Het dossier van Samantha de Jong M mm NIEUWS 17 De vragenlijsten maken de zorg beter en we willen artsen wel de ruimte geven voor innovatie ONRECHTMATIG e 4# 3 tendata niet is toegestaan. Dat de AVG wordt overtreden, komt pas aan het licht als er in september 2019 een aanvraag binnen komt om ConsultAssistent ook op andere afdelin gen te mogen gebruiken. In de maanden daarop concludeert het ziekenhuis dat er geen geldige overeenkomst is tussen het HagaZiekenhuis en Outcome Measurement, dat voor patiënten niet duidelijk genoeg is dat het invullen van de vragen lijsten vrijwillig is en dat niet duidelijk is waar de antwoorden naartoe worden gestuurd. Ook de be nodigde expliciete toestemming om antwoorden geanonimiseerd te mogen gebruiken, of de optie om daarvan af te zien, was er niet. Pas in juli wordt de samenwerking met Consult Assistent stopgezet en meldt het Haga zich bij de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). Binnen het zie kenhuis wordt geïnventariseerd hoe groot het da- talek is. Het blijkt om bijna 6500 patiënten te gaan. Dit wordt gemeld bij de AP op 13 juli 2020. Niet doorverkocht Tegelijkertijd krijgt Outcome Measurement van het ziekenhuis het verzoek om de patiëntgegevens te vernietigen. Tevens wil het Haga weten of de data ook doorverkocht zijn. Dat ontkent het bedrijf ten stelligste. ,,Er zijn en worden geen patiëntgege vens verkocht door Outcome Measurement'', ant woordt directeur Martijn Buitenhuis. Het bedrijf verdient geld met het aanbieden van vragenlijsten aan ziekenhuizen. Naast het Haga maakt één ander ziekenhuis gebruik van Consult Assistent. Toch staat op de website van ConsultAs sistent dat de verzamelde gegevens voor onder zoek gebruikt kunnen worden. Daarmee wordt volgens het bedrijf niet bedoeld dat ze verkocht worden aan medicijnfabrikanten of zorgverzeke raars, maar dat dit tot doel heeft de vragenlijsten te verbeteren. Het ziekenhuis gaat ervanuit dat ConsultAssis tent inderdaad met goede bedoelingen is opgezet. ,,We hebben niet de indruk dat ze niet te goeder trouw waren'', zegt directiesecretaris Piera Mereu. ,,Het beeld over de vragenlijsten is positief, dat het de zorg beter maakt. En we willen artsen wel de ruimte geven voor innovatie.'' Daarom worden de onderlinge afspraken nu opnieuw tegen het licht gehouden en worden de juiste contracten opge steld, zodat de samenwerking daarna vervolgd kan worden. De overeenkomsten worden eerst door een onaf hankelijke partij getoetst aan de AVG. Dat Blom als bedenker van Consult Assistent ook als arts in het ziekenhuis werkt, is bekend. Het ziekenhuis roemt juist zijn bevlogenheid en innovatieve inslag. ,,Als het product niet goed zou zijn, zouden de KNO- artsen dat zeker aangeven'', aldus Mereu. Wel wordt gekeken hoe goede afspraken gemaakt kun nen worden met artsen die ook betrokken zijn bij innovaties in het ziekenhuis. De promotiefilmpjes die in het Haagse zieken huis waren opgenomen zijn inmiddels van de website afgehaald. Ook wordt Bloms functie als mede-oprichter van ConsultAssistent nu wel op de website van het Haga vermeld. Geen botsing In het geval van Martijn Buitenhuis ziet het zie kenhuis op voorhand geen botsing van belangen. Naast zijn werkzaamheden als directeur voor Out come Measurement, adviseert hij de artsencoöpe ratie van het HagaZiekenhuis. Het Haga benadrukt dat die coöperatie eigen verantwoordelijkheden heeft en losstaat van het ziekenhuis, maar wil wel met de coöperatie in gesprek hierover. Namens Outcome Measurement laat Martijn Buitenhuis weten dat er van belangenverstrenge ling geen sprake is. KNO-arts Blom heeft geen rol gehad in de contractonderhandelingen en Buiten huis zelf houdt zijn adviesfunctie gescheiden van zijn werkzaamheden met ConsultAssistent. Auto riteit Persoonsgegeven zegt vragen te stellen aan het HagaZiekenhuis. ,,Want patiënten moeten erop kunnen vertrouwen dat een ziekenhuis zorg vuldig met hun gevoelige informatie omspringt.'' Outcome Measurement kijkt inmiddels alweer vooruit. De artsen die met ConsultAssistent wer ken, zijn daar volgens Buitenhuis zo enthousiast over dat gesproken wordt over uitbreiding naar de andere specialismen in het ziekenhuis. ,,Wij ho pen hiermee snel te kunnen starten.'' donderdag 23 juli 2020 GO A Het is niet de eerste keer dat het HagaZiekenhuis de fout in gaat met patiëntgegevens. Zo bekijken maar liefst 85 medewerkers van het Haga Ziekenhuis in 2018 onrecht matig het dossier van reali- tyster Samantha de Jong, beter bekend als Barbie. De Autoriteit Persoonsgege vens (AP) begint vervolgens een onderzoek naar de interne beveiliging van patiëntendos siers en het ziekenhuis ligt ruim een jaar onder een ver grootglas waar het de be scherming van patiëntenpri- vacy betreft. In maart 2019 verschijnt het rapport van de AP. Daarin wor den twee van de in totaal zes onderzochte punten als 'niet afdoende' beoordeeld. En op 16 juli 2019 volgt een primeur: de AP deelt voor de eerste keer in de geschiedenis een boete uit. Het gluren in de me dische gegevens van Barbie kost het ziekenhuis bijna een half miljoen euro. In september dat jaar komt het Haga wéér in Realityster Barbie. foto anp beeld als er patiëntgegevens worden gevonden in een win kelkarretje in Rijswijk. De do cumenten bevatten de namen van negentien personen, de reden van hun opname, hun behandelende artsen, namen van verpleegkundigen en aan- dachtspunten. De gegevens waren gebruikt als bood schappenlijstje. De verant woordelijke medewerker werd ontslagen en er werd een mel ding van gemaakt bij AP, maar een volgende boete kwam er niet. - Piera Mereu, directiesecretaris HagaZiekenhuis ILLUSTRATIE RUBEN OPPENHEIMER

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 17