ZEELAND GEBOEKT Mr. A. Loosjes was een fan van Zeeland 4 Per koets naar Parijs in 1772, om er eens even uit te zijn. Het reisverslag van de schatrijke Zeeuw Johan Steengracht is nu uitgegeven. Het staat bol van kerken en paleizen. Maar hoe zit het met de Parisiennes? De Zeeuwse regent Johan Steen gracht en twee reisgenoten ma ken een stedentrip naar Parijs. Het is de zomer van 1772. In het achteraf geschreven verslag lezen we alles over kerken, paleizen, standbeelden, poorten, boulevards, bruggen. Mooi. Maar ver telt de puissant rijke Steengracht alles? Hoe zit het met het luxe vertier, de bevallige Parisien- nes? In het gedicht dat hij schreef ter afronding van zijn reisverslag, geeft hij toe dat zijn ver haal niet compleet is: Een Leezer, (zo g'het Leezen liet), zal moog'lijk vraagen, met reeden, of min Parijs and're Steeden, Zoo'n Lusthof vol bevalligheeden, Niets als Paleis kerken ziet? Zeg dien, men schrijft juist alles niet. In de slotregels van het voor zijn vriend Da niel Radermacher bestemde gedicht lezen we: Wij kunnen elkaar veel vertellen; Van 't geen m'in Vrankrijk 't meest bemind En dat m'in dit Journaal niet vind'. Het woordje 'niet' in de laatste regel heeft hij onderstreept. Het is een reis zoals alleen welgestelden zich die kun nen veroorloven. Johan Steengracht (1727-1785) stamt uit een Veers ge slacht van bestuurders. Hij is een vermogend fiscalist en administrateur, eige naar van onder andere bui tenplaats Lammerenburg bij Vlissingen. Bepakt en bezakt reist hij vanuit zijn monumen tale woonhuis in de Wagenaar- straat in Middelburg in een koets naar Parijs om een maand lang alle paleizen, ker ken, theaters te bezoeken die er te zien zijn. Het is een hete zomer in 1772, het kwik komt niet onder de veertig graden. Zijn vriend Da niel Radermacher (1722-1803) en zijn zoon Ni- colaas (1754-1840) reizen met hem mee. Steengracht schrijft een uitgebreid verslag van de reis die van 4 augustus tot 9 september duurde. Dat verhaal is nu uitgegeven onder de titel Zeeuwse regenten in Parijs. Het is een boei end geheel, compleet met meer dan vijftig destijds in Parijs gekochte gravures. Irene Storm van Leeuwen-van der Horst voorzag het journaal van inleidende hoofdstukken en verzorgde de transcriptie van het oorspronke lijke geschrift. Zij is bibliothecaresse van Kas teel Duivenvoorde in Voorschoten waar het reisverslag wordt bewaard. Drie jaar geleden publiceerde ze het boek Reislustige Zeeuwse re genten, ook al gebaseerd op een verslag van Jo- han Steengracht, toen van een reis naar Lon den in 1769. Er zijn redenen om aan te nemen dat het Zeeuwse gezelschap in de hete zomer van 1772 de zinnen heeft willen verzetten. Johan Steen gracht moest een half jaar eerder zijn vrouw begraven, ze was 40 jaar oud. Na zo'n droevige periode wil je vast wel eens wat nieuwe in drukken opdoen. Zijn bijna 18-jarige zoon Ni- colaas is net klaar met zijn rechtenstudie in Utrecht, hij studeert af op twintig stellingen over de geschiedenis van Zeeland. Mogelijk m dat hem het uitstapje naar Frankrijk al veel eerder in het vooruitzicht was ge steld, als een leerzame 'grand tour'. Daniel Ra dermacher ten slotte, hij was in 1751 langere tijd in Parijs geweest. Steengracht kan in zijn bereisde provin- ciegenoot een goede gids heb ben gezien. Bovendien verloopt het bij Radermacher thuis niet al lemaal even gladjes. Zijn vrouw Susanna Libertine Boogaert is helemaal in de Heere geraakt, van 'zeer rai- sonabel' is ze in korte tijd 'super fijn chris telijk' geworden. Voor de niet erg godsdienstig aange legde Radermacher kan de trip naar Pa rijs een tijdelijke ontsnapping aan dat milieu zijn geweest. De straattheaters op de boulevards, het pretpark Colisée, de Franse en Italiaanse komedie, het Zeeuwse trio neemt alle tijd voor ont spanning. Op 15 augustus, Maria Hemelvaart, zijn er processies in de stad. dog wij gingen in de ruë de Sevre, om een gevecht te zien van Beeren, wolven, Esels, paarden etc. tegen zwaere honden. Een stier moest vegten tot hij dood was, dog dit amuseerde ons weinig, waarom wij liever verkoosen naar de Colisé te gaan waar een Groote Illuminatie was, dat een