'Niet ieder onderwerp leent zich voor e-mail' gratis Buitenkansje van de PZC! P%J WERK AAN JEZELF mm 13 HELDER SCHRIJVEN op een personenweegschaal te tillen. De caravan zelf heeft ook een maxi maal toegestaan gewicht, aangegeven op de bijbehorende kentekenkaart. De daadwerkelijke kilo's kun je controleren op een geijkte weegbrug of op speciale 'weegplaten' uit een kampeerwinkel. Zorg bij een volgeladen auto ook voor een iets hogere bandenspanning. Vol in de rem Mocht de combinatie onderweg gaan slingeren, dan zit er volgens allround rijvaardigheidsinstructeur Eric de Bree (56) maar één ding op: ,,Ga vol in de remmen! Een te hoge snelheid is de voornaamste oorzaak van dat slingeren, je pakt de controle weer door vaart te minderen. Het beste remmoment zit in het midden van de slingerbeweging: zodra de combinatie zo recht mogelijk rijdt, trap je vol in de oplooprem. Na tuurlijk let je daarbij op het verkeer achter je, maar dat moet ook rekening houden met jouw combinatie." Onderweg moeten caravanrijders vooral geen haast hebben, zegt De Bree. ,,Je mag op de Franse autoroutes nog al tijd doorjakkeren met 130 kilometer per uur, maar dat is met een caravan vol strekt bezopen. Dat kan de gemiddelde bestuurder niet aan, die heeft vaak geen idee met wat voor combinatie hij onderweg is. Probeer maar eens een noodstop te maken met die snelheid.'' Een ander risico is achteloos gedrag tijdens de vakantierit, meent De Bree. „Lekker achterover, handje op het stuur... Dat is gevaarlijk, je bent negen van de tien keer te laat met ingrijpen. Houd liever je handen op 'kwart voor drie', dan voel je beter wat je combina tie doet en heb je meer controle.'' Toerengebied ,,Ga met een caravan alsjeblieft niet 'het nieuwe rijden' toepassen'', adviseert de Bree. ,,Of je nu in een oudere auto rijdt of in een nieuwer exemplaar met een compacte turbomotor: blijf hoger in het toerengebied van de motor dan je normaal doet. Als je te snel opschakelt, benut je de kracht niet optimaal. Dat kan funest zijn voor de techniek.'' Het optimale toerental (de grootste trekkracht) vind je in de technische gegevens. Autofabrikanten vermelden de maximale trekkracht (het 'koppel') in newtonmeters (Nm) bij een bepaald toerental (tpm). De meeste trekkracht bereik je als je de toerenteller zo veel mogelijk in de buurt van dit aantal toeren houdt. ,,Heel zuinig wordt je auto er niet van, maar dat kun je met een caravan sowieso vergeten'', zegt De Bree met een lach. Voor het rijden in de bergen geldt: rijd in dezelfde versnelling naar bene den als je voor de weg omhoog hebt gekozen en zet een automaat altijd in de handmatige modus zodat hij niet ongewenst opschakelt. De Bree: ,,Het kan echt geen kwaad om op de motor af te remmen, zelfs als je daardoor bijna tegen de toerenbegrenzer aanzit. De auto verbruikt op dat moment geen brandstof en je spaart de remmen. Als je toch moet remmen, doe dat dan kort maar stevig, zodat de remmen tussen door goed kunnen afkoelen.'' Tip tot slot: ,,Zorg dat je spiegels niet te hoog staan afgesteld! De meeste be stuurders lijken sterren te kijken of vo gels te spotten, maar je moet de wielen van je aanhanger kunnen zien zodat je de bochtbewegingen kunt volgen. Dat voorkomt schade aan de zijkant van je caravan, mits je op tijd ingrijpt.'' Lang leve de zomer! Wij verrassen je dagelijks met kado's en zomerse artikelen! Zoals gratis e-books, korting op tijdschriften, gratis wandeltochten, noem maar op! JE KADO STAAT NU KLAAR OP PZC.NL/BUITENKANSJES Nu we veel vanuit huis werken en de hele dag mailen, is het extra belangrijk je boodschap kort en krachtig te brengen. Hoe schrijf je helder? Stel jezelf de juiste vragen. Vraag 1 Waarom schrijf je? „Bedenk eerst wat je met je tekst wil. Schrijf je om te amuseren of wil je bijvoorbeeld iemand activeren of overtuigen?" We beginnen vaak direct met schrijven en denken niet na over wat we met de tekst willen en wat het doel is, zegt schrijfcoach Marieke Grasboer. VOORBEELD: Schrijftrainer Aleid van de Voo- ren-Fokma noemt de brieven van de gemeente die ze vaak ontvangt over wegwerkzaamheden als voorbeeld van hoe het niét moet. ,,Ik mijn wijk wordt geregeld aan de straten gewerkt. Ter info krijg ik vooraf een brief, vol informatie over wat er gaat gebeuren, terwijl je als bewoner wil weten wanneer een straat is afgesloten." Vraag 2 is schrijven wel het beste middel? Bedenk van tevoren: hoe zou je het zelf vinden om deze informatie via de mail te krijgen? Niet elk onderwerp leent zich voor een mailtje. Sommige onderwerpen zijn hier te complex of gevoelig voor. VOORBEELD: ,,Bij slecht nieuws zou ik altijd bellen of videobellen", zegt Van de Vooren- Fokma. In een mail mis je al snel nuance en bellen maakt het persoonlijker. Een telefoon gesprek is enger dan een mailtje, omdat je direct het antwoord hoort. Juist dit gegeven zorgt vaak voor meer begrip van de andere partij. Het wordt gewaardeerd als iemand moeite doet om je iets persoonlijk te vertellen. Ook over onder werpen die technisch ingewikkeld zijn, kun je beter bellen, zegt Van de Vooren-Fokma. Vraag 3 Wat is jouw positie? Vraag jezelf af: vanuit welke hoedanigheid schrijf je deze tekst? Wie ben je? En wat is je rol in dit verhaal? ,,Je hoeft het niet heel expliciet in de tekst te benoemen", zegt Grasboer, ,,als je er maar rekening mee houdt hoe anderen je zien." VOORBEELD: Als je jong bent en net nieuw in het bedrijf, is een aanhef als 'Hee, hoe is het?' aan je baas niet erg gepast, zegt Grasboer. Het is niet alleen van belang na te gaan wat je eigen autoriteit is, maar ook na te denken over de lezer. Wie is je publiek en welke toon en informatie past daarbij? ,,Je moet je inleven." Vraag 4 Waarom nu? Waarom moet die nu verstuurd worden? VOORBEELD: Als een mail heel urgent is, is het niet slim om die te sturen als iedereen net naar huis gaat. Dan kun je beter wachten tot de volgende ochtend 09.00 uur, adviseert Grasboer. ,,De oude truc is: dinsdagochtend om 11.00 uur. De maandagen zitten vaak vol met allemaal afspraken en op dinsdag is het dikwijls wat rustiger. Veel nieuwsbrieven worden daarom op dit tijdstip verstuurd." PC VRIJDAG 17 JULI 2020 Een zwaardere auto is een betere caravantrekker. Rem in een afdaling zo veel mogelijk op de motor. Bedenk: wat is de urgentie van de tekst? -MADELON MEESTER Ook beter leren schrijven? Op Intermediair vind je trainingen in beter schrijven. intermediair.nl/schrijven Dethleffs >lAVv I lol>l)\ "WOBBV

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 41