WIM HOFMAN Standbeelden I 18 ZEELAND ZIEKE KUNSTENAAR RIEN VERSCHUUR NOG ÉÉN KEER IN ZEELAND Keizer Qin Shi Huangdi (259 - 210 voor onze jaartelling) had zichzelf tot Keizer van China uitgeroepen. Hij veroverde steeds meer land dat hij dan bij zijn Chinese rijk voegde. Hij liet de beroemde muur bouwen, waarbij duizenden slaven stierven. Hij zorgde voor meer regels in het geldverkeer en voor eenheid in de wetgeving. Ook kwamen er duidelijker regels voor het Chinese schrift. Toen hij 35 jaar oud was, liet hij enkele honderden geleer den levend begraven, ook al wordt er nu gezegd dat dat niet waar is. Veel klassieke boeken werden verbrand en zijn onderdanen werd verboden er nog iets uit te ci teren. Hij liet een groot leger van beelden maken, soldaten en strijd wagens van gebakken klei en ze werden door grond bedekt. Ze zijn pas in 1974 toevallig door boeren gevonden. Ze dienden om bij het graf van de keizer boze geesten af te schrikken. Al dat begraven bracht me op een idee. De laatste tijd zitten nogal wat Nederlanders met een aantal standbeelden in hun maag. Aan veel van de oude helden zit blijk baar een luchtje of ze waren fout. Bij elk standbeeld valt wel iets op te merken. Een neef van mij schreef onlangs ergens: 'Niemand verdient een standbeeld'. Hij kreeg daar wel commentaar op, maar hij heeft volgens mij wel gelijk. Om allerlei onverkwikkelijke en onnodige discussies te vermijden, stel ik het volgende voor: ergens in een vergeten uithoek van Neder land (het zou Zeeland kunnen zijn) wordt in stilte een terrein ge reserveerd waar alle standbeelden waar iets mee is, staande worden begraven en omdat ze met een dikke laag zeeklei worden bedekt, zijn ze voor altijd aan het oog ont trokken. Zo zullen we niet meer aan hen denken en ze zullen in vergetel heid wegzinken. Al kan het zijn dat ze in een verre toekomst weer door boeren, mochten die er nog zijn, toevallig worden teruggevon den en dan kan men zich afvragen: wat zijn dat allemaal voor dingen hier? Al ruim dertig jaar strijkt de Amsterdamse kunstenaar Rien Verschuur (74) in de zomer in Zeeland neer om te werken. Dit jaar neemt hij afscheid. Verschuur heeft longkanker en is inmiddels uitbehandeld. ,,Ik denk niet dat er nog een wonder baarlijke genezing in zit." Een week lang heeft hij verbleven in een appar tement op de hoek van de Coosje Buskenstraat en de boulevard in Vlis- singen. Het uitzicht is machtig. ,,Dit is het voorportaal van de he mel, omdat per kwartier het licht hier verandert", zegt Rien Ver schuur. ,,Het is de hele dag bal op zee. Ik hoef alleen maar hier te zit ten en te kijken. Ik noem het dan ook Havenkantoor Verschuur." Alles is anders geworden. Cam ping De Lange Pacht bij Vlissingen was ruim drie decennia zijn zo- merstek. Hij belandde er ooit dankzij zijn vriendin Cocky, wier ouders uit Zeeland komen. ,,Zij nam me mee naar De Lange Pacht. Alleen al de naam vond ik poëzie." De provincie was hem vreemd. ,,Ik had natuurlijk wel gelezen over flinke dosis humor. Er moet ook worden gelachen." Niettemin rea liseert hij zich dat het verblijf in het appartement waarschijnlijk ook zijn afscheid van Zeeland is. ,,Ik heb al twee jaar extra gekregen dankzij immuuntherapie. Maar de mens zit zo in elkaar dat hij na twee jaar zegt: ik zou nóg wel twee jaar erbij willen. Ik moet ook rea list zijn: ik denk niet dat er nog een wonderbaarlijke genezing in zit. Voor mijn gevoel is dit mijn laatste zomer. Voor de dood ben ik niet bang. Dat er een eind aan komt is in de evolutie een begrijpelijk ver haal. De dood is inherent aan het leven." mensen zoals Mondriaan en Toorop, die het licht hier zo bij zonder vonden. Dat bleek gewoon helemaal waar te zijn. Mijn hoofd thema is ook licht. Licht geeft be weging aan het werk." Verschuur zette op de camping een buiten atelier op. ,,Elke zomer waren we hier. Tien maanden per jaar werkte ik in de grote stad binnen en twee maanden proefden we hier de elementen." De ontmoetingen en de indruk ken leidden tot talloze tekeningen en schilderijen. ,,Bij mijn laatste grote tentoonstelling in Amster dam, hadden we zelfs een Zee landzaal. Als je daar binnenkwam, hoorde je geluiden van de zee", zegt Verschuur. Observator ,,Zeeland is een heel belangrijk, niet weg te denken onderdeel van mijn leven en werk geworden. Het gebied van Vlissingen tot Koude- kerke, dat was mijn decor, mijn vastigheid. Ik ben altijd een kijker geweest, een observator. In mijn hoofd zit een soort fototoestel. Vervolgens moet je nog wel hard werken om die beelden ook te te kenen. Dat blijft oefenen. Maar ik ben gelukkig als ik creëer. Dan ben ik op mijn best." Een langdurig campingverblijf zit er dit jaar niet meer in. In april, midden in de hectiek rond de coronapandemie, hoorde Verschuur dat hij is uitbe- handeld. Longkanker, al vermijd hij zelf liever dat woord. ,,Dat heeft zo'n impact. Ik zeg daarom altijd dat ik geblesseerd ben. Dat klinkt een stuk vriendelijker." Flinke dosis humor Het tekent zijn montere levens houding. ,,Ik heb al 74 jaar een in tensief leven waarin ik veel heb meegemaakt, maar ik heb nergens een trauma van gemaakt. Ik til er niet zo zwaar aan. Zelfreflectie is een van de belangrijkste ingre diënten van het leven. Plus een vrijdag 17 juli 2020 PC De wereld van Wim Hofman, schrijver/illustrator 'Voor de dood ben ik niet bang' Rolf Bosboom Vlissingen Kunstenaar Rien Verschuur op het balkon van zijn tijde lijke onderko men op de boulevard in Vlissingen. FOTO BOAZ TIMMER MANS Twee schilderijen van Rien Ver schuur: Mijme ringen aan zee, Walcheren; De vrouw van de zeeman en de vrouw van de loods.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 46