+2,2% Dieprode cijfers voor Heineken O O O lil 18 ECONOMIE BOETEVALSE CLAIM Bedrijven doen hun producten en diensten soms duurzamer voor dan ze in werkelijkheid zijn. Met dat soort greenwashing moet het maar eens afgelopen zijn, vindt de Autoriteit Consument Markt (ACM). Kort ECB laat rentetarieven voorlopig ongemoeid De Europese Centrale Bank (ECB) maakt een pas op de plaats en neemt geen extra sti muleringsmaatregelen tegen de coronacri sis. De rentetarieven blijven voorlopig ge lijk. Vorige maand verhoogde de centrale bank reeds de limiet waarvoor staats- en be- drijfsleningen kunnen worden opgekocht met 600 miljard euro, waardoor er nu maxi maal voor 1350 miljard euro beschikbaar is. De looptijd van het speciale opkooppro gramma is wel met een halfjaar verlengd tot juli volgend jaar. Luchthavens zien eigen toekomst somber in Europese luchthavens zijn somber over het tempo waarin de luchtvaart zich herstelt, meldt brancheorganisatie ACI Europe. De geleidelijke opheffing van reisbeperkingen in Europa zette nog niet veel zoden aan de dijk, aldus de luchthavenbestuurders. Waar ze er aanvankelijk op rekenden dat de passa giersaantallen in 2023 weer op het niveau van voor de coronacrisis zouden zijn, ver wachten ze dit nu pas in 2024. Europese vliegvelden verwelkomden in juni 16,8 mil joen reizigers, wat 93 procent minder is dan in dezelfde maand vorig jaar. De coronacri sis kostte luchthavens dit jaar al zo'n 32,4 miljard euro aan omzet. Weer 1,3 miljoen werklozen erbij in de Verenigde Staten Nog eens 1,3 miljoen Amerikanen hebben een werkloosheidsuitkering aangevraagd. Dat maakte het Amerikaanse ministerie van Arbeid gisteren bekend. Door de coronacri sis hebben in de afgelopen maanden al tien tallen miljoenen mensen in de Verenigde Staten een beroep op het sociale vangnet ge daan. Het aantal nieuwe werkloosheidsuit keringen bleef daarmee vrijwel gelijk aan dat van vorige week, toen iets meer dan 1,3 miljoen uitkeringen werden aangevraagd. PostNL ABN Amro Philips Aalberts uurzaamheids- claims, logo's en keurmerken voor duur zaamheid, de consument wordt ermee doodgegooid. Er zijn alleen al bijna 250 keurmerken voor duurzaam heid. ,,Mensen zien door de bo men het bos niet meer en hun wantrouwen groeit'', signaleert ACM-baas Martijn Snoep. Een slechte zaak, vindt hij. Niet alleen voor de consument, maar ook voor ondernemers die wél se rieus werk maken van duurzaam heid en zich daardoor niet kunnen onderscheiden van ondernemers die het mooier maken dan het is. Reden voor de toezichthouder om greenwashing aan te pakken. Be drijven die betrapt worden, riske ren een boete of last onder dwang som. Daarnaast vraagt de ACM de wetgever om strengere regels voor keurmerken. Snoep: ,,Ik ben ver baasd hoe weinig informatie er soms te vinden is en hoeveel er ge claimd wordt." ,,Bij een valse claim kun je denken aan de suggestie op een verpak king dat er geen milieuschade is, maar dat die suggestie niet te con troleren is. Of denk aan dierenwel zijn: een product waarbij op de verpakking staat dat het dier een gelukkig bestaan heeft geleid, ter wijl er geen aanleiding is voor dat gegeven. Een ander voorbeeld is een logo dat door het kleurgebruik de suggestie wekt dat het natuur vriendelijk, terwijl het product niet anders is dan een product dat het logo niet heeft.'' ,,Dat is waar, maar er zit een grens tussen wat acceptabel is en waar sprake is van misleiding. We wil len piketpalen slaan langs die grens van duurzaamheid.'' ,,Dat hangt af van het totale pak ket. Het gaat om de totale informa tie die de gemiddeld goed