Rijscholen erkennen misstanden: Onderhoud wegen en fietspaden in gevaar NIEUWS 3 Rijscholen zijn niet geschrokken van de harde kritiek van CBR-baas Alexander Pechtold op hun werk. Veel rijopleiders erkennen dat er zaken grondig mis zijn in de sector en dat strengere eisen nodig zijn. f indelijk', dacht rij schoolhouder Ruud Rutten (61) .uit Venlo toen hij I de kritiek van Alexander Pechtold op zijn eigen branche las. Volgens Pechtold le veren rijscholen vaak beroerde kandidaten aan en zijn er te veel cowboys actief. ,,Welke middel- bare-schooldirecteur zou tevre den zijn met een slagingspercen tage van 48 procent?", vroeg de CBR-directeur zich retorisch af. „Pechtold durft als eerste bij het CBR de vinger op de zere plek te leggen", stelt Rutten, die al ruim veertig jaar in het vak zit, waarvan ruim dertig jaar als in structeur in de auto van negen tot vijf. Hij is voorzitter van branche vereniging FAM, die een veertig tal grote rijscholen vertegenwoor digt. ,,Ik roep al jaren dat er zaken grondig mis zijn. Er zijn cowboys die zo veel mogelijk willen bin nen harken in plaats van jongeren op te leiden tot verantwoordelijke verkeersdeelnemers." Wie die beunhazen dan zijn? Rijscholen die adverteren met goedkope pak ketten, inclusief examengarantie. En bedrijven die klanten vooruit laten betalen en vervolgens met de noorderzon vertrekken. Recent voorbeeld is Rotterdamse rij schoolketen iQdrive, die begin juni failliet ging. Op Facebook spuiden honderden gedupeerden cursisten hun gal. Zij konden flui ten naar hun centen. Dergelijke rijschoolhouders hebben van het rijexamen een verdienmodel gemaakt, foetert Rutten. ,,Ze bieden lessen voor 40 euro per uur aan en laten cursis ten heel snel examen doen. Dan zakken ze en moeten ze door met lessen. Ze laten iemand desnoods zes keer examen doen!" Beunhazen Beunhazen verdedigen die lage slagingskans met het argument dat ze veel adhd'ers, autisten en buitenlanders in de auto hebben of dat de wegen in de Randstad drukker zijn. ,,Maar hier in Venlo heb je die cursisten ook. Die heb ben alleen wat meer lessen no dig." Zelf is zijn slagingspercen tage dan ook 64 procent de eerste keer. ,,Wij laten mensen alleen af- rijden als ze er echt klaar voor zijn." Rieneke Kok, journalist bij vak blad RijschoolPro herkent het ver haal van Rutten. ,,Probleem is dat de rijschoolbranche grotendeels ongeorganiseerd is", zegt Kok. ,,Er zijn vier brancheclubs die samen nog geen kwart van de rijschool houders vertegenwoordigen." 90 Procent van de bijna 9000 rijschoolhouders zijn eenpitters. Veel regels zijn er ook al niet. ,,Je hoeft zelfs geen rijles te hebben gevolgd om af te kunnen rijden bij het CBR. Als je een auto met dubbele bediening weet te rege len is dat voldoende." Rijinstruc- teurs hoeven bovendien maar be perkt - zes dagdelen in vijfjaar - bij te scholen. Al met al is het een goede zaak om te kijken naar maatregelen die het slagingsper centage van 48 procent omhoog brengen, meent Kok. Ze beklem toont dat het probleem niet enkel bij rijschoolhouders ligt. ,,Er is ook veel druk op rijscholen van ouders en leerlingen. Hun eerste vraag is: wanneer mag ik afrijden? Als het antwoord niet bevalt, gaan ze naar een ander." Bas Bakker van Verkeersschool Een keurmerk gaat niet werken. Dat is al zo vaak geprobeerd Bakker uit Vlijmen is het groten deels eens met Pechtolds diag nose, maar niet met diens oplos sing in de vorm van certificering. ,,Een keurmerk gaat