#nlstartop| 3 'Ik heb gezegd, jongens we blijven OPEN!' blijven produceren ,,Toen we za gen wat er in China, Italië en in Loon op Zand (in dit dorp vlakbij Waalwijk werd de eerste besmet ting geconstateerd, red.) plaats vond, zijn we daarop gaan antici peren. We wisten niet wat er ging gebeuren, maar er ging iets gebeu ren. Hier gingen we last van krij gen'', vertelt Ben Mandemakers. ,,Op dat moment is de keus ge maakt om al onze magazijnen en extra opslag vol te zetten met keukens, sanitair en apparatuur. Je spreekt over 130.000 vierkante meter. In twee tot drie weken stond alles tot de nok toe afgela den. We hebben tegen onze leve ranciers in Duitsland, Italië, België en Polen gezegd: blijf alsjeblieft doorwerken want wij hebben onze keukens hard nodig. Onze toeleveranciers, ik spreek liever van partners, kennen we vaak al heel lang en zijn net als ons personeel erg belangrijk.'' Vader Ben neemt voordat zoon Stefan iets kan zeggen het woord en slaat stevig op tafel. ,,Ik heb ge zegd, jongens we blijven OPEN!'' Het woord open komt er met een stoot uit. ,,We moeten er gewoon zijn voor die ene klant. Ook al heb ik maar 1000 euro omzet. Door open te blijven, geheel volgens de overbekende voorschriften van het RIVM, houd je de energie in het bedrijf.'' Als pa stilvalt, vult Stefan aan: ,,Vergelijk het maar met een voet baller. Als die maanden niet kan trainen en spelen wordt de spel- kwaliteit minder. Door open te blijven kregen we ook rust in de organisatie.'' Stefan: ,,Bij elkaar hebben we zo'n vijfhonderd winkels in die drie landen. Door de algehele sluiting in België en Duitsland en het aangepaste werken in Nederland kelderde de omzet met rond de 50 procent. Veel personeel kwam thuis te zitten, maar toch hebben we goede dingen bedacht. We zijn andere communicatiemiddelen gaan gebruiken. In Duitsland zijn we met onze klanten proactief gaan videobellen en samen online gaan ontwerpen. Op een gedeeld scherm bespraken de verkoper en de koper het ontwerp. In Neder land zijn de winkels, met alle voorzorgsmaatregelen voor veilig winkelen, wel open gebleven en klanten blijken dan toch liever naar onze winkels toe te komen.'' En nu? Ben Mandemakers: ,,Onze omzet is weer normaal, net als de voorra den in onze magazijnen. Door al onze inspanningen draaien we nu over de eerste zes maanden van 2020 beter dan die over 2019. De herwaardering van de keuken door die lockdown fungeerde wel als extra vliegwiel. Daarnaast blijft de woningmarkt voor de toekomst goed. Ik ben positief gestemd. Corona heeft wel onze investerin gen versneld met het oog op die toekomst. We openen dit jaar twee nieuwe megastores van Mandemakers Keukens. Deze week in Amersfoort en straks in december in Amsterdam. Het is voor ons erg speciaal omdat dit de formule is waarmee het allemaal begonnen is. Verder openen we DMG-breed toch dit jaar daarbij nog zo'n dertig winkels. Uitein delijk hebben we kortom een goed eerste half jaar, vooral de laatste weken zien we dat het enorm aantrekt. We zoeken zelfs naar ervaren verkopers, monteurs en chauffeurs om ons team te ondersteunen.'' ,,Wij willen er geen gebruik van maken. Nee, het hoeft niet.'' Ineens praat Ben Mandemakers een stuk zachter, timide zou je bijna zeggen. Hij vindt het een rotvraag, zegt hij. ,,Het komt zo over van: kijk hem eens stoer doen. Het heeft niets met mijn financiën te maken. Ik vind het moeilijk om het te zeggen, omdat er andere sectoren zwaar zijn getroffen. Ik vind het vreselijk wat er met andere bedrijven gebeurd is. Ben blij dat er voor hen een NOW is.'' GO donderdag 23 juli 2020 Tijdens de lockdown kwamen familieleden dichter bij elkaar. PASPOORT Meer dan veertig jaar geleden begon Ben Mandemakers (64) in de schuur van zijn ouders. Nu staat er een concern, De Mandemakers Groep (DMG), dat via tien tallen formules keukens, sanitair en meubels verkoopt in Nederland, België en Duitsland. Het bedrijf zorgt ook voor levering en montage bij de klant thuis. Mandemakers zit verder niet bepaald stil. Hij is bijvoorbeeld met Van Mossel Automotive Groep - ook uit Waalwijk - in autolease gestapt. Hij is bevriend met Van Mossel-topman Eric Berkhof. Via zijn investeringsfonds DM Equity Partners heeft hij verder belangen in vastgoed en in onder andere Stella Fietsen. Verder is Mande- makers sponsor van RKC Waalwijk; hij bezit het stadion waar deze eredivisionist in speelt. Zonen Stefan (41) en Dennis (39) werken binnen DMG en Rick (30) is eigenaar van Peter van Son Interieurobjecten. Er is een bewuste keus ge maakt om in Nederland open te blijven. Maar waarom, er waren immers grote retailketens die dichtgingen? In Duitsland en België moesten alle winkels dicht. Wat was het effect? De economie is zwaar getrof fen. Veel bedrijven hebben NOW- of een andere regeling aangevraagd. Jullie? procent steeg ten opzichte van 2019, terwijl de sector woninginrichting en meubels daalde met 6,6 procent. In april was dat percentage echter +25,6, respectievelijk -8,2. In mei kwam de boel danig op gang: +29,4 en +8,7 procent. Qua woning inrichting en meubels hadden we na de oriëntatie kennelijk aanloop- of bedenktijd nodig. De afgelopen jaren zat er ook al flinke groei in de totaal omzet van alle winkels in woonbenodigdheden. Over het jaar 2019 was dat zelfs 9,6 procent, tot 3,32 miljard euro. De provincie met het hoogste aantal fysieke verkooppunten was in dat jaar Zuid-Holland met 422, vaker zochten we in april 2020 naar meubels (online) t.o.v. april 2019 Flevoland telde er 45. Zeeland pronkte met het hoogste aantal woon winkels per duizend inwoners: 0,34. Zuid Holland en Flevoland deden het met slechts 0,11. De detailhandel als geheel zette in mei 8,2 procent meer om, de hoogste groei in 14 jaar. Online werd bijna 50 procent meer omgezet. jaar geleden is het dat de omzet van de detailhandel zo groeide als in mei 2020

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 55