geïnfor meerde consument moet beoorde len. Er is niet één definitie te ge ven. Zo simpel is het helaas niet.'' ,,We gaan de supermarkten in, op zoek naar duurzaamheidsclaims op de producten. We onderzoeken vervolgens of die claim te bewij zen is of dat het een lege huls is. Daarnaast vragen we consumen ten wat zij denken bij de claim of het keurmerk of logo. Voor dat on derzoek hebben we teams met ge dragspsychologen. Ons eigen on derzoek en dat consumentenon derzoek brengen we samen. Op basis van de uitkomst spreken we bedrijven aan.'' ,,We onderzoeken ook andere sec toren. Zo kijken we of energiebe drijven die zeggen dat ze duur zame energie leveren dat ook wer kelijk doen. Zo hebben we vorige week een isolatiebedrijf verzocht de informatie op zijn website over energiebesparingen aan te pas sen.'' ,,Dan hebben we drie opties. Ten OPKOOPPROGRAMMA VERLENGD AL 32,4 MILJARD EURO AAN OMZET KWIJT SfiKTïiïf I everything |MUST GO! I MUST SOI ALL STOCK (all stock] REDUCED! dedSKSS TIENTALLEN MILJOENEN GINGEN ZE VOOR O vrijdag 17 juli 2020 PC Het postbedrijf was de uitblin ker in de Mid- Kap. De grootbank scoorde een be scheiden plusje Geen beste beursdag voor het zorgtechno- logiebedrijf. De industrieel toeleverancier was de grootste daler in de Mid- Kap. Rode kaart voor bedrijven die zich te groen voordoen arrlo oon ho. Natasja de Groot Den Haag Kunt u voorbeelden geven van valse duurzaamheidsclaims? Bedrijven beloven wel vaker iets wat ze niet kunnen waarmaken... En waar ligt de grens? Als het niet zo simpel is, hoe gaat de ACM dan te werk? Richt u zich alleen op voedsel producenten of ook op andere sectoren? En als dat niet zo blijkt te zijn, wat kan de ACM dan doen? AMSTERDAM Het kon eigenlijk niet uitblijven: bierbrouwerij Heineken heeft gisteren zeer te leurstellende omzetcijfers we reldkundig gemaakt in een voorlopige en onverwachte han delsupdate. De grote veroorza ker van het zakelijke leed is de coronacrisis, die de bierverkopen wereldwijd hard heeft geraakt. Heineken zette in de eerste helft van dit jaar een verlies van 300 miljoen euro in de boeken. Daar naast deed de brouwer een af schrijving van 550 miljoen euro. De omzet in de eerste helft van dit jaar daalde met 16,4 procent. Het bedrijf verkocht niet alleen minder bier, maar in doorsnee ook tegen een lagere prijs. De biervolumes daalden met 11,5 procent. Sinds het dieptepunt in april, toen horecasluitingen en andere maatregelen om het coro navirus in te dammen van kracht waren, is volgens de brouwer al wel weer sprake van herstel. In juni begonnen klanten hun voor raden weer aan te vullen. Heine- ken werd het zwaarst getroffen in Noord- en Zuid-Amerika, Afrika, het Midden-Oosten en Oost-Eu ropa. Dat kwam doordat het openbare leven in grote afzet markten als Mexico en Zuid- Afrika volledig plat ging. In Azië tonen de markten alweer wat herstel, met bierland Vietnam voorop. Het merk 'Heineken' (de bierbrouwer maakt ook Sol, Am- stel, Birra Moretti) deed het in de crisis overigens nog relatief goed met een daling van 'slechts' 2,5 procent. Dat is vooral te danken aan de groei van Heineken 0,0. Het alcoholvrije biertje was niet aan te slepen in Mexico en de Verenigde Staten. Om de crisis te doorstaan, zegt Heineken maat regelen te hebben genomen om de kosten omlaag te krijgen. Er is gesneden in uitgaven voor digita lisering en marketing. Van reorga nisaties zal tot en met het einde van het jaar geen sprake zijn. Het bedrijf komt op 3 augustus met definitieve halfjaarcijfers. E o c

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2020 | | pagina 18