Veroozen r ECONOMIE 15 TikTok AAN HET WERK Toen mijn moeder jong was, bracht ze met haar ouders en broers 's zomers een aantal weken door in het dorp Breskens in Zeeland. Daar woonde oma, en dus kon het gezin daar logeren. Ze brachten de dagen door met boterhammen op het strand. Veel keus hadden ze overigens niet: het gezin werd na het ontbijt gewoonweg het huis uit gebonjourd. Oma wilde ook wel weer rust. Het gezin was pas met het avondeten weer welkom - weer of geen weer. Was een dag in de regen in een strandhutje doorgebracht, dan hadden ze 's avonds wel iets om naar uit te kijken: anders dan thuis had oma al televisie. Eind jaren 90, toen ik zelf jong was, reed ons gezin in de zomer met de stationwagen naar Frankrijk of Noord-Italië. We brachten die we ken dan in een huisje in de Dordogne door, of in een tent op de camping bij het Lago Maggi- ore. We bezochten dorpjes, en kregen dan een ijsje. We gingen wel eens uit eten. Op de cam pings waren flipperkasten en pingpongtafels waar 's avonds alle kinderen bijeenkwamen. Een slordige twintig jaar later en ik betrapte me er laatst op dat ik teleurgesteld was, omdat mijn vakantie naar Japan dit jaar niet door kon gaan. De afgelopen jaren bezocht ik net als mijn leeftijdsgenoten met een betaalbaar vliegticket en de Lonely Planet in mijn rugzak alle uithoe ken van de wereld, op zoek naar bezienswaar digheden en exotische ervaringen. Ik zwom met dolfijnen bij Zanzibar, wandelde door het oerwoud van Costa Rica en stond op Java vroeg op om de zon boven Boro- bodur te zien opkomen. Vakantie was een tijd van consumeren, van door de wereld heen hol len. Uitrusten was niet per se een doel, het leuk hebben wel. Vakantie waseen tijd van door de wereld heen hollen. Uitrusten was niet per se een doel Door het virus ziet vakantie er dit jaar an ders uit. Een groot deel van de Nederlanders doet dit jaar een stayca- tion. Van de mensen die wél weg gaan, blijft on geveer 40 procent in eigen land. De overige vakantiegangers houden het dicht bij huis in Frankrijk of Duitsland. Zelfs voor notoire wereldreizigers is Breskens dit jaar een serieuze optie. Wie weet dat ook onze verwachtingen over de vakantie noodgedwongen zullen veran deren: minder pretpark, meer tijd voor verpo zen. Minder ervaringen consumeren, meer rust. Misschien zélfs: een klein beetje verveling. Ik neem het me voor, deze vakantie. Geen moordend reistempo, maar rustiger vaarwater. Een leunstoel, wat zon op mijn neus en een sta pel boeken. En pas weer naar huis als ik me een beetje heb verveeld. Duitsland leent aan arme landen TikTok wil verhuizen naar Londen 1^ Bedrijven spelen snel in op de problemen als gevolg van de coronacrisis. Ze passen hun verdienmodellen aan en omarmen massaal het thuiswerken. Maar op andere terreinen laten ze de zaken juist versloffen. De coronacrisis heeft een behoor lijke impact op het Nederlands be drijfsleven, blijkt uit de Neder landse Innovatie Monitor 2020, een onderzoek onder achthonderd be drijven in Nederland. Een kwart van de bedrijven is nu bijvoorbeeld afhankelijk van overheidssteun. ,,Dat is best een fors aantal'', zegt Henk Volberda, hoogleraar Strate gisch Management en Innovatie aan de Universiteit van Amsterdam. Volberda is nauw betrokken bij de jaarlijkse innovatiemonitor. Er zijn wel grote verschillen tus sen sectoren. Agrarische bedrijven en de energiebedrijven hebben bij voorbeeld veel minder last van de crisis. Horeca, cultuur en toerisme verwachten juist langdurige pro blemen. ,,De overheid steunt nu nog bedrijven in alle sectoren. Mis schien moet er in de toekomst meer gerichte steun komen voor sectoren die het moeilijk blijven hebben'', zegt Volberda. Dat moet verder gaan dan loon subsidie. „Cateringbedrijven bij voorbeeld hebben het moeilijk. Dat zal blijvend zijn. Meer mensen werken thuis, dus er zullen minder bedrijfskantines zijn. Die mede werkers kunnen beter worden om geschoold, bijvoorbeeld