niet werken, dat is al zo vaak geprobeerd." Bakker, die tien mensen in dienst heeft en een slagingsper centage van 66 procent heeft, komt met een simpele oplossing voor de misstanden. ,,Voer een wettelijke minimumtarief in van bijvoorbeeld 60 euro per les en een minimaal aantal lessen voor dat je examen mag doen." Toets Ook moet een tussentijdse toets verplicht worden, aldus Bakker. ,,Die heeft namelijk een zeer be langrijke functie in het examen traject." Voordeel van een hoger tarief is dat de 9000 rij-instruc- teurs pensioen kunnen opbou wen. ,,Nu zou ik mijn personeel dat graag gunnen, maar kan dat niet uit." Een cao is er niet. Volgens collega-rijschoolhou der Rutten is een keurmerk wél een goed idee. Eind juni leverde zijn branchevereniging FAM sa men met de Bovag, LBKR en VRB een plan in bij minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur): een keurmerk, inclusief rijschool- register en een garantiefonds moet de kwaliteit van de rijoplei ding flink verhogen. Maar het probleem ligt niet alleen bij de rijscholen, zegt hij. ,,Ook de oplei ding voor rijinstructeurs moet beter en het CBR zelf moet ook een slag maken." De situatie wordt met de dag ern stiger, zegt Maxime Verhagen, voorzitter van de belangenorgani satie van de bouwsector. ,,Ge- meenten bezuinigen al jaren op het onderhoud van de infrastruc tuur vanwege geldgebrek.'' Door de coronacrisis raken nog meer ge meenten in geldnood. ,,In een re cente enquête gaf 41 procent van de gemeenten aan te gaan bezui nigen op het onderhoud.'' Dat leidt tot gevaarlijke situa ties, vreest Verhagen. Hij wijst erop dat er nu jaarlijks al honder den tot duizenden slachtoffers vallen als gevolg van slechte fiets paden. Verder uitstel zal tot meer slachtoffers leiden. En dat kan de gemeenten duur komen te staan. Slachtoffers kunnen hun schade bij de gemeente verhalen als de oorzaak slecht onderhoud is, waarschuwt Verhagen. Door het achterstallig onder houd loopt ook de economische groei vertraging op. Steden wor den minder goed bereikbaar. ,,In de gemeente Oegstgeest zijn bij voorbeeld alle bruggen al een jaar dicht voor het vrachtverkeer. Dat komt vanwege achterstallig on derhoud. En eerder speelde het bij het Twentekanaal. Daar moesten alle bruggen over dat kanaal een jaar dicht. En dat terwijl aan beide kanten van het kanaal industrie zit'', geeft Verhagen aan. Miljard De oproep aan het kabinet is niet nieuw. Maar corona heeft de situa tie verslechterd. Verhagen pleit er voor om structureel een miljard euro extra aan gemeenten te geven voor onderhoud. Voor het rijk is dat 1,4 miljard euro extra per jaar. Met dat geld kan de achteruitgang gestopt worden. ,,Bovendien levert het 10.000 extra banen op.'' Langer uitstel van onderhoud leidt op den duur tot hogere economische en maatschappelijke kosten, aldus Bouwend Nederland. Economie vrijdag 24 juli 2020 GO Rijschoolhouder Bas Bakker uit Vlijmen: ,,Voer een minimumtarief in van 60 euro en een minimum aantal lessen.'' foto marc bolsius 'Cowboys gebruiken het rijexamen als verdienmodel' David Bremmer Rotterdam - Bas Bakker, rijschoolhouder De kans op ongelukken, wegaf- sluitingen en verkeersinfarcten wordt snel groter omdat ge meenten en rijk te weinig onder houd plegen aan infrastructuur, zoals wegen, fietspaden en via ducten. Daarvoor waarschuwt Bouwend Nederland. Peet Vogels Zoetermeer Maxime Verhagen. FOTO MARCO OKHUIZEN

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 3