superbe Coup d'oeil gaf een fraai vuurwerk dat ons veel plezier deed'. Tijdens hun uitjes zien de heren 'de mooiste meisjes van Parijs', in de theaters treffen ze dames 'op hun mooist gekleed' en 'behangen met fijne juwelen'. In de buitenplaatsen die Lodewijk XV aan zijn maitresses De Pompa dour en Du Barry ter beschikking stelt, komen ze veel schilderijen met erotische voorstellin gen tegen. Johan Steengracht schrijft zijn verslag voor familieleden en vrienden. Hij zal het dus net jes hebben willen houden. Vooral zijn achteraf geschreven gedicht laat ruimte voor speculatie over de niet in het reisverhaal opgenomen uit jes en pleziertjes, zeker als hij rept over 'Miss du Thee' - de artiestennaam van Cathérine- Rosalie Gérard Duthé, het eerste 'domme blondje' in de geschiedenis - en de dames Du- noyer. In die tijd zijn dat namen die staan voor schandaal en spot. Steengracht dicht: Of wij dan Miss du Thee niet zagen of Des Noyers die Roem van 't Land? Zeeuwse schrijvers Adriaan Loosjes, er zijn min stens vier Nederlandse let terkundigen met die naam. De Adriaan Loosjes van Zeeland in Beeld en vele andere boeken werd in 1880 geboren te Blokzijl, als zoon van een doopsgezinde domi nee, en overleed in 1949 te Deven ter. Wat Jac. P. Thijsse deed voor de Nederlandse natuur, deed mr. A. Loosjes (onder die naam publi ceerde hij) min of meer voor het Nederlandse stedenschoon. Op ontspannen onderwijzerstoon het publiek de ogen openen. Heel voorzichtig actievoeren voor be houd, in het geval van Loosjes bij voorbeeld door naar aanleiding van de gesloopte Warwijksche poort in Veere te wijzen op de '19 de eeuwsche monumentenver waarlozing'. Zeeland in Beeld is, zoals de titel belooft, in de eerste plaats een kijkboek. Ruim twee honderd af beeldingen van kerken, open bare gebouwen, huizen, steden to nen een Zeeland van lang geleden. Toen het boek in 1927 verscheen, was mr. A. Loosjes al een begrip, door vele uitgaven Sprokkelingen in Nederland en door werken als De torenmuziek in de Nederlanden waarin onder meer het carillon van Zierikzee wordt besproken. Hij was altijd uitbundig, maar over Zeeland toch het meest. 'Het aan trekkelijkste Nederlandsche ge west', oordeelt hij. Dat komt onder meer door 'de hooge ijle luchten, de malsche groene wei den, de zoo afwisselende golvin gen der duinen', 'de bijna alge- heele afwezigheid van somber- stemmende fabrieken' en vooral 'de historie, die overal tot U spreekt'. Zeeland was namelijk in een verder verleden nóg beter. Wat hij over Axel zei, gold wat hem betreft voor alle Zeeuwse steden: 'óók niet meer wat het oudtijds was'. Ondanks de vervallen groot heid blijft Middelburg 'een der mooiste steden van het land'. Geen hoekje Zeeland vergeet hij, uiteraard ook Zoutelande niet, 'een der glanspunten', goed voor een gloedvolle alinea. Het uitzicht op het dorp vanaf de duinen is 'een geheel van wondere schoon heid'. Voor de bewoners heeft de schrijver ook al lof: 'Het zijn over 't algemeen knappe, stoere men- schen, de tegenwoordige bewo ners van Zeeland'. In Amsterdam vernoemden ze een straat naar hem. Misschien is er nog ergens een Zeeuwse weg, laan of boulevard beschikbaar om onvervalste Zeeland-fan Adri- aan Loosjes te eren. maandag 20 juli 2020 WA Wekelijkse rubriek met boeken over Zeeland en boeken van Zeeuwse schrijvers Aan de boemel in Parijs? Jan van Damme Reiskoets met grote manden, het type waarin Johan Steengracht en zijn medereizigers zich verplaatsten. Detail uit gravure Gezicht op de Bastille van Parijs door J. Rigaud. ILLUSTRATIE UITGEVERIJ VERLOREN Nicolaas Steengracht, anoniem, omstreeks 1777. SCHILDERIJ KASTEEL DUIVENVOORDE VOORSCHOTEN Irene Storm van Leeuwen-van der Horst: Zeeuwse re genten in Parijs - Uitgeverij Verloren, 224 pagina's, geïllu streerd, 25 euro. M Portret van Johan Steengracht door Jean Appelius, omstreeks 1755. SCHILDE RIJ KASTEEL DUI VENVOORDE VOOR SCHOTEN M Portret van Daniel Raderma- cher, zijn eerste vrouw Su sanna en zoon Samuel - door Jean Appelius, 1759. ILLUSTRA TIE UITGEVERIJ VER LOREN Zeg Vrij, Wij vonden die Charmant'. Mario Molegraaf

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 32