voor een baan in de zorg.'' Bedrijven nemen ook zelf maat regelen om de crisis te overleven. Een op de tien bedrijven heeft me dewerkers gevraagd loon in te leve ren. Bij jonge bedrijven is dat zelfs bij 15 procent van de bedrijven. Lei dinggevenden leveren bij een op de vijf bedrijven loon in. Al kan het ook zijn dat ze hun bonus mislo pen, omdat er door de crisis minder omzet en winst wordt gemaakt. Toch heeft de crisis ook grote voordelen zegt Volberda. ,,Veel za ken raken in een stroomversnel ling, zoals thuiswerken. Dat wilden bedrijven eerst niet, leidinggeven den waren bang dat de productivi teit eronder zou lijden.'' Bedrijven zijn nu veel doortastender met de digitalisering. Ook grijpen ze snel ler naar nieuwe verdienmodellen. ,,Online verkopen bijvoorbeeld. Veel bedrijven waren bang dat dat ten koste zou gaan van de offline verkopen. Maar nu zie je dat ook kleine lokale bedrijven omgaan. Voor de retail is dat logisch, maar je ziet ook bij advocatenkantoren een Duurzaamheid zou een groot thema worden, dacht ik. Dat is niet zo versnelde digitalisering, of hier op de universiteit. Hier werd jarenlang gesproken over online lesgeven. Door de crisis is het in een paar we ken gerealiseerd.'' Op andere vlakken valt de ver nieuwing juist tegen. ,,Ik dacht dat duurzaamheid een groot thema zou worden. Maar dat is niet zo. Be drijven zeggen: 'we moeten ons hoofd boven water houden, dat is belangrijker dan duurzaamheid. Voer nu geen CO2-belasting in, we hebben het al zo moeilijk'.'' Goedkoper Toen de coronacrisis in China uit brak en bedrijven daar op slot gin gen, bleek hoe afhankelijk bedrij ven zijn van de aanvoer van onder delen en producten uit China. Om die afhankelijkheid te verminde ren, moest er meer dicht bij huis geproduceerd worden, was de over tuiging. Maar daar is weinig meer van over, constateert de hoogleraar. ,,Bedrijven vinden dat niet meer belangrijk. Ze blijven in landen als China en India kopen omdat het goedkoper is.'' De crisis heeft ook invloed op de rol van de overheid, denkt Vol berda. ,,Dan gaat het niet alleen om de steunmaatregelen. Deze crisis is een opmaat tot een proactiever in dustriebeleid.'' De hoogleraar ver wijst naar de recente steunopera ties voor KLM en scheepswerf IHC. ,,De overheid neemt een belang in strategische bedrijven. Dat was en kele jaren geleden ondenkbaar.'' Het is een breuk met de indu striepolitiek zoals die tot voor kort werd gevoerd. Daarbij benoemde de overheid een aantal sectoren waarin Nederland kansrijk werd geacht. Die zogenoemde topsecto- ren kregen generieke steun. ,,Dit is veel meer interveniërend indu striebeleid. En het gebeurt niet al leen in Nederland, in het Verenigd Koninkrijk zie je het ook. Daar overweegt de regering een belang te nemen in Tata Steel UK'', geeft Volberda als voorbeeld. maandag 20 juli 2020 GO Psycholoog Thijs Launspach bindt de strijd aan met beroepsziekte nr. 1: burn-out. Elke maandag geeft hij hier zijn kijk op stress op het werk. Vandaag: vakantie Thijs Launspach is psycholoog en stressexpert. Hij schreef hierover het boek Fokking Druk (2018). BERLIJN Duitsland heeft toegezegd 3 miljard euro te steken in een speciaal fonds voor goedkope, langlopende le ningen aan de armste landen. Het geld is be doeld om ar moede tegen te gaan en econo mische groei te bevorderen. Het Internationaal Monetair Fonds (IMF) gaat de leningen ver strekken. LOS ANGELES Het bedrijf ach ter de populaire videoapp Tik Tok is met de Britse regering in gesprek om het hoofdkan toor in Londen te vestigen. Tik- Tok wil met de verhuizing de kritiek pareren dat de app te nauwe banden heeft met de Chinese over heid via het Chinese moe derbedrijf Byte- Dance. a> E o Ook kermisexploitanten moeten aanpassingen doen. foto jan van eijndhoven Bedrijven passen zich (deels) aan Peet Vogels Amsterdam - Henk Volberda, hoogleraar

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 15