die cursisten ook. Die heb
ben alleen wat meer lessen no
dig." Zelf is zijn slagingspercen
tage dan ook 64 procent de eerste
keer. ,,Wij laten mensen alleen af-
rijden als ze er echt klaar voor
zijn."
Rieneke Kok, journalist bij vak
blad RijschoolPro herkent het ver
haal van Rutten. ,,Probleem is dat
de rijschoolbranche grotendeels
ongeorganiseerd is", zegt Kok. ,,Er
zijn vier brancheclubs die samen
nog geen kwart van de rijschool
houders vertegenwoordigen."
90 Procent van de bijna 9000
rijschoolhouders zijn eenpitters.
Veel regels zijn er ook al niet. ,,Je
hoeft zelfs geen rijles te hebben
gevolgd om af te kunnen rijden
bij het CBR. Als je een auto met
dubbele bediening weet te rege
len is dat voldoende." Rijinstruc-
teurs hoeven bovendien maar be
perkt - zes dagdelen in vijfjaar -
bij te scholen. Al met al is het een
goede zaak om te kijken naar
maatregelen die het slagingsper
centage van 48 procent omhoog
brengen, meent Kok. Ze beklem
toont dat het probleem niet enkel
bij rijschoolhouders ligt. ,,Er is
ook veel druk op rijscholen van
ouders en leerlingen. Hun eerste
vraag is: wanneer mag ik afrijden?
Als het antwoord niet bevalt, gaan
ze naar een ander."
Bas Bakker van Verkeersschool
Een keurmerk
gaat niet werken.
Dat is al zo vaak
geprobeerd
Bakker uit Vlijmen is het groten
deels eens met Pechtolds diag
nose, maar niet met diens oplos
sing in de vorm van certificering.
,,Een keurmerk gaat niet werken,
dat is al zo vaak geprobeerd."
Bakker, die tien mensen in
dienst heeft en een slagingsper
centage van 66 procent heeft,
komt met een simpele oplossing
voor de misstanden. ,,Voer een
wettelijke minimumtarief in van
bijvoorbeeld 60 euro per les en
een minimaal aantal lessen voor
dat je examen mag doen."
Toets
Ook moet een tussentijdse toets
verplicht worden, aldus Bakker.
,,Die heeft namelijk een zeer be
langrijke functie in het examen
traject." Voordeel van een hoger
tarief is dat de 9000 rij-instruc-
teurs pensioen kunnen opbou
wen. ,,Nu zou ik mijn personeel
dat graag gunnen, maar kan dat
niet uit." Een cao is er niet.
Volgens collega-rijschoolhou
der Rutten is een keurmerk wél
een goed idee. Eind juni leverde
zijn branchevereniging FAM sa
men met de Bovag, LBKR en VRB
een plan in bij minister Cora van
Nieuwenhuizen (Infrastructuur):
een keurmerk, inclusief rijschool-
register en een garantiefonds
moet de kwaliteit van de rijoplei
ding flink verhogen. Maar het
probleem ligt niet alleen bij de
rijscholen, zegt hij. ,,Ook de oplei
ding voor rijinstructeurs moet
beter en het CBR zelf moet ook
een slag maken."
De situatie wordt met de dag ern
stiger, zegt Maxime Verhagen,
voorzitter van de belangenorgani
satie van de bouwsector. ,,Ge-
meenten bezuinigen al jaren op
het onderhoud van de infrastruc
tuur vanwege geldgebrek.'' Door
de coronacrisis raken nog meer ge
meenten in geldnood. ,,In een re
cente enquête gaf 41 procent van
de gemeenten aan te gaan bezui
nigen op het onderhoud.''
Dat leidt tot gevaarlijke situa
ties, vreest Verhagen. Hij wijst
erop dat er nu jaarlijks al honder
den tot duizenden slachtoffers
vallen als gevolg van slechte fiets
paden. Verder uitstel zal tot meer
slachtoffers leiden. En dat kan de
gemeenten duur komen te staan.
Slachtoffers kunnen hun schade
bij de gemeente verhalen als de
oorzaak slecht onderhoud is,
waarschuwt Verhagen.
Door het achterstallig onder
houd loopt ook de economische
groei vertraging op. Steden wor
den minder goed bereikbaar. ,,In
de gemeente Oegstgeest zijn bij
voorbeeld alle bruggen al een jaar
dicht voor het vrachtverkeer. Dat
komt vanwege achterstallig on
derhoud. En eerder speelde het bij
het Twentekanaal. Daar moesten
alle bruggen over dat kanaal een
jaar dicht. En dat terwijl aan beide
kanten van het kanaal industrie
zit'', geeft Verhagen aan.
Miljard
De oproep aan het kabinet is niet
nieuw. Maar corona heeft de situa
tie verslechterd. Verhagen pleit er
voor om structureel een miljard
euro extra aan gemeenten te geven
voor onderhoud. Voor het rijk is
dat 1,4 miljard euro extra per jaar.
Met dat geld kan de achteruitgang
gestopt worden. ,,Bovendien levert
het 10.000 extra banen op.'' Langer
uitstel van onderhoud leidt op den
duur tot hogere economische en
maatschappelijke kosten, aldus
Bouwend Nederland. Economie
vrijdag 24 juli 2020
GO
Rijschoolhouder Bas Bakker uit Vlijmen: ,,Voer een minimumtarief in van 60 euro en een minimum aantal lessen.'' foto marc bolsius
'Cowboys gebruiken het
rijexamen als verdienmodel'
David Bremmer
Rotterdam
- Bas Bakker, rijschoolhouder
De kans op ongelukken, wegaf-
sluitingen en verkeersinfarcten
wordt snel groter omdat ge
meenten en rijk te weinig onder
houd plegen aan infrastructuur,
zoals wegen, fietspaden en via
ducten. Daarvoor waarschuwt
Bouwend Nederland.
Peet Vogels
Zoetermeer
Maxime Verhagen.
FOTO MARCO OKHUIZEN